تریکومونیا چیست؟

تریکومونیا چیست؟

در این مطلب موارد زیر را از نظر خواهید گذراند...

 

تریکومونیا  (تریک ) چیست؟

تریکومونیا که به اختصار " تریک"  نامیده می شود – نوعی بیماری مقاربتی است که با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. این عفونت فوق العاده شایع است و بیشتر افراد مبتلا به آن علائمی ندارند.تریکومونیا (که اسم دیگر آن تريك است) شايعترين بیماری مقاربتی قابل درمان است.

میلیون ها نفر هر ساله دچار تریک می شوند. این بیماری ناشی از ابتلا به نوعی انگل است که در طول رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود. انگل از طریق ترشحات جنسی - مانند مایع منی، پیشآب و ترشحات واژنی - منتقل می شود.

اکثر مبتلایان به بیماری تریکومونیا هیچ علامتی ندارند و کاملاً احساس سلامتی می کنند، بنابراین حتی نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند. شایع ترین علائم آن - در صورت بروز - واژینیتیسیس است. واژینیتیسیس حالتی است که در آن لبه های واژن یا واژن به سوزش می افتد. تریک همچنین می تواند مجرای ادراری (لوله ای که ادرار را خارج می کند) را آلوده کند. علائم تریک شامل سوزش و خارش، ترشحات بودار و ادرار دردناک یا مکرر است.

عفونت های دیگر نیز می توانند علائمی مشابه تریک داشته باشند، بنابراین تنها راهی که می توان با اطمینان گفت که یک عفونت تریک است یا یک عفونت دیگر، آن است که به یک پرستار یا پزشک مراجعه نمایید. خبر خوب این است که تریک را می توان به راحتی با دارو درمان نمود.

با استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می توان از ابتلا به تریک جلوگیری نمود.

ابتلا به تریکومونیا چگونه صورت می گیرد؟

Trich توسط یک انگل بسیار ریز به نام تریکومونا ایجاد می شود (آنقدر ریز است که نمی توان آن را با چشم غیر مسلح دید). افراد طی تماس جنسی محافظت نشده با شخصی که به این عفونت مبتلا شده، تریک می گیرند. وقتی مایع منی (آب)، پیشآب و ترشحات واژنی آلوده به انگل بر روی یا در درون آلت مردانه، لبه های واژن یا واژن فرد دیگر قرار گیرد، این انگل فرد غیرمبتلا را مبتلا می کند.

تریک اغلب در طول رابطه جنسی واژنی منتقل می شود. این بیماری همچنین در نتیجه تماس لبه های مهبل آلوده به لبه های مهبل غیر آلوده، به اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی آلوده شده قابل انتقال است. همچنین در صورتی که دست فردی به شدن مایعات دارای انگل آلوده شده باشد و دستش به اندام های جنسی شریک جنسی خود بخورد می تواند او را مبتلا نماید. تریک می تواند به راحتی لبه های مهبل، واژن، آلت مردانه و مجرای ادرار را آلوده کند، با این حال معمولاً سایر قسمت های بدن (مانند دهان یا مقعد) را آلوده نمی کند.

تریکومونیا از طریق تماس های گذرا و موقتی منتشر نمی شود، بنابراین ممکن نیست که بخاطر مصرف اشتراکی غذا یا نوشیدنی، بوسیدن، آغوش گرفتن، دست دادن، سرفه، عطسه و یا نشستن روی سنگ توالت تریک بگیرید.

بسیاری از مبتلایان به تریک علائمی ندارند، با این حال می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند. بنابراین استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسی ایمن بهترین راه جلوگیری از ابتلا به تریکومونیا است - حتی اگر شما و شریک زندگی تان کاملاً سالم به نظر برسید.

