همه چیز درباره تب دنگی

همه چیز درباره تب دنگی

آزمایش تب دنگی چیست؟

در نظر داشته باشید که در ابتدا شما باید در رابطه با تب دنگی اطلاعاتی را به دست بیاورید. به این صورت می توانید بهتر و سریع تر در برابر این بیماری اقدام کنید. تب دنگی عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه‌ های آلوده به افراد منتقل می‌ شود. یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد و این است که شما نمی‌ توانید ویروس را از فردی که مبتلا به تب دنگی شده است بگیرید. انتقال این بیماری تنها از طریق نیش پشه آلوده بوده و افراد نمی‌ توانند این بیماری را به یکدیگر منتقل کنند. در آزمایش تب دنگی ابتدا نمونه‌ ای از خون شما مورد بررسی قرار می‌ گیرد. شما با بررسی نمونه خون می‌ توانید متوجه شوید که به تب دنگی مبتلا شده‌ اید یا خیر. اگر علائم تب دنگی را دارید و در منطقه‌ ای بودید که پشه‌ های حامل این ویروس در آنجا وجود داشتند بهتر است این آزمایش را در اولین فرصت انجام دهید.

ویروس دنگی در مناطقی از جهان که آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری دارند بسیار شایع می‌ باشد. به عنوان مثال این ویروس در آمریکای جنوبی و مرکزی کارائیب از جمله پورتوریکو، جزایر ویرجین، ایالات متحده، آسیای خاورمیانه، جزایر اقیانوس آرام و آفریقا بسیار شدت گرفته است. طبق اظهارات اخیر مقامات وزارت بهداشت ایران اخیرا میزان ابتلا به تب دنگی در ایران افزایش یافته و افراد باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از گزش توسط پشه آئدس که ناقل تب دنگی است را انجام دهند.

بررسی اطلاعات بیشتر در رابطه با این ویروس

در نظر داشته باشید اکثر افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌ شوند بیمار نمی‌ شوند. افرادی بیمار به حساب می آیند که علائم خفیف تا شدید را داشته باشند. معمولاً ۴ تا ۱۰ روز پس از نیش پشه آلوده‌ این علائم شروع می‌ شوند. شایع‌ ترین علائم این بیماری تب شدید و ناگهانی می‌ باشد. هیچ داروی خاصی وجود ندارد که بتواند در حال حاضر تب دنگی را درمان کند. اما تا حدودی جای نگرانی وجود ندارد. زیرا بیشتر افراد پس از حدود یک هفته بهبود پیدا می‌ کنند. برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌ شوند نوع شدید آن را گرفته و علائم بیشتری دارند. تب دنگی شدید می‌ تواند باعث خونریزی داخلی و شوک شود. همچنین می‌ تواند سبب پایان یافتن زندگی فرد نیز گردد.

معمولا نوزادان و زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تب دنگی شدید هستند‌. البته در نظر داشته باشید اگر فردی این بیماری را داشته و مجدد به آن مبتلا شود، خطر بیشتری او را تهدید می‌ کند. به همین دلیل است که در صورت داشتن علائم و پس از حضور در منطقه‌ ای که این ویروس در آنجا شایع می باشد بهتر است ابتدا آزمایش تب دنگی را داده تا از مبتلا شدن خود مطمئن شوید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی داشته و افراد باید آن را جدی بگیرند.

بررسی آزمایشات تب دنگی

در نظر داشته باشید به طور کلی دو نوع آزمایش تب دنگی وجود دارد. در آزمایشات آنتی بادی نمونه خون شما را مورد بررسی قرار می‌ گیرد. در این آزمایش پزشکان پروتئین‌ هایی که در مقابله با این ویروس از بدن شما محافظت می‌ کنند را مورد بررسی قرار می‌ دهند. در نظر داشته باشید زمانی که شما به این بیماری مبتلا شوید بدن شما آنتی بادی‌ های خاصی را برای مبارزه با تب دنگی تولید می‌ کند. بنابراین آزمایش زمانی دقیق‌ تر است و نتایجی درست نشان می‌ دهد که چهار روز پس از شروع علائم، شما آن را انجام دهید. دومین آزمایش، آزمایش‌ های مولکولی می‌ باشد. معمولاً در این آزمایشات یک سری موارد ژنتیکی از ویروس دنگی در خون شما مشخص شده و می‌ توانند نشان دهنده مبتلا شدن شما به این ویروس باشند.

