شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی (شپش خرچنگی)

در این قسمت مطالب زیر را از نظر خواهید گذراند...

شپش های ناحیه تناسلی - که به شپش های خرچنگی نیز معروف هستند - انگل های کوچکی هستند که به پوست و موهای اطراف دستگاه تناسلی متصل می شوند. شپش های خرچنگی خطرناک نیستند و خلاص شدن از شر آنها معمولاً بسیار ساده است.شپش ناحیه تناسلی فوق العاده شایع است.

هر ساله میلیون ها نفر به شپش ناحیه تناسلی آلوده می شوند. این شپش ها حشرات ریزی هستند که ظاهری مشابه گونه های کوچک شپش های خرچنگی قابل مشاهده در سواحل دارند. این شپش ها بر روی پوست و موهای زائد اطراف دستگاه تناسلی مردم زندگی نموده و از خون فرد تغذیه می کنند. شپش های ناحیه تناسلی به راحتی از طریق رابطه جنسی انتقال می یابند.

علائم شپش های ناحیه تناسلی شامل خارش بسیار شدید است. اگرچه شپش های ناحیه تناسلی می توانند بسیار آزار دهنده باشند، با این حال آنها هیچ مشکلی جدی در سلامتی ایجاد نمی کنند و معمولاً خلاص شدن از شر آنها از طریق مصرف داروهای بدون نسخه آسان است.

آلودگی به شپش های ناحیه تناسلی به معنای کثیف بودن نیست چراکه ابتلا بدان هیچ ربطی به بهداشت و نظافت ندارد و هرکسی ممکن است در صورت تماس های نزدیک و شخصی با فرد آلوده به این شپش، به شپش های ناحیه تناسلی مبتلا شود. هر ساله حدود 3 میلیون نفر در ایالات  به شپش های ناحیه تناسلی مبتلا می شوند.

ابتلا به شپش های ناحیه تناسلی (شپش های خرچنگی) چگونه اتفاق می افتد؟

شپش های خرچنگی معمولاً از طریق رابطه جنسی گسترش می یابند زیرا آنها تمایل دارند در موهای نواحی تناسلی زندگی کنند. اگر افراد دستگاه تناسلی همدیگر را لمس یا به یکدیگر نزدیک شوند شپشهای تناسلی به راحتی می توانند از موهای زائد یک فرد به موهای زائد فرد دیگر منتقل می شوند.

اکثر افراد مبتلا به شپش های خرچنگی آن را از طریق رابطه جنسی گرفته اند، با این حال شپش های خرچنگی گاهی از طریق انواع دیگر تماس های نزدیک و شخصی انتقال می یابند. همچنین این امر محتمل است که شپش های ناحیه تناسلی از طریق برخورد موهای زائد و غیرزائد فرد غیر مبتلا - مانند مژه ها، ابروها، موهای سینه، موهای زیر بغل، ریش و سبیل – با محل آلوده از بدن فرد مبتلا منتقل شود. گاهی شپش های ناحیه تناسلی از راه لباس، حوله یا تختخواب یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند.

شپش های خرچنگی از طریق برخوردهای سطحی و زودگذر از جمله دست دادن یا بغل کردن منتقل نمی شوند و گرفتن شپش های خرچنگی از سنگ توالت بسیار نادر است زیرا شپش های خرچنگی وقتی از بدن انسان دور باشند نمی توانند زیاد دوام بیاورند و نمی توانند به سطوح صاف متصل شوند.

شپش های خرچنگی در داخل مو می روند و معمولاً تمایل ندارند به موهای بالای سر آویزان شود. شپش های ناحیه تناسلی شپش های سر متفاوت است و معمولاً شپش های خرچنگی در موهای سر نمی روند و شپش های سر نیز معمولاً در موهای تناسلی ظاهر نمی شوند.

علائم شپش های ناحیه تناسلی (شپش های خرچنگی) شامل چه مواردی است؟

شایع ترین علامت شپش های ناحیه تناسلی بروز خارش در نزدیکی دستگاه تناسلی است. همچنین ممکن است شپش های خرچنگی یا تخم های آنها را در موهای تناسلی خود مشاهده کنید.

علائم شپش های ناحیه تناسلی

معمولاً علائم شپش های ناحیه تناسلی حدود 5 روز بعد از آلوده شدن به آنها شروع می شود. بعضی افراد هرگز علائمی بروز نمی دهند، یا فکر می کنند علائم آن بخاطر چیز دیگری (مانند بثورات) است.

شایع ترین علامت شپش های ناحیه تناسلی خارش شدید در ناحیه تناسلی است. خارش و سوزش ناشی از واکنش بدن به نیش شپش های خرچنگی است.