علائم تریکومونیا چه مواردی است؟

علائم تریکومونیا به سختی جلب توجه می کند و به طور مقطعی ظاهر و ناپدید می شوند. اگر متوجه علائم تریک شدید، سریعاً از نظر ابتلا به تریک آزمایش شوید.تریکومونیا غالب اوقات علائمی ندارد.

حدود از هر 10 نفر مبتلا به تریک 7 نفر از آنها هیچ گونه علائمی از عفونت بروز نمی دهند. اگر عفونت در آلت تناسلی مرد قرار داشته باشد، بسیار بعید است که علائمی بروز دهد. گاها علائم تریک به حدی خفیف است که فرد مبتلا حتی متوجه ابتلای خود به آن نمی شوید یا فکر می کند که این یک عفونت به بیماری دیگری (مانند عفونت مخمر یا UTI) مربوط است.  بنابراین تنها راه برای حصول اطمینان از ابتلا به تریک، انجام آزمایش است.

علائم تریکومونیا

اگر بیماری تریکومونیا علائم داشته باشد، معمولاً 3 روز تا یک ماه پس از شروع آلودگی به عفونت بروز می کند.

تریکومونیا مي تواند در افراد - از هر جنسی - ايجاد علائم كند. با این حال ایجاد واژینیتیس توسط تریک بیشتر محتمل است. علائم واژینیتیس ناشی از تریک شامل موارد زیر است:

  • ترشحات واژنی سبز، زرد، خاکستری، کفدار و/ یا ترشحات واژنی بد بو
  • وجود خون در ترشحات واژنی
  • خارش و سوزش داخل و اطراف واژن
  • ورم نواحی اطراف دستگاه تناسلی 
  • درد در هنگام داشتن رابطه جنسی

از دیگر علائم تریک می توان به درد و سوزش در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، خروج ترشحات از لوله ادراری و خارش و سوزش درون آلت تناسلی مردانه اشاره داشت.

علائم تریک به طور مقطعی ظاهر و ناپدید می شوند، با این حال این بدان معنی نیست که با ناپدید شدن علائم عفونت از بین می رود. تنها راه خلاص شدن از شر علائم تریک ، مصرف دارو است.

اگر شما یا شریک جنسی تان دارای هر یک از این علائم هستید، به یک پرستار، پزشک یا مرکز بهداشت ویژه والدین شدن برنامه ریزی شده مراجعه کنید. شما می توانید تریک را  - فارغ از بود یا نبود علائم آن - به افراد دیگر انتقال دهید، بنابراین که اگر فکر می کنید احتمال دارد آلوده باشید لازم است آزمایش شوید.

تریکومونیا در زنان به چه صورت است؟

تریکومونیا یک بیماری مقاربتی بسیار شايع است، با این حال اين بيماري در زنان اغلب تشخيص داده نمي شود زیرا بسیاری از خانمها هیچ علامتی از آن را بروز نمی دهند. در صورت بروز علائم، علائم تریکومونیا در زنان شامل موارد زیر است:

  • ترشحات بد بو و کفدار
  • خونریزی خارج از پریود
  • خارش/تورم در داخل واژن و اطراف آن
  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

بروز علائم تریکومونیا در زنان - اگر اصلاً بروز کند - معمولاً 3 تا 28 روز بعد از اولین آلودگی طول می کشد و ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود.

اگر ابتلای شما به تریکومونیا (که به آن به اختصار تریک هم می گویند) محرز شده، باید هر کسی که با شما رابطه جنسی برقرار کرده است نیز تحت درمان قرار گیرد تا از انتشار بیشتر آن ممانعت به عمل آید.

درمان تریکومونیا بسیار آسان است. برای درمان تریک، پزشک یا پرستار به شما دارو می دهد. استفاده از کاندوم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به آن کمک کند.

