تست کرونا در کرج

تست کرونا در کرج

تست کرونا در کرج آنچه باید بدانیم

از آنجایی که مردم به صورت روز افزون نگران ابتلا به ویروس کرونا یا  COVID-19 هستند، بسیاری از این افراد خواستار انجام آزمایش تشخیص ابتلا به این ویروس هستند. اما معیارهای مختلف آزمایش ، منابع محدود و عوامل دیگر بدان معنی است که  در حال حاضر همه افراد نمی توانند از انجام تست تشخیص بهره مند شوند، به خصوص افرادی که علائم نداشته و کمتر در معرض عوامل خطر بوده اند.

آیا می توانم برای ویروس کرونا آزمایش انجام دهم؟

در حال حاضر آزمایش  ویروس کرونا باید با دستور پزشک انجام شود. اگر احساس می کنید مبتلا به کرونا هستید ، مهم است که با پزشک یا مرکز مراقبت خود تماس بگیرید و دستورالعمل هایی را که باید انجام دهید را دنبال کنید. اگر سرفه ، تب یا مشکل تنفسی دارید ، با پزشک یا مراکز بهداشت توصیه شده ویا با سامانه های سیب و 4030  تماس حاصل فرمایید تا ابتدا شما را از نظر آنفولانزا یا سایر علل احتمالی این علائم غربالگری کنند. پزشک شما برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن انجام آزمایش ویروس کرونا، عوامل خطری مانند سن ، سلامت عمومی شما ، محل زندگی و کار ،تاریخ مسافرت و علائم شما را در نظر می گیرد .

اگر علائم زیر را دارید به به احتمال زیاد آزمایش کرونا برای شما پیشنهاد خواهد شد

  1. تجربه علائم شدید مانند تب بسیار زیاد یا مشکلات تنفسی که نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند

  2. زندگی با شرایط  بهداشتی و مراقبتی خاص ، مانند:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری مزمن ریه
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
  1. کار در یک محیط بهداشتی درمانی  که در ارتباط مستقیم به بیماران قرار داشته باشید.

آزمایش Coronavirus چگونه انجام می شود؟

آزمایش ژنتیک  

بیشتر آزمایش کرونا ویروس که توسط مقامات دولتی و رسانه ها مورد بحث قرار می گیرد ، اشاره به آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز یا PCR  یا ، دارد. در این روش مسئول نمونه گیری که پوشش و حفاظ کامل دارد با استفاد از یک سوآپ نمونه گیری که به اندازه کافی بلند است تا به نازوفارنکس ، قسمت فوقانی گلو ، پشت بینی برسید  نمونه گیری را انجام می دهد. پروسه نمونه گیری فقط چند ثانیه طول می کشد. پس از نمونه گیری، نمونه مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، را بسته بندی شده و به آزمایشگاه ارسال می گردد.

در آزمایشگاه ماده ژنتیکی ویروس (در صورت وجود ویروس) از نمونه تهیه شده استخراج می شود( استخراج RNA)  . سپس باقی مراحل طی پروسه 2- 4 ساعته ، توسط یک دستگاه Real time PCR (RT-PCR) انجام می شود. با استفاده از این دستگاه می توان به وجود یا عدم وجود ویروس پی برد.

نکات مهم :

مهمترین محدودیت این آزمایش برای پاسخ صحیح (نتیجه منفی کاذب) اشتباه در نمونه گیری صحیح می باشد.نتایج کیفی حاصل از این آزمایش نشان دهنده این است که فرد آلوده به ویروس کرونا می باشد یا خیر  و همچنین در صورت مثبت بودن فرد می تواند بیماری را منتقل کند (ناقل ویروس باشد) .فردی که قبلا مبتلا به ویروس شده و اکنون بهبود یافته است را نمی توان با این روش شناسایی کرد.

آزمایش خون  یا سرولوژی ویروس کرونا بر اساس آنتی باد های IgG  و IgM 

آزمایشات مبتنی بر تشخیص ایمونوگلوبولین برای کرونا ویروس COVID-19 چیست؟

این آزمایش که اخیرا مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برا تشخیص افراد مبتلا شده برای کرونا را دریافت نموده است.

این آزمایش تشخیص ایمونوگلوبولین بر اساس تشخیص کیفی IgM و IgG است که به طور خاص توسط بدن در پاسخ به عفونت SARS-CoV-2  ایجاد شده است.

IgM  معمولاً اولین ، آنتی بادی اختصاصی است که توسط بدن در پاسخ به عفونت ایجاد می شود. سپس ، آنتی بادی IgG تولید می شود و جایگزین IgM  شده و به عنوان آنتی بادی غالب در پاسخ به عفونت عمل می کند. IgM و IgG با هدف قرار دادن آنتی ژن های (قسمتی از ساختار ویروس که سیستم ایمنی آن را شناسایی میکند) خاص روی سطح ویروس SARS-nCoV-2 با عفونت ها مبارزه می کنند.