علائم شپش های ناحیه تناسلی شامل موارد زیر است:

  • خارش زیاد در ناحیه تناسلی.
  • حشرات فوق العاده ریز در موهای ناحیه تناسلی. معمولاً با نگاه دقیق از نزدیک می توانید شپش های ناحیه تناسلی را مشاهده کنید یا ممکن است برای مشاهده آنها به ذره بین نیاز پیدا کنید. شپش های ناحیه تناسلی برنزه یا سفید مایل به خاکستری هستند و از نظر ظاهری مانند شپش های خرچنگیی ریز هستند. وقتی شپش از خون پر شود، رنگش تیره تر می شود.
  • وجود تخم شپش های خرچنگی در قسمت پایین موهای ناحیه تناسلی. تخم شپش های خرچنگی واقعاً ریز هستند و دیدن آنها سخت است. تخم شپش های خرچنگی بیضی و زرد، سفید یا مروارید رنگ هستند. تخم شپش های خرچنگی ها معمولاً به صورت خوشه کنار هم قرار می گیرند.
  • وجود لکه های تیره یا کبود در قسمتی از پوست که شپش های ناحیه تناسلی بر روی آن زندگی می کنند. این لکه ها ناشی از نیش شپش های خرچنگی هستند.
  • احساس تب، بی حالی یا خارش.

شپش های خرچنگی معمولاً به موهای اطراف دستگاه تناسلی آویزان می شوند و به همین دلیل است که آلودگی به آنها از طریق رابطه جنسی آسان است. با این حال گاهی شپش های خرچنگی می توانند به انواع دیگری از موها، غیر از موهای نواحی تناسلی، مانند مژه، ابرو، موهای سینه، موهای زیر بغل، ریش یا سبیل متصل شوند. آلوده شدن به شپش های ناحیه تناسلی از راه موهای بالای سر بسیار نادر است.

آیا به شپش های ناحیه تناسلی آلوده هستم؟

مردم معمولاً با احساس خارش و ملاحظه شپش های خرچنگیی کوچک، متوجه آلودگی به شپشهای ناحیه تناسلی می شوند. با این حال یک پرستار یا پزشک می تواند به طور قطع به شما بگویند که جریان چیست.

از کجا می توانم بدانم که به شپش های ناحیه تناسلی آلوده هستم یا خیر؟

معمولاً مردم خودشان متوجه آلوده بودنشان به شپش های ناحیه تناسلی می شوند. بعضی اوقات می توان مشاهده نمود شپش های خرچنگی کوچکی و یا تخم های آنها به پایه موهای ناحیه تناسلی چسبیده اند. ممکن است یافتن شپش یا تخم شپش کار سختی باشد، زیرا ممکن است تعداد آنها خیلی زیاد نباشند و یا فوق العاده کوچک باشند. استفاده از یک ذره بین می تواند به این مسئله کمک کند. همچنین پرستار یا پزشک می تواند با ذره بین به دنبال آنها بگردد.

حتی اگر هیچ گونه شپش های خرچنگیی یا تخم شپش مشاهده نکنید، هنوز هم ممکن است به شپش های ناحیه تناسلی آلوده باشید. اگر خارش زیادی دارید یا فکر می کنید به شپش های خرچنگی آلوده هستید، معاینه شما توسط یک پرستار یا پزشک، فکر خوبیست. اگر شخصی که در طی یک ماه گذشته با او رابطه جنسی داشته اید به شپش های خرچنگی آلوده است، بد نیست که از داروخانه دارو آن را تهیه کنید و با مصرف آن خود را از شر شپش های خرچنگی  در امان نگه دارید.

اگر فکر می کنید ممکن است شپش های ناحیه تناسلی آلوده باشید، هراسان نشوید. شپش های خرچنگی خطرناک نیستند و به راحتی با داروهای بدون نسخه درمان می شوند.

کجا می توانم از نظر آلودگی به شپش های ناحیه تناسلی تحت معاینه قرار گیرم؟

شما می توانید از نظر آلودگی به شپش های خرچنگی (و سایر عفونت های مقاربتی) در مطب پزشک، کلینیک بهداشتی جامعه، بخش بهداشت یا مرکز بهداشت ویژه والدین شدن برنامه ریزی شده معاینه شوید. اگر خارش دارید و احساس ناراحتی می کنید، هر چه زودتر وارد عمل شوید و درمان شپش های ناحیه تناسلی را شروع کنید تا هر چه زودتر احساس بهتری پیدا کنید. 

چگونه می توانم آلودگی به شپش های ناحیه تناسلی را برطرف کنم؟

درمان شپش های ناحیه تناسلی بسیار ساده است - شما حتی نیازی به تجویز پزشک ندارید. شما می توانید در یک داروخانه داروی بدون نسخه دریافت کنید، یا می توانید از طرف پزشک معالج خود نسخه داشته باشید. 

داروی شپش های ناحیه تناسلی چیست؟

داروی شپش های ناحیه تناسلی به صورت ژل، شامپو، مایعات و کف بوده و به راحتی قابل استفاده است. بیشتر آنها در داروخانه ها بدون نسخه فروخته می شوند، بنابراین می توانید بدون دریافت نسخه از پزشک آنها را خریداری کنید. مارک های رایج این دارو A-200 ، Rid و Nix هستند. دستورالعمل های موجود در بسته دارو را با دقت اعمال کنید. ممکن است برای  درمان شپش های ناحیه تناسلی، به استفاده بیش از یک بار نیاز باشد.