تریکومونیا در مردان به چه صورت است؟

مانند بسیاری از عفونت های دیگر، تریکومونیا  در مردان و تریکومونیا در زنان تفاوت اندکی با هم دارند. تریکومونیا  در مردان به ندرت علائم بروز می دهد. در صورت بروز علائم، علائم تریکومونیا در مردان شامل موارد زیر است:

  • داشتن ترشحات از آلت تناسلی مردانه
  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

بروز علائم تریکومونیا در مردان - اگر اصلاً بروز کند - معمولاً 3 تا 28 روز بعد از اولین آلودگی طول می کشد و ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود.

اگر نگران ابتلا به تریک هستید، آزمایش آن در آقایان بسیار ساده است. پزشک یا پرستار شما ابتدا یک نمونه از سلولهای مجرای ادراری شما بر می دارد و سپس این سلول ها را با استفاده از میکروسکوپ برای تشخیص بررسی می کنند.

اگر معلوم شود که آلوده به این انگل هستید، درمان تریکومونیا آسان است: پرستار یا پزشک به شما دارو می دهد. همچنین استفاده از کاندوم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به این انگل کمک کند.

آیا برای تشخیص تریکومونیا باید آزمایش داد؟

انجام آزمایش تنها راهی است که با استفاده از آن می توان با اطمینان ابتلای فرد به تریکومونیا را اعلام نمود. اگر خودتان یا شریک زندگی تان علائم تریک دارید، آزمایش تریک بدهید.

از کجا بدانم که تریکومونیا دارم یا خیر؟

تنها راه دانستن این موضوع، انجام آزمایش است. اگر سوزش، ترشحات عجیب ، ادرار دردناک یا دیگر علائم تریک دارید، باید توسط یک پرستار یا پزشک معاینه شوید. همچنین اگر کسی با شما رابطه جنسی برقرار کرده است، خوب است او نیز آزمایش بدهد (حتی اگر علائمی نداشته باشد).

پرستار یا پزشک شما می تواند به شما در تشخیص اینکه آیا انجام آزمایش تریکومونیا یا سایر بیماریهای بیماری مقاربتی برای شما ضروری است یا خیر، کمک کند. می دانید بهترین قسمت در مورد آزمایش تریک کدام است؟ اینکه وقتی آزمایش را دادید ، ذهنتان واقعاً راحت می شود. اگر تریک داشته باشید، بهتر است سریعاً از این موضوع مطلع شوید تا بتوانید در اسرع وقت داروهای آن را مصرف کنید و از شر آن خلاص شوید.

در طی آزمایش تریکومونیا چه اتفاقی می افتد؟

پرستار یا پزشک شما با استفاده از یک سواب پنبه ای به آرامی از آلت تناسلی یا واژن شما نمونه بر می دارد و زیر میکروسکوپ آنرا بررسی می کند. آزمایش تریک می تواند به اندازه نوشیدن یک فنجان چای ساده باشد. گاها در این آزمایش برای برداشت نمونه های سلولی با سواب پنبه ای، اندام تناسلی - آلت مردانه یا مهبل - فرد مورد آزمایش به آرامی مالش داده می شود.

تریکومونیا می تواند مشابه سایر عفونت های رایج مانند سوزاک ، کلامیدیا یا واژینوز باکتریایی به نظر برسد، بنابراین پرستار یا پزشک شما ممکن است بخواهد شما را برای چندین عفونت مورد آزمایش قرار دهد.

فکر آزمایش شدن ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما سعی کنید از این ذهنیت اجتناب کنید. آزمایش بیماری های مقاربتی یک بخش معمولی از مسئولیت پذیری و مراقبت از سلامتی خودتان است. خبر خوب این است که تریک با دارو کاملاً قابل درمان است - بنابراین هرچه زودتر نسبت به ابتلا به آن خبردار شوید، سریعتر می توانید از شر آن خلاص شوید.

