سؤالات متداول درباره سلامت مغز

سؤالات متداول درباره سلامت مغز

سؤالات متداول درباره سلامت مغز

سلامتی مغز چیست؟

یک مغز سالم  - که با جریان کافی خون پشتیبانی می شود - برای داشتن یک زندگی طولانی تر و کامل تر ضروری است. سلامت مغز ما را قادر به انجام تفکر، عمل برنامه ریزی شده و پیوندهای عاطفی ای می سازد که بر زندگی روزمره و پیشرفت افراد، خانواده ها و جوامع تأثیر به سزایی دارند. یک مغز سالم قادر است:

  • به دریافت و تشخیص ورودی های آمده از حواس توجه داشته باشد

  • یاد بگیرید و به یاد آورد

  • ارتباط برقرار کند

  • مشکلات را حل نمابد و تصمیم گیری کند

  • موجب حرکت شود و احساسات را تنظیم کنید

توصیه انجمن قلب آمریکا در تعریف سلامت ایده آل مغز بیشتر به سمت تعریفی است که مطابق آن بتوان را سلامت مغز را اندازه گیری، نظارت و اصلاح کرد. این امر از این حیث مهم است که محققان و سیاست گذاران مطابق چنین تعریفی می توانند تشخیص دهند که آیا با در نظر گرفتن افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت، در کاهش تأثیرات مخرب زوال عقل در حال پیشرفت هستیم یا خیر.

این اولین توصیه انجمن قلب آمریکا در زمینه سنجش فاکتورهای مهم موثر بر تامین سلامت مغز است. نویسندگان این انجمن توصیه می كنند كه سلامت ایده آل مغز بر اساس هفت معیار - تحت عنوان 7 اصل ساده زندگی – قابل اندازه گیری است؛ هفت اصلی كه در ابتدا توسط انجمن قلب آمریكا برای سنجش سلامت ایده آل قلبی و عروقی تعریف شده اند. 7 اصل ساده زندگی شامل 4 رفتار سالم ایده آل و 3 عامل ایده آل برای سلامتی است:

  • فعالیت بدنی بدون وجود دود سیگار در سطوح مطلوب

  • رژیم غذایی سالم همراه با راهنمایی های فعلی حفظ وزن سالم

  • داشتن شاخص توده بدنی (BMI) زیر25 کیلوگرم بر متر مربع

  • داشتن فشار خون بدون مصرف دارو  <120 / <80 میلی متر جیوه

  • داشتن کلسترول تام بدون مصرف دارو  زیر 200 میلی گرم بر دسی لیتر، و

  • داشتن قند خون ناشتا زیر 100 میلی گرم ز دسی لیتر

 چرا اندازه گیری سلامت مغز اهمیت دارد؟

امکان سنجش سلامت مغز به سیاست گذاران کمک می کند بتوانند برای نیازهای آینده جمعیت برنامه ریزی کنند.

امید به زندگی در ایالات متحده در حال افزایش است، امری که به عقیده کارشناسان احتمالاً با افزایش شیوع اختلالات شناختی و زوال عقل همراه خواهد بود. داشتن یک جمعیت پیر که به علل متعدد سلامت مغزشان تامین نمی شود، تعداد بیشتری از افراد مبتلا به زوال عقل به دنبال خواهد داشت. این امر مطمئناً برای برنامه ریزی سلامت عمومی، چالش هایی در زمینه خدمات بهداشتی و اجتماعی عمومی، تامین مسکن و مستمری برای سالمندان ایجاد خواهد نمود. چنین معضلاتی را می توان با استفاده از اختصاص مراقبت هایی کارآمدتر برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل هستند، تا حد زیادی کاهش داد.

چرا باید وقتی که جوان هستم به فکر سلامت مغز باشم؟

آترواسکلروز - یعنی تنگ شدن تدریجی شریان ها که علت اساسی بیماری های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل است - می تواند در دوران کودکی شروع شود، هرچند رشد و توسعه آنرا نمی توان احساس کرد. انجمن قلب آمریکا از مردم می خواهد که برای زندگی خود از 7 اصل ساده زندگی پیروی کنند و شریانها، قلب و مغز خود را تا حد ممکن سالم نگه دارند.

زوال شناختی چیست؟

زوال شناختی یا زوال عقل نوعی نقص در توانایی اندیشیدن، به یاد آوردن، توجه، ارتباط، حل مشکلات ،تصمیم گیری یا تنظیم احساسات است. علل شایع زوال عقل شامل سکته، نقص در عروق، بیماری آلزایمر و آسیب دیدگی سر است.

بسیاری از افراد فکر می کنند زوال شناختی یک بیماری مختص سالخوردگان است، با این حال می تواند در گروه های سنی جوان تر شروع شود. و البته باید این را هم در نظر داشت که بعضی افراد در سنین بالاتر همچنان عملکرد عالی مغز خود را حفظ می کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که مراقبت از مغز در سنین هر چه پایین تر مد نظر قرار گیرد.

سکته مغزی چگونه باعث زوال عقل می شود؟

مغز اندام پیچیده ای است که برای عملکرد صحیح به جریان خون کافی نیاز دارد. سکته مغزی یا در اثر انسداد شریانهایی ایجاد می شود که به به سمت مغز می روند یا در اثر پارگی رگهای خونی موجود در مغز. اگر در قسمتی از مغز که جریان خون در اثر مسدودیت یا پارگی شریان متوقف شود و این مسئله به سرعت ترمیم نشود، آن بخش از مغز آسیب خواهد دید. درجه یا نوع زوال عقل ناشی از سکته مغزی، به این بستگی دارد که چه مناطقی از مغز تحت تأثیر قرار می گیرد.

زوال عقل عروقی چیست؟

اکثر حملات قلبی، نارسایی های قلبی و سکته های مغزی در اثر مسدودیت شریان هایی ایجاد می شود که با تشکیل پلاک - ماده ای متشکل از کلسترول و سایر مواد - تنگ یا مسدود شده اند. جریان خون در شریان های تنگ شده کاهش می یابد که به این فرآیند آترواسکلروز گفته می شود.

هزینه های ناشی از زوال عقل شامل چه  مواردی است؟

در آمریكا بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقلی در شمار بیماری هایی هستند که درمان آنها پرهزینه  بوده بطوری كه هزینه های مربوط به مراقبت های مستقیم آنها بیشتر از هزینه بیماری سرطان و هم اندازه هزینه مربوط به بیماری های قلبی است.

در سال 2013 هزینه های مستقیم برای مراقبت های بهداشتی، مراقبت های طولانی مدت و مراقبت های بیمارستانی از مبتلایان به زوال عقل 203 میلیارد دلار بوده است و در بین بیماری های مزمن، زوال عقل عمده ترین علت ناتوانی و عمده ترین علت نیاز به مراقبت طولانی مدت برای سالمندان است.

هزینه های ناشی از مراقبت های مستقیم از مبتلایان به اختلال شناختی تنها بخشی از کل هزینه های مالی است. در سال 2011 بیش از 15 میلیون آمریکایی به طور متوسط ​​21.9 ساعت در هفته به مراقبت از اعضای خانواده مبتلا به زوال عقل خود اختصاص داده اند و هزینه تخمینی پولی مربوط به این مبتلایان می تواند سالانه 215 میلیارد دلار باشد. این رقم بدون احتساب استرس و عوامل مرتبط با آن بر روی مراقبان و سایر اعضای خانواده برآورد شده است.

چند نفر به زوال عقل مبتلا هستند؟

در سال 2010 تخمین زده شد كه 3.9 میلیون نفر در آمریكا مبتلا به زوال عقل هستند و انتظار می رود این تعداد با افزایش سن جمعیت، افزایش یابد.

آلزایمر چیست و 7 اصل ساده ما چگونه می توان از ابتلا به آن جلوگیری نماید؟ بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده تحلیل برنده اعصاب است که باعث کوچک شدن قسمت هایی از مغز (آتروفی) می شود. این بیماری با برخی عوامل ژنتیکی مرتبط است اما هنوز علت دقیق بیماری درک نشده است.

حجم زیادی از تحقیقات علمی ای که مجددا مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان می دهند که فعالیت بدنی، مدیریت عوامل خطرزای عروقی – از جمله کنترل فشار خون - ، رژیم غذایی سالم و نکشیدن یا ترک کشیدن سیگار می تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند؛ مواردی که در 7 اصل ساده ما به همه آنها پرداخته شده است. همچنین انجمن قلب آمریکا با سایر اقدامات روانشناختی توصیه شده از طرف انجمن آلزایمر - مانند درگیر بودن در تعاملات اجتماعی و انجام فعالیت های چالش برانگیز - به عنوان راه های دیگری برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و حفظ سلامت مغز موافق است.

در مورد افرادی که جوان نباشند چه؟ پیروی از 7 اصل ساده زندگی در هر سنی به نفع قلب و مغز شما خواهد بود. حتی اگر فرد به آترواسکلروز مبتلا باشد، پیروی از 7 اصل ساده زندگی رشد بیماری را کندتر می کند.