بیماری عروق محیطی و دیابت

بیماری عروق محیطی و دیابت

بیماری عروق محیطی و دیابت

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر تصلب شرایین قرار دارند، ایرادی که شایعترین علت بیماری عروق محیطی (PAD) است. بعلاوه خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد مبتلا به PAD بسیار بیشتر از افراد غیر مبتلاست.

PAD نوعی بیماری شبیه به بیماری عروق کرونری (انسداد در رگهایی است که خون رسانی به عضله قلب را تأمین می کنند) و بیماری شریان کاروتید (انسداد شرایین منتهی به مغز) است. با این حال برخلاف انسداد عروق کرونری و کاروتید در PAD عروق منتهی به نواحی خارج از مغز و قلب از جمله عروق منتهی به گردن، بازوها و شکم و غالبا عروق منتهی به پاها مسدود می شوند. در PAD رسوبات چربی در لایه داخلی دیواره های شریان پاها جمع شده، باعث تنگ شدن آنها شده و مانع جریان خون می شود و گاه حتی می تواند جریان خون در پاها به طور کامل متوقف کند. این عارضه می تواند - به خصوص هنگام راه رفتن – باعث ایجاد درد شود و همچنین علائم دیگری مانند زخم هایی در پا شود که به آرامی بهبود می یابند، بسیار سردتر بودن یکی از پاها نسبت به پای دیگر یا باعث قانقاریا گردد. در موارد شدید ممکن است لازم شود پا قطع شود.

 

چرا دیابت خطر ابتلا به PAD را افزایش می دهد؟

افراد دیابتی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به PAD قرار دارند. اگر به دیابت یکی دیگر از فاکتورهای ذکر شده در زیر اضافه شود، احتمال ابتلا به این بیماری حتی بیشتر هم می شود.

  • اضافه وزن / چاقی

  • کم تحرکی

  • سیگار کشیدن

  • فشار خون بالا

  • کلسترول LDL ("بد") بالا

  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی یا PAD

  • داشتن سابقه بیماری عروق کرونر (حمله قلبی، آنژین، آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس) یا سکته مغزی

 

پیشگیری و درمان PAD

می توان برخی از عوامل خطر ذکر شده در بالا را کنترل کرد تا احتمال ابتلا به PAD به حداقل برسد و روند پیشرفت آن کند شود. برای افراد دیابتی بسیار مهم است که سطح گلوکز خون خود را تا حد ممکن نرمال نگه دارند. همچنین فعالیت بدنی منظم حائز اهمیت بوده و ممکن است کفش و داروهای ویژه مورد نیاز باشد. برداشتن گامهایی در جهت کاهش خطر ابتلا به PAD می تواند ضمن افزایش کیفیت زندگی به کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی کمک می کند.