قبل از انجام آزمایش تریکومونیا باید چه کار کنم؟

  • قبل از آزمایش، رابطه جنسی نداشته باشید – همواره اجتناب از رابطه جنسی در هنگام بروز علائم بیماری مقاربتی یا ظن ابتلا به چنین عفونتهایی، ایده خوبی است.
  • از اسپری های دئودوران، پودرها یا شستشو دهنده های دستگاه تناسلی استفاده نکنید. این مواد می توانند علائم بروز یافته را بپوشانند و به این ترتیب پزشک نمی تواند درمورد ابتلای احتمالی شما به عفونت کمک می کند. همچنین این مواد می توانند سوزش ها را بدتر کنند.
  • حداقل 24 ساعت قبل از قرار ملاقات خود دوش نگیریدد. دوش گرفتن می تواند مایعات واژنی را که ممکن است مورد نیاز آزمایش باشند، بشوید. (و واقعاً نباید اصلا دوش بگیرید)
  • سعی کنید ویزیت خود را برای موقعی تنظیم کنید که در پریود نیستید (با این وجود اگر خونریزی خارج از پریودی دارید که طبیعی نیست سریعا به دکتر مراجعه نمایید زیرا ممکن است یک عفونت جدی باشد).

کجا می توانم آزمایش تریکومونیا بدهم؟

شما می توانید در آزمایشگاه پاتوبیولوژی رازی کرج، مطب پزشک، کلینیک های بهداشت، بخش بهداشت، یا مرکز بهداشت مخصوص والدین شدن برنامه ریزی شده آزمایش تریک و سایر بیماری های مقاربتی ها بدهید.

آزمایش بیماری های مقاربتی جزء ثابت معاینات منظم یا معاینه زنان و زایمان نیست بلکه باید آن را درخواست نمایید. با پرستار یا پزشک خود صادق باشید تا آنها بتوانند به شما کمک کنند آزمایشات لازم برای شما را به درستی مشخص کنند. در این مسائل خجالت نکشید: پزشک شما برای کمک به شما آنجاست، نه قضاوت شما.

درمان تریکومونیا چگونه است؟

تریکومونیا را می توان به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. شرکای جنسی شما نیز باید تحت معالجه قرار گیرند. اگر سیفیلیس را درمان نکنید، می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

درمان بیماری تریکومونیا چیست؟

در اکثر موارد رهایی از شر تریکومونیا بسیار آسان است. پزشک یا پرستار شما برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک - مترونیدازول یا تینیدازول - تجویز می کند. معمولاً باید فقط یک دوز دارو را مصرف کنید، یعنی اینکه تمام داروی خود را یکجا مصرف کنید.

اگر تحت درمان تریک هستید، بسیار مهم است که شرکای جنسی شما نیز تحت مداوا قرار گیرند. در غیر این صورت ممکن است عفونت را نوبتی به همدیگر یا به افراد دیگر منتقل کنید. گاه پزشک برای شما و همسرتان جداگانه دارو می دهد.

دانستن چه مطالبی در رابطه با درمان تریکومونیا لازم است؟

اگر تحت درمان تریک هستید:

  • تمام داروهای خود را درست به همان شکلی که پزشک گفته است مصرف کنید، حتی اگر علائم زودتر از بین رفتند.
  • شریک زندگی شما نیز باید از نظر ابتلا به تریک مورد آزمایش قرار گرفته و تحت درمان قرار گیرد تا اینکه شما همدیگر یا شخص دیگری را آلوده نکنید. پزشک شما ممکن است یک دوز جداگانه از آنتی بیوتیک برای شریک زندگی شما تجویز کند. اطمینان حاصل کنید که هر دو نفرتان داروی دریافت شده را مصرف می کنید.
  • بعد از اتمام دارو، باز هم حدوداً تا یک هفته بعد رابطه جنسی نداشته باشید. این مدت برای تاثیر دارو و از بین بردن انگل در بدن شما لازم است. هنگامی که دارو را دریافت کردید، از پرستار یا پزشک خود بپرسید که بهتر است چند روز بعد دوباره رابطه جنسی برقرار کنید.
  • داروی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • ممکن است باز هم در آینده در معرض عفونت تریک قرار بگیرید. تریک را می توان دوباره گرفت، بنابراین از کاندوم استفاده کنید و مرتباً آزمایش بدهید.