آزمایش پی سی آر نوعی آزمایش مولکولی است که برای بررسی این بیماری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. شما می‌ توانید این آزمایشات را در ۷ روز اول پس از شروع علائم خود انجام داده و نتیجه آن را دریافت کنید. در نظر داشته باشید اگر این آزمایشات را دیرتر انجام دهید ممکن است نتایج دقیقی به شما نشان ندهند. آزمایش پی‌ سی‌ آر می‌ تواند وجود این ویروس را به همراه ویروس‌ های دیگری که پشه ها حمل می‌ کنند به راحتی مورد بررسی قرار دهد. این ویروس‌ ها معمولا در مکان‌ هایی که تب دنگی شایع هستند وجود دارند. همچنین علائم مشابهی نیز با این بیماری داشته و شایع هستند.

آزمایش تب دنگی به چه منظور انجام می‌ شود؟

معمولاً آزمایش تب دنگی برای تشخیص این است که آیا ویروس دنگی در بدن فرد وجود دارد یا خیر. این آزمایش بیشتر برای افرادی استفاده می‌ شود که علائم مربوط به تب دنگی را دارند. همچنین اخیراً به منطقه‌ ای سفر کرده‌ اند که در منطقه مورد نظر عفونت دنگی شایع است. حال شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چه زمانی به آزمایش تب دنگی نیاز دارید. در جواب این پرسش باید گفت اگر علائم تب دنگی را دارید و در منطقه‌ ای بودید که ویروس در آنجا شایع بوده ممکن است نیاز به انجام آزمایش برای تشخیص این ویروس داشته باشید.

معمولاً ۴ تا ۱۰ روز پس از گزش پشه آلوده این علایم ظاهر می‌ شوند. علائم تب دنگی شامل تب شدید و ناگهانی است. البته در کنار تب شدید و بالا، تهوع و استفراغ، کهیر، درد چشم و مفاصل، درد استخوان‌ ها و عضله‌ ها نیز جزو علائم شایع این بیماری می‌ باشند. ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مبتلا شدن تب این علائم شروع شوند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده خود هر کدام از این علائم هشدار دهنده را دارید باید سریعا کمک پزشکی بگیرید. این علائم شامل درد یا حساسیت در ناحیه شکم، استفراغ حداقل سه بار در مدت ۲۴ ساعت، خونریزی از بینی یا لثه، استفراغ خون یا وجود خون در مدفوع، احساس خستگی مداوم، بی‌ قراری یا تحریک پذیری می‌ باشند. تمام این علائم نشان می‌ دهند که فرد مبتلا به تب دنگی شده و ممکن است خطر های زیادی او را تهدید کند.

بررسی نحوه انجام آزمایش تب دنگی

در نظر داشته باشید در طی آزمایش تب دنگی ابتدا فرد آزمایش گیرنده از شما در رابطه با علائم و سفر های اخیر تان سوال می‌ کند. اگر مشکوک به این ویروس باشید آزمایش خون برای بررسی‌ های بیشتر انجام می‌ شود. در طول آزمایش خون یک متخصص مراقبت‌ های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ‌ های بازوی شما نمونه خون می‌ گیرد. پس از وارد کردن سوزن مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می‌ شود‌. در نظر داشته باشید که معمولاً این کار کمتر از ۵ دقیقه طول کشیده و درد خاصی ندارد. تنها درد این آزمایش ورود سوزن به داخل رگ می‌ باشد که با سوزش کمی همراه است.

