واکسن HPV (واکسن زگیل تناسلی)

واکسن HPV (واکسن زگیل تناسلی)

واکسن HPV (واکسن زگیل تناسلی)

واکسن HPV به شما در برابر انواع خاصی از HPV ها که می توانند منجر به سرطان یا زگیل دستگاه تناسلی شوند ، کمک می کندبیشتر سرطان های دهانه رحم مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، هستند که این ویروس یک عفونت مقاربتی می باشد. ایمنی سازی گسترده با واکسن HPV می تواند موجب کاهش سرطان دهانه رحم در سراسر جهان شود. در اینجا آنچه در مورد واکسن HPV  نیاز است بدانید را شرح میدهیم.

واکسن HPV چگونه عمل می کند؟

انواع مختلف HPV از طریق تماس جنسی انتقال می یابند و با بیشتر موارد سرطان دهانه رحم همراه هستند. Gardasil 9 یک واکسن HPV است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده و قابل استفاده برای دختران و پسران می باشد. این واکسن می تواند قبل از آنکه یک دختر یا زن در معرض ویروس باشد ، از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. علاوه بر این ، واکسن می تواند از ابتلا به سرطان واژن و مهبل در زنان جلوگیری کند و همچنین از ایجاد زگیل دستگاه تناسلی و سرطان مقعد در زنان و مردان جلوگیری میکند. به صورت تئوری ، واکسیناسیون پسران در برابر انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم همچنین ممکن است با کاهش احتمال انتقال این ویروس به دختران موجب محافظت دختران در برابر ویروس شود. همچنین انواع خاصی از HPV ها به سرطان های دهان و گلو نیز مرتبط هستند ، بنابراین واکسن HPV احتمالاً موجب محافظت در برابر ابتلای این سرطان ها میشود.

واکسن HPV برای چه کسانی و چه زمانی باید تجویز شود؟

واکسن HPV بطور معمول برای دختران و پسران 11 یا 12 ساله توصیه می شود ، اگرچه ممکن است در اوایل 9 سالگی نیز تجویز شود ، این ایده آل است که دختران و پسران قبل از تماس جنسی و قبل از اینکه در معرض HPV باشند واکسن را دریافت کنند. 

هنگامی که شخصی به HPV آلوده شد ، ممکن است واکسن به همان اندازه مؤثر نباشد یا ممکن است عمل نکند. همچنین پاسخ به واکسن در سنین جوانی  بهتر از سنین بالاتر می باشد. 

مراكز كنترل و پيشگيري از بيماريها  (CDC) اكنون توصيه مي كنند كه كليه افراد 11 و 12 ساله دو دوز واكسن HPV حداقل با فاصله شش ماه از هم را دريافت كنند. نوجوانان و بزرگسالان جوان که تجویز واکسن ها را در سنین 15 تا 26 سالگی  شروع کرده اند، باید سه دوز واکسن را دریافت کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان سنین 9 تا 45 سال تصویب كرد.

چه کسی نباید واکسن HPV را دریافت کند؟

واکسن HPV برای زنان باردار یا افرادی که در حد متوسط یا به شدت بیمار هستند توصیه نمی شود. در صورت بروز آلرژی شدید از جمله آلرژی به مخمر یا لاتکس به پزشک خود بگویید. همچنین ، اگر نسبت به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن ، واکنش آلرژیک تهدیدآمیز به زندگی داشته باشید ، نباید واکسن دریافت کنید.

آیا واکسن HPV در صورتیکه قبلاً از نظر جنسی فعال بودید ، مزایایی دارد؟

بله. حتی اگر قبلاً یک نوع عفونت HPV گرفته باشید ، باز هم می توانید از واکسن بهره مند شوید زیرا می تواند شما را از سایر گونه هایی دیگر HPV که هنوز نگرفته اید محافظت کند. با این حال ، هیچ یک از واکسن ها نمی توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. واکسن ها فقط می توانند از سویه های خاص HPV که قبلاً در معرض آن نبودید ، شما را محافظت می کنند.

آیا واکسن HPV خطر سلامتی یا عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی ، اثرات واکسن معمولاً خفیف است. شایع ترین عوارض جانبی واکسن های HPV شامل درد ، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات سرگیجه یا غش بعد از تزریق رخ می دهد. نشستن به مدت 15 دقیقه بعد از تزریق می تواند خطر غش کردن را کاهش دهد. علاوه بر این ، سردرد ، حالت تهوع ، استفراغ ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

آیا زنانی که واکسن HPV دریافت کرده اند ، هنوز هم نیاز به انجام آزمایش پاپ دارند؟

بله. واکسن HPV جایگزین آزمایش های Pap  نمی شود. غربالگری معمول برای سرطان دهانه رحم از طریق آزمایشات منظم پاپ که از 21 سالگی شروع می شود ، بخش اساسی مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه یک زن است.

در صورتیکه در طیف سنی توصیه شده برای تزریق واکسن نباشیم ، چطور می توانیم از خود در برابر سرطان دهانه رحم محافظت کنیم؟

HPV از طریق تماس جنسی - دهان ، واژن یا مقعد گسترش می یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV ، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این ، سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. جهت تشخیص سرطان دهانه رحم در اولین مراحل ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا از آزمایش های منظم پاپ که از 21 سالگی شروع می شود ، استفاده کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم سرطان دهانه رحم - خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی ، بین دوره های قاعدگی یا بعد از یائسگی ، درد لگن یا درد هنگام رابطه جنسی ، فوریت های پزشکی را دنبال کنید.