اگر تحت درمان تریک قرار نگیرید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر تحت درمان تریک قرار نگیرید، می توانید عفونت را به شرکای خود منتقل کنید - حتی اگر علائمی نداشته باشید.

همچنین ابتلا به تریکومونیا احتمال ابتلا یا انتشار سایر بیماری مقاربتی - از جمله HIV، ویروس عامل ایدز - را افزایش می دهد. اگر در دوران بارداری به تریک مبتلا شوید و آن را درمان نکنید، ممکن است کودک شما زودرس یا با وزن کم متولد شود.

آزمایش و درمان تریکومونیا سریع، آسان و بهترین راه برای جلوگیری از همه این مشکلات است.

نحوه جلوگیری از ابتلا به تریکومونیا

تریکومونیا از طریق تماس جنسی گسترش می یابد. بنابراین بهترین راه جلوگیری از ابتلا به تریک در صورت داشتن رابطه جنسی، داشتن سکس ایمن تر است.

چگونه می توانم از ابتلا به تریکومونیا اجتناب کنم؟

تریکومونیا از طريق تماس با مايعات جنسي مانند مایع مني (آب) ، پیشآب و ترشحات واژنی پخش می شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از ترشحات و سایر بیماری مقاربتی ها اجتناب از کارهایی - مانند رابطه جنسی واژنی، مالش واژن به واژن، به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی و لمس کردن دستگاه تناسلی خود یا شریک زندگی با دست آلوده به مایعات - است که طی آنها مایعات به افراد دیگر منتقل می شود.

با این حال بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می کنند، بنابراین اطلاع از نحوه برقراری یک رابطه جنسی امن تر از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از کاندوم بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری مقاربتی در هنگام رابطه جنسی واژنی و مقعدی است. همچنین از اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی خودداری کنید زیرا می توانند عفونت را بین شرکا منتقل کنند.

تريكومونيا ممكن است - به ويژه به دليل انتشار آن بسيار آسان آن - ترسناك به نظر برسد، با این حال سعی کنید در مورد آن زیاد استرس نداشته باشید. خبر خوب این است که درمان آن آسان است و معمولاً باعث ایجاد مشکلات جدی سلامتی نمی شود.

چگونه می توانم مطمئن شوم که هیچ کس را به تریکومونیا مبتلا نمی کنم؟

اگر پی بردید که تریکومونیا دارید، وحشت نکنید. تریکومونیا به راحتی قابل درمان است و برای کسب اطمینان نسبت به عدم انتقال آن به افراد دیگر چندین روش موجود است:

  • به شرکای جنسی قبلی و کنونی خود اطلاع دهید که به تریکومونیا مبتلا هستید تا بدین ترتیب آنها نیز تحت آزمایش و معالجه قرار گیرند.
  • تا یک هفته بعد از مصرف دارو و رفع کامل علائم با هیچ کس رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • شرکای جنسی شما نیز لازم است قبل از برقراری رابطه جنسی با شخص دیگری مورد آزمایش تریکومونیا قرار گیرند.
  • هنگامی که درمان خود را تمام کردید و دوباره رابطه جنسی برقرار کردید، سعی کنید رابطه های جنسی ایمن تر داشته باشید.

رساندن خبر ابتلا به بیماری های مقاربتی شما به سایرین می تواند کار دشواری به نظر برسد، با این حال در نظر داشته باشید که این عفونت واقعاً واقعا شایع است و به راحتی قابل درمان است. بنابراین سعی کنید در مورد آن خجالت نکشید و این موضوع را زیاد بزرگ و جدی نکنید. هر دوی شما می توانید پس از این گفتگو تحت معالجه قرار بگیرید و زندگی عادی خود را ادامه دهید.