چه زمانی باید تست کرونا انجام داد

چه زمانی باید تست کرونا انجام داد

آیا می توان با استفاده از تست سواپ بینی مشخص کرد؟

PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) نوعی آزمایش تشخیصی COVID-19 است که در آن از نمونه گرفته شده توسط سواپ مالیده شده به داخل بینی استفاده می شود.علاوه بر آزمایش PCR، آزمایش آنتی بادی نیز موجود است که طی آن می توان از طریق یک آزمایش خون گفت که آیا فرد مورد آزمایش در گذشته به عفونت مبتلا شده است یا خیر.

دوره انکوباسیون برای کرونا ویروس جدید حدود 5 تا 7 روز است، با این حال این دوره می تواند تا 14 روز طول بکشد. کلیه داده ها و آمارهای ارائه شده براساس داده های در دسترس عموم زمان انتشار است. ممکن است برخی اطلاعات ارائه شده قدیمی شده باشد. برای اطلاع از جدیدترین اطلاعات در مورد شیوع COVID-19 از coronavirus hub  دیدن کنید و  live updates page را دنبال کنید.

از آنجا که آزمایش های بیشتری برای COVID-19 به مردم عرضه می شوند، ممکن است در انتخاب آزمایش دچار تردید شوید.آزمایشات مربوط به COVID-19 شامل آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) است که در آن از نمونه گرفته شده توسط سواپ بینی استفاده می شود. همچنین آزمایش آنتی بادی نیز موجود است که در آن با یک آزمایش خون می توان گفت که آیا فرد مورد آزمایش در گذشته به عفونت مبتلا شده است یا خیر 

با این اوصاف، آیا باید منتظر ماند تا علائم کرونا ویروس بروز کند و آنگاه آزمایش داد؟ یا ارزشش را دارد که با آزمایش آنتی بادی پیش دستی نموده و دریابیم که آیا در گذشته به عفونت مبتلا شده ایم یا خیر؟

آزمایش کرونا

امیرا روس (Amira Roess)، استاد دانشگاه جورج میسون و دارای دكترای بهداشت سراسری و اپیدمیولوژی، به Healthline چنین گفت: افرادی كه در تماس نزدیكی با یك مورد تائید شده مبتلا به COVID-19 قرار داشته اند، باید فارغ از داشتن یا نداشتن علائم بیماری آزمایش شوند. وی افزود: "با شناسایی افرادی که مثبت بودن آنها در ابتلا به COVID-19 در آزمایش کرونا ویروس، زودهنگام و در مراحل ابتدایی بیماری و قبل از بروز علائم بیماری و پیش اجرای مداخلات بهداشت عمومی مشخص شده باشد، می توان از درصد زیادی از عفونت ها جلوگیری نمود. این امر مهم است چراکه آموخته ایم عفونت بدون علامت علت اصلی همه گیر شدن این بیماری است. شناسایی افراد بدون علامت به ما امکان جلوگیری از انتشار ویروس را می دهد."

راس می افزاید: از طرف دیگر، افرادی که سابقه مواجهه با افراد مبتلا را ندارند و هیچ علائمی نیز ندارند باید آزمایش شوند.دوره انکوباسیون ویروس در حدود 5 تا 7 روز است، اما این طول این دوره می تواند تا 14 روز نیز باشد.

دکتر ابرار کاران (Abraar Karan)، پزشک داخلی در بیمارستان Brigham and Women’s Hospital  و دانشکده پزشکی Harvard می گوید: اگر پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، خیلی زود آزمایش شوید ممکن است که جواب آزمایش منفی کاذب شود. مثبت بودن PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) بدین معنی است که در نمونه گرفته شده شما RNA ویروسی ردیابی شده است. کاران می گوید: "این امر لزوماً به معنای آلوده بودن شما به عفونت نیست". مطالعات نشان داده است که با وجود مثبت بودن PCR در بعضی افراد، حدود 9 تا 10 روز بعد همچنان میزان قابل كشت ویروس بسیار کم یا در حد صفر بوده است. این بدان معنی است که این افراد به ویروس مبتلا شده و آزمایش آنها مثبت شده، با این حال مدت طولانی بعد از ابتلایشان عامل سرایت عفونت به دیگران نبوده اند. با این حال، PCR می تواند پس از شروع فعال عفونت، برای چندین هفته مثبت بماند. کاران می افزاید: "این بدان معنی است که RNA ویروسی در شما تشخیص داده می شود، اما عامل انتقال عفونت به دیگران نیستید."

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که یک آزمایش مثبت بدان معنی است که شما باید 10 روز در خانه قرنطینه شوید.

