آنالیز مایع منی

آنالیز مایع منی

آنالیز مایع منی

آزمایش شوید و پس از آن به آزمایشگاه رازی اجازه دهید به حل مسئله کمک کند

مشکلات مربوط به مایع منی یا اسپرم مرد بیش از یک سوم زوجینی که قادر به باردار شدن نیستند را تحت تأثیر خود قرار می دهد. تیم باروری ما در آزمایشگاه رازی به شما در شناخت و مد نظر قرار دادن آنالیز مایع منی کمک می کند تا کمیت و کیفیت مایع منی برای شناسایی مانع باروری اندازه گیری شود یا مشخص شود که آیا وازکتومی یا رفع وازکتومی شما موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

تیم باروری ما در آزمایشگاه رازی گزارش جامعی از تجزیه و تحلیل مایع منی ارائه می دهد

متخصصان آندرولوژی ما در مرکز باروری آزمایشگاه رازی نتایج آنالیز مایع منی را به متخصصان باروری گزارش می دهند. هر گزارش، شاخصی از سلامت اسپرم را که به پتانسیل باروری مربوط می شود، به طور خلاصه ارائه می دهد. شاخص های سلامت اسپرم شامل موارد زیر می شود:

  • حجم مایع منی در انزال بین 2 تا 5 میلی لیتر است. مقادیر کمتر یا بالاتر از این طیف ممکن است علامت دهنده وجود مسئله باروری باشد.
  • زمان مایع شدن (زمانی که طول می کشد تا منی از حالت ژل به مایع تبدیل می شود) به طور معمول 30 دقیقه طول می کشد. اگر این مدت زمان طولانی تر باشد ممکن است نشانه عفونت باشد.
  • تعداد اسپرم ها به طور معمول در هر میلی لیتر مایع منی 20 میلیون یا بیشتر است. تعداد کمتر از آن ممکن است نشانه ناباروری باشد، هر چند مردانی وجود داشته اند که با تعداد کمتر از 1 میلیون اسپرم توانسته اند فرزند دار شوند.
  • شکل اسپرم زمانی طبیعی محسوب می شود که تقریباً 30٪ از اسپرم ها دارای سر و دم باشند. در هر نمونه مایع منی برخی اسپرم های غیر طبیعی یافت می شوند، اما اگر درصد اسپرم های غیر طبیعی بطورغیرمعمولی بالا باشد ممکن است روی باروری تأثیر منفی بگذارد.
  • حرکت یا تحرک اسپرم نشان می دهد که یک ساعت چه تعداد اسپرم طی حرکت عادی رو به جلو دارند. اگر کمتر از نیمی از آنها حالت عادی حرکت داشته باشند، ممکن است بارداری رخ ندهد.
  • pH مایع منی اگر بین 7.2 تا 8.0 باشد، طبیعی است. سطح بالاتر یا پایین تر می تواند مانع از حرکت اسپرم و توانایی نفوذ آن در تخمک شود.
  • تعداد گلبولهای سفید موجود در مایع منی باید صفر باشد. اگر گلبول سفیدی یافت شود، احتمالاً عفونت وجود دارد.
  • سطح فروکتوز وجود فروکتوز را اندازه می گیرد. فروکتوز قندی است که انرژی لازم را برای اسپرم فراهم می کند. مقادیر کمتر از 1200 میکروگرم فروکتوز بر میلی لیتر می تواند نشان دهنده التهاب کیسه منی  یا کمبود آندروژن باشد.

تعداد اسپرمها اگر بطور غیرطبیعی پایین باشد ممکن است نشانه ای از عفونت باکتریایی، واریکوسل، درمان بیضه ها با اشعه و یا بیماری هایی مانند اوریون - که می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها شود - باشد. در صورت ملاحظه تعداد اسپرم کمتر از حد معمول یا درصد بالا تر از حد معمول اسپرم های غیر طبیعی باید آزمایش های بیشتری انجام شود، که ممکن است پس از این تست ها معلوم شود سطح هورمون هایی مانند تستوسترون، هورمون لوتئین کننده (LH)، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و پرولاکتین را باید برطرف نمود.

از دقیق بودن تجزیه و تحلیل مایع منی اطمینان حاصل شود

در صورت مصرف داروی سایمتیدین (Tagamet)، هورمونهای مردانه یا زنانه، سولفاسالازین، نیتروفورانتوئین یا برخی داروهای شیمی درمانی ، تجزیه و تحلیل مایع منی ممکن است نتایج دقیقی بدست ندهد. همچنین در صورت مصرف کافئین، الکل، کوکائین، ماری جوانا، توتون و تنباکو یا داروهای گیاهی مانند wort St. John یا دوزهای بالای اکیناسه ممکن است تجزیه و تحلیل مایع منی نتایج دقیقی بدست ندهد.

تیم باروری ما در آزمایشگاه رازی شما را برای تجزیه و تحلیل دقیق مایع منی آماده می کند و ما معمولاً توصیه می کنیم در آزمایشگاه نمونه خود را تهیه نمایید. هر چند ما دستورالعمل هایی نیز برای تهیه نمونه در منزل ارائه می دهیم با این حال اگر نمونه در این روش سرد شود یا در معرض تابش، برخی مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات یا اسپرم کش ها یا گرمای طولانی مدت قرار گیرد، نتایج بعضی از آزمایش ها ممکن است اشتباه بدست آید.

اگر انزال برای چند روز اتفاق نیفتد و بعد از آن اقدام به تهیه نمونه نمایید، ممکن است حجم غیرمعمولی از نمونه حاصل شود. اگر نمونه را در خانه می گیرید باید آن را طی یک ساعت به آزمایشگاه منتقل کنید و آن را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کنید و اجازه ندهید سرد یا گرم شود.

با تیم باروری ما در آزمایشگاه رازی تماس حاصل فرمایید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجزیه و تحلیل مایع منی با ما تماس بگیرید. ما به تفسیر نتایج کمک خواهیم کرد و گزینه های درمان باروری پیش رویتان را بطور کامل توضیح خواهیم داد.