زگیل تناسلی - تشخیص و درمان

زگیل تناسلی - تشخیص و درمان

زگیل تناسلی - تشخیص و درمان

  • زگیل های تناسلی در اثر آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.
  • زگیل های تناسلی هم زنان و هم مردان را تحت تاثیر قرار می دهند اما زنان نسبت به عوارض آن آسیب پذیرتر هستند.
  • زگیل های تناسلی قابل معالجه هستند ، اما ممکن است دوباره فرد را مبتلا نمایند مگر اینکه عفونت زمینه ای مسبب این زگیل ها درمان شود.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی برآمدگی های نرمی هستند که در نواحی تناسلی ظاهر می شوند. این نوع زگیل ها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.

زگیل های تناسلی نوعی عفونت قابل انتقال از طریق رابطه جنسی (STI) بوده که در اثر آلودگی به برخی سویه های کم خطر پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) ایجاد می شوند. ویروس های مسبب این نوع زگیل ها با سویه های پرخطر که می تواند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شود، تفاوت دارد.

HPV از شایع ترین STI ها محسوب می شود. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل های تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم و لبه های مهبل (vulva) شوند.معالجه این عفونت برای مدیریت آن کلیدی است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژنی و مقعدی منتقل می شوند. زگیل ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عفونت، شروع به ظاهر شدن نکند.

زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. این زگیل ها ممکن است بسیار کوچک باشند و همرنگ پوست یا کمی تیره از پوست باشند. قسمت بالایی زگیل ممکن است شبیه به گل کلم باشد و ممکن است با لمس آن احساس نرمی بکنید یا اندکی برجسته احساس شود. ممکن است خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ایجاد شود.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

  • آلت تناسلی مرد
  • بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

این زگیل ها برای زنان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

  • داخل واژن یا مقعد
  • خارج واژن یا مقعد
  • یر روی دهانه رحم

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا گلوی شخصی ظاهر شود که با شخص دیگر مبتلا به HPV تماس جنسی دهانی داشته است.حتی اگر زگیل های تناسلی قابل رویت نباشند، آنها ممکن است علائمی مانند موارد زیر را از خود بروز دهند:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

اگر زگیل های تناسلی گسترش یافته یا بزرگ شوند، عارضه می تواند آزار دهنده یا حتی دردناک شود.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

بیشتر موارد زگیل های تناسلی در اثر آلودگی به HPV ایجاد می شوند. 30 تا 40 سویه HPV وجود دارد که به طور اختصاصی بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند، با این وجود فقط تعداد معدودی از این سویه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

شدت انتقال ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار بالاست، به همین دلیل این ویروس نوعی STI محسوب می شود. در حقیقت HPV آنقدر شایع است که با استناد به منابع معتبر گرفته شده از مراکز کنترل پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اکثر افراد دارای فعالیت جنسی بالا در مقطعی آن را دریافت می کنند.

با این حال آلودگی به ویروس  HPVهمیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منتج نمی شود. در حقیقت در بیشتر موارد، ویروس خود به خود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی فرد مبتلا شود.

زگیل های تناسلی معمولاً در اثر سویه های HPV ایجاد می شوند که متفاوت هستند از سویه هایی که باعث ایجاد زگیل در دست یا سایر قسمت های بدن می شوند. زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلیش سرایت کند و بالعکس.

عوامل خطرآفرین در ایجاد زگیل تناسلی

هر فرد دارای فعالیت جنسی بالا در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال زگیل تناسلی در افراد زیر شایع تر است:

  • افرادی که زیر 30 سال سن دارند
  • افرادی که سیگار می کشند
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده جنسی واقع شده اند 
  • فرزندان مادری که در هنگام زایمان ویروس HPV داشته است

از دیگر عوارض احتمالی HPV کدامند؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. این عفونت همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای دهانه رحم شود، پدیده ای که به آن دیسپلازی گفته می شود.

همچنین دیگر سویه های HPV ممکن است باعث سرطان لبه های مهبل - از اندام های تناسلی خارجی زنان به شمار می رود - شود. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت مردانه و مقعد شوند.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این بیماری، پزشک در مورد تاریخچه سلامتی و سوابق مربوط به روابط جنسی شما سؤالاتی مطرح خواهد نمود. این تاریخچه شامل سؤالاتی در رابطه با علائمی است که احتمالا تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی بدون کاندوم یا حفاظ های دندان و دهان داشته اید یا خیر. همچنین پزشک شما از مناطقی که گمان می کنید زگیل وجود دارد ، معاینه فیزیکی به عمل خواهد آورد.

متخصص زنان

از آنجا که زگیل تناسلی ممکن است در اعماق بدن یک زن ایجاد شود، ممکن است پزشک شما برای بررسی این موضوع معاینه لگن را لازم ببیند. پزشک ممکن است یک محلول اسیدی ملایم را به کار ببرد، محلولی که به بهتر دیده شدن زگیل کمک می کند.

پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود) انجام دهد که شامل به کار بردن سواب در دهانه رحم برای نمونه گیری از سلولهای آن ناحیه است. سپس این سلولها را می توانند برای بررسی وجود HPV مورد آزمایش قرار دهند.

برخی از انواع HPV ممکن است در آزمایش پاپ موجب ارائه  نتایج غیرطبیعی شوند، نتایجی که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشند. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است برای نظارت بر وقوع هرگونه تغییراتی لازم شود شما به طور منظم تحت غربالگری یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی قرار بگیرید.

اگر زنی هستید که نگران ابتلا به نوعی از HPV عامل سرطان دهانه رحم است، پزشک شما می تواند برای روشن شدن موضوع آزمایش DNA انجام دهد. این آزمایش سویه HPV موجود در بدن را مشخص می کند. آزمایش HPV هنوز برای آقایان در دسترس نیست.

زگیل تناسلی چگونه معالجه می شود؟

گرچه اغلب زگیل های تناسلی قابل مشاهده با گذشت زمان از بین می روند، با این حال خود HPV می تواند در سلول های پوست باقی بماند. این گفته بدان معناست که فرد دارای HPV ممکن است در طول زندگی خود چندین بار علائم آن را بروز دهد. بنابراین برای ممانعت از انتقال ویروس به دیگران مدیریت علائم بسیار مهم است. به عبارتی دیگر زگیل های تناسلی حتی در صورتی که قابل مشاهده نباشند یا علائم دیگری نداشته باشند، قابل انتقال به دیگران هستند.

فرد مبتلا ممکن است بخواهد برای رفع علائم دردناک یا به حداقل رساندن علائم بیماری، زگیل های تناسلی خود را معالجه کند. با این وجود شما نمی توانید زگیل های دستگاه تناسلی را با داروهای بدون نسخه زدودنده زگیل های غیرتناسلی (OTC) معالجه کنید.

پزشک ممکن است داروهای موضعی رفع زگیل تجویز کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • imiquimod  (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (Condylox)
  • تری کلرواستیک استیک یا TCA

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است برای از بین بردن آنها به یک جراحی جزئی نیاز داشته باشید. همچنین پزشک شما می تواند از طریق روشهای زیر زگیل را حدف کند:

  • استفاده از برق و یا سوزاندن زگیل ها با جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا انجماد زگیل 
  • معالجه با لیزر
  • برش یا قطع زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون 
  • داروهای خانگی زگیل تناسلی

از معالجه های بدون نسخه ای که برای زگیل های روی دست استفاده می شود، استفاده نکنید. زگیلهای دست و دستگاه تناسلی در اثر سویه های مختلف HPV ایجاد می شوند و معالجه هایی که برای زگیل های سایر نواحی بدن طراحی شده اند، معمولاً بسیار قوی تر از معالجه های طراحی شده برای زگیل های دستگاه تناسلی هستند. ممکن است ضرر استفاده از روشهای معالجه ای نادرست، بیشتر از فایده آن باشد.

گفته می شود برخی داروهای خانگی به عنوان در معالجه زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی در حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از آزمایش داروی خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی

واکسنهای HPV به نام Gardasil و Gardasil 9 می توانند زن و مرد را نسبت به شایع ترین سویه های HPV عامل بروز زگیل هتای تناسلی، مصون دارند. این دو واکسن همچنین می توانند زنان را در برابر ابتلا به سویه های HPV مرتبط با سرطان دهانه، محافظت کند.

واکسنی به نام سروآریکس (معالجه) نیز موجود است. این واکسن زنان را در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم محافظت می کند ، اما در برابر زگیل تناسلی مصونیت نمی دهد.

افراد دارای سن 9 الی 45 ساله می توانند واکسن HPV دریافت کنند. تجویز این واکسن بسته به سن، در دو یا سه نوبت انجام می شود. باید هر دو نوع واکسن قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، تزریق شود زیرا این واکسن ها قبل از ابتلای فرد به HPV مؤثرتر هستند.

همچنین استفاده از کاندوم یا حفاظ دندان ودهان طی هر بار رابطه جنسی، می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم، استفاده از حفاظ فیزیکی برای جلوگیری از انتقال عفونت است.

مقابله و چشم انداز

زگیل تناسلی یک عارضه ناشی از عفونت HPV است که شایع و قابل معالجه است. این عارضه می تواند به مرور زمان از بین برود، اما برای جلوگیری از بازگشت مجدد زگیل (ها) و عوارض احتمالی ناشی از آن(ها) پیگیری پزشکی  ضروری است.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود در در این مورد مشورت کنید. او می تواند تشخیص دهد که شما زگیل دارید یا خیر و در صورت داشتن زگیل بهترین گزینه های درمانی شما را معرفی خواهد کرد.

علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود در این مورد صحبت کنید. این امر ممکن است دشوار به نظر برسد، اما شفاف بودن در مورد شرایط شما می تواند به شما در مصون داشتن شریک زندگی خود از ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی کمک کند.