آیا برای آزمایش دادن اقدامات خاصی نیاز است؟

برای آزمایش تب دنگی نیازی به آمادگی خاصی ندارید. انجام آزمایش خون نیز خطر بسیار کمی داشته و دارای علائم شدیدی نیز نمی‌ باشد. ممکن است در نقطه‌ ای که سوزن وارد رگ شما شده است درد خفیف یا کبودی ایجاد شود. اما بیشتر این علائم از بین می‌ روند و شما آن ها را احساس نمی‌ کنید. زمانی که نتیجه آزمایش مثبت شد به این معنی است که آزمایش، ماده ژنتیکی از ویروس را در نمونه خون شما پیدا کرده است. شما به احتمال زیاد عفونت دنگی داشته و باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرید.

 اگر نتیجه آزمایش منفی باشد به این است که ویروس در نمونه خون شما پیدا نشده و احتمالاً این بیماری را ندارید. البته در نظر داشته باشید که جواب منفی می‌ تواند نشان دهنده این باشد که درون خون شما این ویروس وجود دارد. اما به میزان زیادی نیست که آزمایش بتواند آن را تشخیص دهد. اگر آزمایش خود را بیش از ۷ روز پس از شروع علائم دهید ممکن است جواب آزمایش شما منفی باشد‌‌. اگر نتیجه آزمایش مولکولی شما منفی باشد نشان دهنده این است که شاید این ویروس به مقدار کم درون بد شما وجود دارد. معمولاً پزشک آزمایش آنتی بادی را برای تایید عدم ابتلا به این بیماری تجویز می‌ کند.

مراقبت های بعد از مبتلا شدن به تب دنگی

اگر تب دنگی دارید پزشک می‌ تواند به شما بگوید که چگونه علائم خود را درمان کنید. همیشه یک سری دستورالعمل‌ ها برای این زمان وجود دارند. به طور کلی مراقبت از تب دنگی شامل موارد زیر می‌ باشد‌. استراحت زیاد، نوشیدن مایعات در حجم بالا، مصرف استامینوفن برای کنترل تب و تسکین درد جزو مراقبت‌ های بعد از مبتلا شدن به این بیماری هستند. از مصرف آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم خودداری نمایید. زیرا این قرص‌ ها می توانند خونریزی را در بدن شما افزایش دهند. با دقت و مراقبت‌ های انجام شده می‌ توانید در عرض چند ساعت درد شدید این بیماری را کاهش دهید‌. در صورت بروز علائم شدید تر باید فوراً با پزشک تماس گرفته و تست‌ های آزمایشگاهی و بیشتری را انجام دهید.

بررسی نکات بیشتر در رابطه با تب دنگی

در مطب بالا سعی کردیم تمام اطلاعات کامل را در رابطه با این بیماری و آزمایش آن ارائه دهیم.‌ یک نکته‌ ای که باید به آن دقت کنید وجود واکسن برای کودکان ۹ تا ۱۶ سال می‌ باشد. افرادی که در این بازه سنی قرار دارند و قبلاً تب دنگی گرفتند می‌ توانند این کار را انجام دهند و از این شانس استفاده کنند. این واکسن می‌‌ تواند به محافظت در برابر عفونت‌ های دنگی در آینده یا ابتلا به بیماری شدید دنگی کمک زیادی کند. قبل از دریافت واکسن کودک باید آزمایش خون دهد تا مشخص شود که در گذشته درگیر این بیماری بوده است. به این دلیل که واکسن می‌ تواند برای کودکی که قبلا تب دنگی نداشته مضر باشد.

اگر در مناطقی زندگی می‌ کنید که تب دنگی در آن شایع است حتماً باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. این مناطق عبارتند از پورتوریکو، ایالات متحده، جزایر ویرجین، قلمرو های ایالات متحده در ساموای آمریکایی، ایالات فدرال میکرونزی، جمهوری جزایر مارشال، و جمهوری پالائو. اگر به منطقه‌ ای سفر می‌ کنید که این بیماری وجود دارد می‌ توانید با جلوگیری از نیش پشه خطر این بیماری را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. همین نکات کوچک می توانند به راحتی شما را از ابتلا به این بیماری ترسناک مصون بدارد. در صورت مبتلا شدن نیز جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید با آزمایش های موجود سریعا این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنید.