علائم و نشانه های هپاتیت B

علائم و نشانه های هپاتیت B
  • هپاتیت B چیست؟
  • علائم و نشانه های هپاتیت B چه مواردی است؟
  • آیا باید از نظر ابتلا به هپاتیت B آزمایش شوم؟
  • چگونه باید تحت درمان هپاتیت B قرار گیرم؟
  • چگونه از ابتلا به هپاتیت B جلوگیری کنم؟
  • آیا باید واکسن هپاتیت B دریافت کنم؟

هپاتیت B چیست؟

هپاتیت B عفونتی است که می تواند باعث بیماری در کبد شود. این عامل عفونی می تواند از طریق رابطه جنسی گسترش یابد. با دریافت واکسن هپاتیت B و استفاده از کاندوم می توانید از خود در برابر ابتلا به این ویروس محافظت کنید.

نحوه پیشگیری

هپاتیت B یک عفونت کبدی است که در اثر آلودگی به ویروس آن ایجاد می شود (ویروسی که به آن ویروس هپاتیت B یا HBV گفته می شود). این عفونت می تواند جدی باشد و هیچ علاجی ندارد، با این حال خبر خوب آن است که می توان به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. با دریافت واکسن هپاتیت B و داشتن رابطه جنسی ایمن می توانید از خود در برابر ابتلا به آن محافظت کنید. اگر رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژنی دارید، از کاندوم و پوشش های محافظتی دهانی استفاده کنید تا به شما در جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B و سایر بیماری های مقاربتی کمک کند.

ابتلا به چه صورت رخ می دهد؟

هپاتیت B بسیار مسری بوده و از طریق تماس با مایع منی (آب)، مایعات واژنی و خون قابل انتقال است. همچنین ممکن است هپاتیت B را از راههای زیر بگیرید:

  • داشتن رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی (استفاده از کاندوم یا پوشش های محافظتی دهانی در هنگام رابطه جنسی می تواند به جلوگیری از ابتلا به آن کمک کند)
  • به اشتراک گذاری مسواک و تیغ (خون قرار گرفته بر روی آنها می تواند هپاتیت B را منتقل کند)
  • استفاده اشتراکی از سرنگ برای تزریق مواد، سوراخ کردن پوست، خال کوبی و غیره.
  • فرو رفتن سوزن آلوده به ویروس هپ B در بدن

همچنین اگر مادری هپاتیت B داشته باشد، می تواند در هنگام تولد هپاتیت B را به نوزاد خود منتقل کند.

هپاتیت B از طریق بزاق دهان (تف) منتشر نمی شود، بنابراین امکان گرفتن هپاتیت B از طریق به اشتراک گذاشتن غذا یا نوشیدنی یا استفاده مشترک از یک چنگال یا قاشق وجود ندارد. همچنین هپاتیت B از طریق بوسیدن، بغل کردن، دست دادن، سرفه، عطسه و یا شیردهی انتقال نمی یابد.

آیا انواع دیگری از هپاتیت وجود دارد؟

بله، رایج ترین انواع هپاتیت شامل هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C است. آن نوع هپاتیتی که با بیشترین احتمال از طریق رابطه جنسی گسترش می یابد، هپاتیت B است. در این لینک می توانید در مورد انواع دیگر هپاتیت نیز بیشتر بدانید.

سؤالات بیشتری از سوی بیماران:

هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C ویروسی است که می تواند باعث بیماری کبدی شود و گاهی برای اختصار به آن هپ c یا HCV گفته می شود. هپاتیت C هم می تواند یک بیماری خفیف باشد که فقط برای چند هفته یا ماه به طول انجامد و هم می تواند یک بیماری مزمن جدی شود که تمام عمر فرد را مبتلا می کند. هپاتیت C می تواند به بیماریهای جدی ای مانند سیروز کبد و سرطان کبد منجر شود و در صورت عدم درمان حتی می تواند در نهایت فرد را بکشد.

انتقال هپاتیت C

ویروس هپاتیت C از طریق خون منتقل می شود؛ غالبا از طریق سوزن و سرنگ هایی که برای تزریق دارو استفاده می شوند. با این حال هپ c را می توان از طریق خال کوبی یا سوزنهای سوراخ کننده پوست که به خوبی تمیز نشده اند، از طریق بروز تصادفی در یک مرکز پزشکی، از طریق انتقال خون و پیوند اعضای بدن به روش قبل از سال 1992 ، و از مادر مبتلا به هپاتیت C به نوزاد خود در هنگام زایمان انتقال داد.

هر چند این حالت از انتقال نادر است، می توان هپ C را از طریق رابطه جنسی نیز منتقل نمود. کاندوم برای جلوگیری از شیوع هپاتیت C در هنگام رابطه جنسی ابزار بسیار خوبی است. اگر فکر می کنید در معرض خطر آلوده شدن به هپاتیت C قرار گرفته اید، با پزشک یا پرستار خود در مورد آزمایش هپاتیت C صحبت کنید.

علائم هپاتیت C

هپاتیت C ممکن است علائمی نداشته باشد. اگر علائم آن را داشته باشید، این علائم به احتمال زیاد 4-12 هفته پس از اولین آلودگی احساس می شوند. علائم مربوط به مرحله اولیه (حاد) هپاتیت C شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • شکم درد 
  • کم اشتهایی
  • زردی یا یرقان (حالتی که طی آن چشم و پوست شما زرد می شود)
  • مدفوع دارای رنگ خاک رس (پو)
  • ادرار تیره (پی)
  • تب
  • درد مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ

هپاتیت C در برخی افراد پس از حدود 6 ماه و بدون درمان خدبخود از بین می رود. با این حال هپ C در بیشتر افراد به یک بیماری مزمن (مادام العمر) تبدیل می شود.

هپاتیت C مزمن به ندرت علائمی دارد. هپاتیت C مزمن در بیشتر افراد وقتی تشخیص داده می شود که به بیماری پیشرفته کبدی مبتلا شده اند. به همین دلیل مهم است که اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستید، از نظر ابتلا به آن آزمایش شوید.

آزمایش هپاتیت C

آزمایش هپاتیت C شامل یک آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی های هپاتیت C است. اگر آزمایش مثبت شود، با یک آزمایش دیگر به نام آزمایش RNA پیگیری می شود تا مشخص شود که آیا ویروس در حال حاضر فعال است یا خیر.

درمان هپاتیت C به طور معمول شامل داروهای ضد ویروسی جهت کاهش میزان ویروس موجود در سیستم بدن فرد است. همچنین برای درمان ممکن است از درمان های جدیدی که به وجود آمده استفاده شود. پزشک یا پرستار شما احتمالاً توصیه خواهد کرد که از مصرف الکل و داروهای خاصی که ممکن است به کبد شما آسیب برساند، خودداری کنید.

در این لینک درباره هپاتیت C  بیشتر بخوانید. اگر نگرانید که ممکن است در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار داشته باشید، به کارکنان نزدیکترین مرکز بهداشت ویژه والدین شدن برنامه ریزی شده مراجعه نمایید تا در این مورد به شما کمک کنند.

علائم و نشانه های هپاتیت B چه مواردی است؟

هپاتیت B می تواند علائمی نداشته باشد و معمولاً به خودی خود از بین می رود. اگر علائم آن را داشته باشید، این علائم ممکن است مانند آنفولانزا احساس شود.

هپاتیت B اغلب علائمی ندارد.

در حدود نیمی از بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B هرگز علائمی از عفونت را بروز نمی دهند. علائم هپاتیت B می تواند مشابه بیماری های دیگری مانند آنفولانزا احساس شود، بنابراین ممکن است عفونت در بدنتان وجود داشته باشد ولی از آن آگاهی نداشته باشید.

علائم هپاتیت B

اگر افراد علائم هپاتیت B را نشان دهند، اولین بروز این علائم معمولاً بین 6 هفته تا 6 ماه پس از شروع آلودگی به ویروس رخ می دهد. علائم هپاتیت B به طور معمول چند هفته ادامه دارد، با این حال گاها ممکن است ماه ها به طول انجامد.

علائم و نشانه های هپاتیت B عبارتند از:

  • احساس خستگی شدید
  • شکم درد 
  • از دست دادن اشتهای
  • تهوع و استفراغ
  • درد مفاصل 
  • سردرد
  • تب
  • کهیر
  • ادرار تیره رنگ (pee)
  • مدفوع دارای رنگ خاک رس (poop)
  • زردی یا یرقان – یعنی حالتی که چشم و پوست فرد زرد می شود

اگر علائمی از هپاتیت B دارید، لازم است برای آزمایش به پزشک یا پرستار مراجعه کنید. هپاتیت B معمولاً به خودی خود از بین می رود، با این حال ممکن است مزمن شود و به طور جدی به کبد آسیب برساند.

 آیا باید از نظر ابتلا به هپاتیت B آزمایش شوم؟

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید یا فکر می کنید به روش دیگری در معرض ابتلا به هپاتیت B قرار گرفته اید، باید تحت آزمایش قرار بگیرید. در صورت وجود هر گونه علائمی باید آزمایش شوید.

چگونه می توانم بدانم هپاتیت B دارم یا خیر؟

مانند همه بیماری های مقاربتی، تنها راه مطمئن برای تشخیص هپاتیت B انجام آزمایش است- خواه علائمی داشته یا نداشته باشید.

اگر علائم هپاتیت B را از خود نشان می دهید، باید آزمایش شوید. همچنین اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و یا از سوزن، تیغ یا مسواک فرد مبتلا به هپاتیت B استفاده نموده اید (حتی اگر علائمی نداشته باشید) نیز باید آزمایش شوید.

برای آزمایش هپاتیت B، پرستار یا پزشک نمونه خون شما را سریعا آزمایش می کند. ممکن است برای اینکه آزمایش با دقت جواب بدهد تا دو ماه از شروع عفونت گذشته باشد - با این حال اگر حالتان خوب نیست در مراجعه به پزشک یا پرستار درنگ نکنید.

از کجا می توانم تست هپاتیت B را بگیرم؟

شما می توانید در آزمایشگاه پاتوبیولوژی رازی کرج، مطب پزشک، کلینیک های بهداشت، بخش بهداشت، یا مرکز بهداشت مخصوص والدین شدن برنامه ریزی شده آزمایش هپاتیت B و سایر بیماری های مقاربتی ها بدهید.

برای برخی بیماران آزمایش بیماری های مقاربتی ممکن است ترسناک باشد، با این حال به محض اینکه اینکه آزمایش شدید، ذهنتان واقعاً راحت می شود. اگر هپاتیت B داشته باشید، بهتر است سریعاً از این موضوع مطلع شوید تا بتوانید در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرید.

آزمایش بیماری های مقاربتی جزء ثابت معاینات منظم یا معاینه زنان و زایمان نیست بلکه باید آن را درخواست نمایید. با پرستار یا پزشک خود صادق باشید تا آنها بتوانند به شما کمک کنند آزمایشات لازم برای شما را به درستی مشخص کنند. در این مسائل خجالت نکشید: پزشک شما برای کمک به شما آنجاست، نه قضاوت شما.

در صورتی که باردار هستید یا می خواهید باردار شوید ، اهمیت انجام آزمایش بیماری های مقاربتی دوچندان می شود. هپاتیت B در زمان تولد می تواند به راحتی به کودک شما انتقال یابد، امری که می تواند خطرناک باشد. اگر به هپاتیت B مبتلا هستید، پزشک می تواند کودک شما را تحت درمان قرار دهد.

چگونه می توانم تحت معالجه هپاتیت B قرار گیرم؟

هیچ علاجی برای هپاتیت B وجود ندارد، با این حال تقریباً همیشه خود به خود از بین می رود. داروهایی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم عفونت های طولانی مدت هپاتیت B کمک کند.

آیا هپاتیت B علاج پذیر است؟

هیچ علاجی برای هپاتیت B وجود ندارد. خبر خوب این است که معمولاً طی 4 تا 8 هفته بعد، به خودی خود از بین می رود. از هر 10 بزرگسال مبتلا به هپاتیت B حدودا 9 نفرشان کاملاً بهبود می یابند.

با این حال، از هر 20 فرد بزرگسال مبتلا به هپاتیت B ، 1 نفر "ناقل" هپاتیت B می شود، به این معنی که آن 1 نفر به عفونت مزمن (طولانی مدت) هپاتیت B مبتلا می شود. افراد ناقل ممکن است هپاتیت B را به افراد دیگر منتقل می كنند. بیشتر ناقلین تا آخر عمر سرایت دهنده خواهند ماند - به این معنی که می توانند هپاتیت B را به دیگران انتقال دهند.

آن دسته از عفونت های هپاتیت B که طولانی مدت ماندگار می شوند، ممکن است منجر به بیماری های جدی کبدی مانند سیروز و سرطان کبد شود. حدود 1 نفر از هر 5 فرد مبتلا به هپاتیت B مزمن در نتیجه این عفونت می میرند. داروهایی برای کمک به مدیریت عفونت های مزمن هپاتیت B وجود دارد.

بیشتر نوزادانی که در زمان تولد به هپاتیت B مبتلا می شوند، دچار عفونت مزمن می شوند، مگر اینکه فوراً تحت درمان قرار گیرند. با این حال اگر کودک شما به سرعت تحت درمان قرار گیرد، داروها تقریباً همیشه مؤثر واقع می شوند و به همین دلیل لازم است افراد باردار از نظر ابتلا به هپاتیت B آزمایش شوند.

چگونه می توان تحت مداوای هپاتیت B قرار گرفت؟

معمولاً هپاتیت B در بزرگسالان خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که خوب استراحت کنید، خوب غذا بخورید و مایعات زیادی مصرف کنید. همچنین ممکن است برای تخفیف علائمی که وجود دارد، داروهایی دریافت کنید - با این حال حتما قبل از هر کاری با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.

اگر به هپاتیت B مزمن (طولانی مدت) مبتلا هستید، داروهایی برای مدیریت آن وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. پزشک در مورد گزینه های درمانی پیش روی شما با شما صحبت می کند و به شما کمک می کند تا هر نوع درمانی که نیاز دارید را دریافت نمایید.

دانستن چه مطالبی در رابطه با درمان هپاتیت B  لازم است؟

اگر به هپاتیت مزمن B مبتلا هستید، دریافت مراقبت های پزشکی مناسب می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند. مراقبت مناسب از کبد شما مهم است. قبل از مصرف هرگونه داروی دارای نسخه، داروهای بدون نسخه، ویتامین ها یا مکمل های غذایی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید این موارد به کبد شما آسیب نمی رسانند. همچنین باید از الکل اجتناب کنید زیرا نوشیدن الکل می تواند به کبد شما آسیب برساند.

نحوه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B

هپاتیت B از طریق مایع منی، مایعات واژنی، خون و ادرار منتشر می شود. با دریافت واکسن HBV، استفاده از کاندوم و پوشش های محافظتی دهانی و عدم استفاده اشتراک از سرنگ می توانید از خود در برابر ابتلا به هپاتیت B محافظت کنید.

چگونه می توانم از ابتلا به هپاتیت B خودداری کنم؟

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B، دریافت واکسن HBV است.

راه دیگر محافظت در برابر هپاتیت B و سایر بیماری های مقاربتی، استفاده از کاندوم و پوشش های محافظتی دهانی در هنگام رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژنی است. مردان می توانند طی رابطه جنسی واژنی، رابطه جنسی مقعدی و رابطه جنسی دهانی از کاندوم برای پوشاندن آلت تناسلی مردانه استفاده کنید و زنان می توانند از کاندوم های برش خورده یا پوشش های محافظتی دهانی برای پوشاندن لبه های مهبل یا مقعد در هنگام رابطه جنسی استفاده کنند. آزمایش منظم برای بیماری های مقاربتی، یکی دیگر از روشهای مهم حفظ سلامتی است.

تیغ یا مسواک را به صورت اشتراکی استفاده نکنید زیرا اگر خون آلوده بر روی آنها باشد، می توانند هپاتیت B را انتقال دهند. همچنین از برای سوراخ کردن ، خال کوبی و تزریق از سوزن های بکار رفته توسط افراد دیگر استفاده نکنید- این کار بسیار خطرناک است و به راحتی می تواند هپاتیت B و سایر عفونت ها را منتقل کند.

من هپاتیت B دارم. چگونه می توانم از انتقال آن به دیگران خودداری کنم؟

اگر به هپاتیت B مبتلا هستید ، به شریک زندگی خود بگویید ، بنابراین می توانید در مورد چگونگی کاهش خطر انتشار آن صحبت کنید. شریک زندگی خود را تشویق کنید تا واکسن هپاتیت B را دریافت کند و در هنگام رابطه جنسی از کاندوم و سدهای دندانی استفاده کنید.

آیا لازم است واکسن هپاتیت B دریافت کنم؟

هپاتیت B در طول رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود، بنابراین دریافت واکسن بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ابتلا به آن است. واکسن هپاتیت B در جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B بی خطر و واقعاً مؤثر است.

سری واکسن های هپاتیت B چگونه کار می کنند؟

این واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی بدن برای ساخت آنتی بادی، بدن را در برابر ابتلا به ویروس هپاتیت B محافظت می کنند. در صورت ورود ویروس به بدن، این آنتی بادی ها فرد را در برابر ویروس محافظت می کنند.

معمولاً واکسن در سه مرحله مختلف تزریق می شود که به این مراحل برنامه تزریق واکسن هپاتیت B گفته می شود. تزریق دوم یک ماه بعد از اولین تزریق صورت می گیرید. سومین تزریق شش ماه بعد از اولین تزریق صورت می گیرید. اگر فراموش کردید که دوز دوم یا سوم را دریافت کنید، به محض یادآوری فورا آن را دریافت کنید.

واکسن هپاتیت فوق العاده مؤثر است و در کاهش تعداد افرادی که هر ساله به هپاتیت B مبتلا می شوند، به خوبی عمل می کند.

چه افرادی باید واکسن هپاتیت B دریافت کنند؟

در حال حاضر اکثر نوزادان به عنوان بخش معمولی از معاینات پزشکی خود، واکسن HBV را دریافت می کنند. (واکسیناسیون معمول نوزادان از سال 1991 توصیه شده است.)

هپاتیت B بسیار مسری است و می تواند به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا تماس با خون یا ادرار آلوده منتقل شود. بنابراین اگر هرگز واکسینه نشده اید، خوب است که با پزشک خود در مورد دریافت آن مشورت کنید.

ایمنی واکسن هپاتیت B چقدر است؟

واکسن هپاتیت B برای اکثر افراد کاملاً بی خطر است. اکثر نوزادان، کودکان و بزرگسالان هنگام دریافت واکسن به هیچ گونه مشکلی برخورد نمی کنند. در واقع بیش از 100 میلیون نفر در ایالات متحده واکسن هپاتیت B دریافت کرده اند.

واکسن هپاتیت B مانند سایر داروها ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد از جمله: درد، قرمزشدگی، تورم یا خارش در اطراف محل تزریق یا داشتن یک تب خفیف. با این حال این موارد جدی نیستند و معمولاً خیلی سریع از بین می روند. خیلی به ندرت ممکن است نسبت به واکسن پاسخ آلرژیک رخ دهد.

در صورتی که: دچار سرگیجه شدید، حس کردید ضربان قلبتان خیلی سریع است، تب شدید دارید، احساس ضعف نمودید، کهیر زدید یا در تنفس مشکلی داشتید، سریعاً خود را به امداد پزشکی برسانید. با این حال باز هم خاطر نشان می شود که خطر پاسخ آلرژیک بسیار اندک است.

امکان گرفتن هپاتیت از طریق واکسن هپاتیت وجود ندارد.

اگر از قبل هپاتیت B گرفته باشم، آیا دریافت واکسن می تواند آن را درمان کند؟

خیر. واکسن هپاتیت از ابتلا به هپاتیت پیشگیری می کند، با این حال اگر از قبل به آن مبتلا شده اید دریافت واکسن آن را درمان نمی کنید. اگر به هپاتیت B مبتلا هستید، گزینه های درمانی دیگری وجود دارد.

با این حال اگر اخیراً در معرض ویروس هپاتیت B قرار گرفته اید و هنوز برای آن واکسینه نداشته اید، سریعاً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در طی 2 هفته پس از تماس با ویروس، واکسن و سایر روشهای درمانی دریافت نمایید، خطر ابتلا به هپاتیت B کاهش می یابد. اگر بعد از قرار گرفتن در معرض هپاتیت B هرچه سریع تر تحت مراقبت قرار گیرید بهتر است.

کجا می توانم واکسن هپاتیت B دریافت کنم؟

واکسن هپاتیت B را می توانید از مطب پزشک، کلینیک بهداشت جامعه، بخش بهداشت و مرکز بهداشت ویژه والدین شدن برنامه ریزی شده دریافت کنید.