دکتر سوفیا یوه (Sophia Yohe)، مدیر آزمایشگاه تشخیص مولکولی دانشگاه مینه سوتا و مدیر پزشکی آزمایشگاه COVID-19، اظهار می کند که آزمایش COVID-19 تنها در حالتی می تواند به شما کمک می کند که بخواهید از خود و دیگران محافظت کنید. دکتر سوفیا یوه می گوید: "اگر برای کرونا PCR مثبت هستید و قصد ندارید که خود را قرنطینه کنید، انجام این آزمایش بیهوده است. "

آزمایش آنتی بادی

تست آنتی بادی با بررسی سطح ایمونوگلوبولین M (IgM)  و ایمونوگلوبولین G (IgG)  می تواند به شما بگوید که آیا اخیراً به عفونت مبتلا شده اید یا خیر. دکتر ایمی کارگر (Amy B. Karger) مدیر پزشکی آزمایشگاه University of Minnesota Health West Bank  می گوید: "آزمایش آنتی بادی باید در افرادی انجام شود که  با وجود داشتن علائم COVID-19 به آزمایش PCR  برای COVID-19 دسترسی فوری ندارند." تولید آنتی بادی ها به طور معمول حدود یک یا دو هفته پس از شروع علائم اتفاق می افتد. وی می افزاید به همین دلیل است که اگر علائم کمتر از یک هفته ماندگار باشد، تست آنتی بادی برای اهداف تشخیصی ایده آل نیست. دکتر کارگر می گوید آزمایش آنتی بادی برای کسانی که 8 روز از شروع علائم آنها نگذشته باشد، توصیه نمی شود. وی به Healthline گفت: "در این افراد که علائمشان بیش از 8 روز نبوده است، برای تشخیص دقیق باید فقط از آزمایش COVID-19  (با آزمایش PCR) استفاده شود." افراد ممکن است در آن بازه زمانی هنوز آنتی بادی تولید نکرده باشند، بنابراین احتمال بالایی برای داشتن نتیجه منفی کاذب وجود دارد. علاوه بر این، در رابطه با میزان دقت این تست ها نگرانی هایی وجود دارد.

در اوایل ماه فوریه 2020، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به authorizedTrusted Source اجازه داد تا برای شناسایی کرونا ویروس جدید از این آزمایشات استفاده کند. این بدان معناست که آزمایشات را می توان قبل از ارزیابی کارآیی آنها توسط FDA، عرضه نمود.

چه هنگام باید تحت هر دو تست قرار گرفت

دستورالعملهای فدرال به افراد توصیه می كند 9 تا 14 روز پس از شروع علائم تحت هر دو تست قرار بگیرند.آزمایش آنتی بادی برای افراد بدون علامتی عفونت مفید است که 14 روز قبل یک بیماری شبیه COVID-19 را تجربه کرده اند.همچنین آزمایش آنتی بادی برای فردی که 14 روز قبل در مواجهه با فردی مبتلا به COVID-19 قرار داشته، مفید است. در این موارد می توان تعیین کند که آیا در گذشته به ویروس آلوده شده اید یا خیر.  کارشناسان هنوز به طور قطعی اظهار نکرده اند که داشتن آنتی بادی به معنای مصونیت در آینده است، با این حال شواهد این امر را تأیید می کنند. علاوه بر این، ممکن است از آزمایش آنتی بادی نتیجه مثبت کاذب گرفت، به خصوص اگر هیچ علائمی از COVID-19 نداشته باشید.

دکتر کارگر می گوید: "تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این مسائل مهم نداشته باشیم، متخصصان توصیه نمی کنند که با مشاهده مثبت بودن آزمایش آنتی بادی، فرض را بر مصون بودن قرار دهید."

دکتر کارگر می گوید: "اگر آزمایش آنتی بادی شما مثبت شده، حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را همچنان ادامه دهید. کار زیادی نمی شود انجام داد. این آزمایش صرفا اطلاعاتی در مورد تاریخچه قرار گرفتن فرد در معرض کرونا ویروس جدید ارائه می دهد و دلالت قطعی به اقدامات خاصی ندارد."

آزمایش مجدد

اگر قبلاً آزمایش PCR داده اید ولی اکنون باز هم در معرض ویروس قرار دارید یا علائم در شما ایجاد شده، باید دوباره آزمایش شوید.CDCTrusted Source  یه آن دسته از کارکنان مراقبت های بهداشتی ای که تست PCR مثبت داشته اند ولی طی 24 ساعت دو نمونه متوالی جمع آوری نموده اند و جواب هر دوی این آزمایش ها بطور جداگانه منفی شده، توصیه می کند که می توانند با خیال راحت به سر کار خود برگردند.

دکتر سوفیا یوه می گوید متاسفانه در مورد این سوال كه آیا افراد بدون علامت و فاقد مواجهه قبلی با ویروس كه قبلاً تست PCR آنها منفی شده، باید آزمایش دوره ای داشته باشند یا خیر، داده های کاف