به طور کلی ، آزمایش های ایمونوگلوبولین از آنتی ژن های خاص ویروسی برای شناسایی آنتی بادی های IgM و / یا IgG  موجود در خون شخص (در برابر آنتی ژن های ویروسی تولیده شده بوده) استفاده می شود.

در اینجا نمونه ای از نحوه عملکرد آزمون آورده شده است:

2-3 قطره از خون تازه / سرم یا پلاسما را جمع آوری کرده و در یک ظرف نمونه قرار داده و 2-3 قطره بافر تهیه شده را در همان ظرف (کاست) قرار میدهیم. کاست اجازه می دهد تا نمونه رقیق شده با عمل مویینگی  از طریق کاست حرکت کند

این کاست دارای برچسب آنتی ژن SARS-CoV-2 است که از نظر شیمیایی می تواند به IgM یا IgG متصل شود. بنابراین ، باعث  تشکیل پیوندهای آنتی ژن / آنتی بادی( آنتی ژن / IgG و / یا آنتی ژن / IgM) در هرکدام از جایگاه های مربوط به خود می شود.

در صورت وجود آنتی ژن ضد IgM و / یا ضد IgG ،  باعث ایجاد تغییر رنگ خط (قرمز) می شود.

نتایج باید بعد از 10 دقیقه و بیش از 15 دقیقه خوانده شود (آزمایش از این نظر شبیه تست بارداری خانگی است.)

خط سوم یک خط کنترل است. این نشان می دهد که آزمون به درستی کار می کند.

تست کرونا در کرج

 

نتایج آزمایش ایمونوگلوبولین COVID-19 به چه معنی است؟

در مجموع سه خط شناسایی امکان پذیر است ، خط کنترل با (C) ظاهر می شود وقتی این خط  نمایان شود ، به این معناست که آزمایش کامل شده است.

نتیجه منفی: اگر فقط خط کنترل کیفیت (C) ظاهر شود و خطوط تشخیص G و M قابل رویت نباشند ، پس هیچ آنتی بادی ویروس کرونا جدید کشف نشده و نتیجه منفی است.

نتیجه مثبت ، فقط IgM: اگر خط کنترل کیفیت (C) و خط تشخیص (M) ظاهر شوند ، آنتی بادی IgM ویروس کرونا شناسایی شده و نتیجه آن برای آنتی بادی IgM مثبت است.

نتیجه مثبت ، فقط IgG: اگر هر دو خط کنترل کیفیت (C) و خط تشخیص G ظاهر شوند ، آنتی بادی IgG  ویروس کرونا شناسایی شده و نتیجه آن برای آنتی بادی IgG مثبت است.

نتیجه مثبت ، IgG و IgM: اگر خط کنترل کیفیت (C) و هر دو خط تشخیص G و M ظاهر شوند ، آنتی بادی های IgG و IgM ویروس کرونا شناسایی شناسایی شده اند و نتیجه آن برای هر دو آنتی بادی IgG و IgM مثبت است.

آزمایش ایمونوگلوبولین برای COVID-19 نمی تواند وجود ویروس در بدن شما را تایید کند. این فقط می تواند بگوید که آیا در گذشته در معرض ویروس کرونا قرار گرفته اید یا هرگز در معرض SARS-CoV-2 نبوده اید. در نتیجه ، این آزمایش فقط باید به عنوان آزمایش غربالگری مورد استفاده قرار گیرد..



تست کرونا کرج

تفسیر نتایج 

  1. اگر آزمایش ایمونوگلوبولین در همه موارد منفی باشد، نشان دهنده این است که فرد اخیراً در معرض ویروس COVID-19 قرار نگرفته است.
  2. اگر آزمایش فقط IgM را نشان دهد ، فرد احتمالاً در مرحله اولیه عفونت ویروس است.
  3. اگر IgM و IgG مثبت باشند ، فرد احتمالاً در مرحله میانی عفونت است.
  4. اگر فرد فقط از نظر IgG مثبت باشد ، احتمال فرد در آخرین مرحله بیماری است و یا بهبودی کامل یافته است.

نکته مهم

در بیشتر موارد ، مستقل از نتایج آزمایش ایمونوگلوبولین ، آزمایش ژنهای ویروسی هنوز باید برای تایید وضعیت عفونت انجام شود. برای تعیین وضعیت کامل ، باید از تشخیص  ژنتیکی استفاده شود. آزمایش ژنتیک به عنوان آزمایش اصلی برای تشخیص COVID-19 است

اطلاعات این پست قدیمی می باشد لطفا به مقاله تست کرونا مراجعه فرمایید