آزمایشات در دوران بارداری و سونوگرافی شکمی

 آزمایشات در دوران بارداری و سونوگرافی شکمی

 آزمایشات در دوران بارداری و سونوگرافی شکمی

برنامه ریزی ویزیت های پیش از بارداری شما احتمالاً تا هفته 32 الی 34اَم بصورت هر ماه یکبار خواهد بود. پس از این دوره، ویزیت ها تا هفته 36اَم هر دو هفته یکبار و سپس تا زمان زایمان هر هفته یکبار خواهد بود. این برنامه بسته به بارداری شما انعطاف پذیر است. در صورت بروز هرگونه مشکلی بین ویزیت های برنامه ریزی شده، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

سونوگرافی سه ماهه اول

سونوگرافی ابزاری اساسی برای ارزیابی وضعیت کودک در دوران بارداری است. سونوگرافی شکمی روشی است که در آن تکنسین یک دستگاه انتشار صوت را که امواج صوتی با فرکانس بالا را ساطع می کند ، بر روی شکم فرد می لغزاند تا تصویری (سونوگرام) روی صفحه رایانه نمایش داده شود.

اینکه در سه ماهه اول بارداری مورد سونوگرافی قرار گیرید یا نه، به عوامل مختلفی از جمله خطر ابتلای شما به عوارض بستگی دارد. دلایل شایع برای معاینه سونوگرافی در سه ماهه اول عبارتند از تایید زنده بودن جنین (زنده ماندن جنین) یا تعیین سن حاملگی.

تعیین سن حاملگی با استفاده از سونوگرافی مفید است به شرط آن که:

  • آخرین دوره قاعدگی شما نامشخص باشد

  • سابقه دوره های نامنظم قاعدگی داشته باشید

  • بارداری علیرغم استفاده شما از داروهای ضد بارداری رخ داده باشد

  • معاینه اولیه لگن شما سن حاملگی را متفاوت از پریود آخرتان نشان داده باشد

نیاز به سونوگرافی ندارید اگر:

  • هیچ عامل خطری برای بروز عوارض بارداری نداشته باشید

  • سابقه دوره های منظم قاعدگی دارید

  • از تاریخ شروع آخرین دوره قاعدگی (LMP) خود مطمئن هستید

  • در سه ماهه اول بارداری خود، مراقبت های پیش از تولد دریافت می کنید

در طول سونوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر سونوگرافی ها با کشیدن دستگاه صوت روی شکم ، تصویر را بدست می آورند. سونوگرافی سه ماهه اول اغلب به دلیل کوچک بودن جنین نیاز به وضوح بالاتر دارد. معاینه سونوگرافی اندو-واژینال (درون مهبلی) گزینه دیگری است که طی آن یک پروب به داخل واژن فرستاده می شود.

سونوگرافی سه ماهه اول چه چیزی را نشان می دهد؟

سونوگرافی اندو-واژینال سه ماهه اول به طور معمول سه مطلب را آشکار می کند:

  • کیسه حاملگی
  • قطب جنینی
  • کیسه زرده

کیسه حاملگی کیسه آبی است حاوی جنین. قطب جنینی بدان معنی است که بازوها و پاهای جنین بسته به سن حاملگی، به طور ناهمسان رشد می کنند. کیسه زوده ساختاری است که هنگام تشکیل جفت، تغذیه جنین را تامین می کند.سونوگرافی می تواند حدود شش هفته پس از آغاز بارداری، موارد دیگری را نیز نشان دهد از جمله: ضربان قلب جنین و همچنین جنین های متعدد (دوقلوها ، سه قلو و غیره). ارزیابی آناتومی جنین در سه ماهه اول بسیار محدود است.

اگر سونوگرافی کیسه ای را بدون قطب جنینی نشان دهد، چه معنایی دارد؟

وجود یک کیسه فاقد قطب جنینی معمولاً یا گویای وجود یک حاملگی بسیار زودرس است و یا دال بر وجود جنینی است که رشد نیافته (تخمک ناکام).حضور کیسه خالی در رحم ممکن است طی بارداری ای رخ داده باشد که در آن جنین در جایی غیر از رحم لانه گزینی نموده است (حاملگی خارج رحمی). شایع ترین محل بارداری خارج رحمی لوله فالوپ است. این حالت به دلیل خطر خونریزی یک وضعیت است که بالقوه تهدید کننده زندگی می باشد. با بررسی میزان افزایش هورمون beta-hCG  در خون، می توان وقوع یا عدم وقوع بارداری خارج رحمی را بررسی نمود. دو برابر شدن سطح beta-hCG  در طی یک دوره حدود 48 ساعته، طبیعی تلقی می شود و معمولا در این حالت وجود حاملگی خارج رحمی رد می شود.

اگر ضربان قلب مشاهده نشد به چه معناست؟

اگر معاینه در اوایل بارداری انجام شود، ممکن است ضربان قلب در طول سونوگرافی قابل رویت نباشد. این فقدان ضربان می تواند ناشی از آن باشد که هنوز فعالیت های قلبی شکل نگرفته است. در این شرایط پزشک شما سونوگرافی را در زمان دیگری تکرار می کند. عدم وجود فعالیت قلبی همچنین ممکن است نشانگر عدم رشد جنین باشد و اینکه ممکن است جنین زنده نماند.

بررسی سطح خون beta-hCG  می تواند کمک کند بین دو احتمال تمایز قائل شد: اینکه جنین در سه ماهه اول مرده است یا اینکه بارداری در مراحل اولیه بوده و جنین به طور طبیعی در حال رشد است.

چگونه سونوگرافی می تواند سن حاملگی را تعیین کند؟

معمولاً تعیین سن جنینی کودک و تاریخ آغاز حاملگی شما از اولین روز آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می شود. اگر آخرین دوره قاعدگی شما نامعلوم باشد، سونوگرافی می تواند به تخمین این امر کمک کند.تخمین سن حاملگی از طریق سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری دارای بیشترین دقت است.

اندازه قطب جنینی از انتهای یک قطب تا انتهای قطب دیگر، طول فرق سر تا دنبالچه (CRL) گفته می شود. این اندازه مربوط است به سن واقعی حاملگی در طی پنج تا هفت روز. به طور معمول اگر تاریخ حاملگی پیشنهادی توسط CRL در حدود پنج روز از زمان شروع قاعدگی قرار گیرد، در طول بارداری تاریخ حاملگی تعیین شده توسط LMP در نظر گرفته می شود. اگر تاریخ حاملگی پیشنهاد شده توسط CRL خارج از این محدوده قرار گیرد، معمولاً تاریخ حاملگی سونوگرافی در نظر گرفته می شود.