شما می توانید با در دست داشتن نسخه دکتر، داروهای قوی تر برای درمان شپش های خرچنگی دریافت کنید. اگر در ابرو یا مژهای خود شپش دارید، به یک نوع داروی خاص نیاز دارید که فقط پزشک شما می تواند برای استفاده از آن نسخه تجویز کند. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

هر آن کس که با او تماس بدنی داشته اید نیز باید همزمان با شما خود را درمان کند ،تا شما شپش های خرچنگی را به همدیگر یا دیگران منتقل نکنید. همیشه بعد از تکمیل موفقیت آمیز درمان شپش ها، از لباس، حوله و رختخواب تازه شسته شده استفاده کنید.

تنها چیزی که واقعا به خوبی شما را از شر شپش های خرچنگیی خلاص کند، داروهای شپش کش است. درمانهای خانگی مانند حمام گرم یا تراشیدن موها جواب نمی دهند. داروهایی که خارش را تسکین می دهند (مانند کرم هیدروکورتیزون) می توانند در شما احساس بهتری ایجاد کنند، با این حال شپش های ناحیه تناسلی شما را از بین نمی برند.

برای خلاص شدن از شر شپش های خرچنگی باید چه کاری انجام دهم؟

حتی بعد از اتمام درمان، اکثر تخم های شپش به موهای شما چسبیده می مانند. می توانید این تخم ها را با استفاده از ناخن هایتان یا یک شانه دندانه دار حذف کنید.

علاوه بر استفاده از دارو، تمام بستر و حوله های خود را تمیز یا خشک کنید. همچنین هرگونه لباسی را که در هنگام آلودگی به شپش های خرچنگی پوشیده بودید را تمیز و خشک کنید. شستن این پارچه ها را روی گرمترین درجه لباسشویی انجام داده و برای خشک کردن، آنها را حداقل 20 دقیقه روی چرخه داغ قرار دهید.

همچنین می توانید پارچه های غیرقابل شستشو را به مدت 2 هفته در کیسه ای قرار دهید تا شپش های خرچنگی و تخم آنها از بین بروند. همچنین می توانید فرش و اثاثیه را تخلیه کنید.

به شرکای جنسی خود و هر کس دیگری که در طول ماه گذشته با آنها تماس بدنی داشته اید اطلاع دهید که ممکن است به شپش های خرچنگی آلوده شده باشند. باید همه شما همزمان خود را درمان کنید تا نتوانید همدیگر را مجددا آلوده کنید. تا زمانی که همه درمان خود را تمام نکرده اید و مطمئن نشده اید که شپش های خرچنگییتان کاملا از بین رفته اند، با هم رابطه جنسی یا هر نوع تماس بدنیی برقرار نکنید. همچنین انجام آزمایش برای سایر بیماری های مقاربتی می تواند فکر خوبی باشد.

اگر 9-10 روز بعد از درمان همچنان شپش های زنده را مشاهده نمودید، مجدداً درمان را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که همه موارد مشکوک به آلودگی را به خوبی شسته اید و شرکای جنسی شما نیز درمان را انجام داده اند. اگر شپش های خرچنگی پس این کارها باز هم از بین نرفتند، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

چگونه می توان از آلوده شدن یا آلوده نمودن دیگرا به شپش های ناحیه تناسلی جلوگیری کرد؟

شپش های خرچنگی - حتی اگر از کاندوم استفاده کنید - به راحتی می توانند در طول رابطه جنسی منتقل شوند. تنها روش 100٪ مطمئن جلوگیری از انتقال شپش های ناحیه تناسلی، عدم تماس بدنی با دیگران است.

چگونه می توانم از ابتلا به شپش های ناحیه تناسلی جلوگیری کنم؟

شپش های خرچنگی بسیار مسری هستند و هنگامی که اندام های تناسلی افراد و موهای ناحیه تناسلی آنها با هم تماس پیدا کند، به راحتی منتقل می شوند. بنابراین تنها راه قطعی برای جلوگیری از انتقال شپش های خرچنگی، عدم برقراری رابطه جنسی است.

ممکن است ابتلا به شپش های خرچنگی - به خصوص به دلیل سهولت انتشار آنها - ترسناک به نظر برسند. با این حال سعی کنید در مورد ابتلا به آنها بیش از حد استرس نداشته باشید. خبر خوب این است که شپش های ناحیه تناسلی را می توان به راحتی با دارو درمان نمود و اینکه باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی نمی شوند.

کاندوم در جلوگیری از ابتلا به سایر بیماریهای مقاربتی (مانند HIV) بسیار عالی عمل می کند، با این حال نمی تواند از شما در برابر ابتلا به شپش های خرچنگی محافظت کند. با این وجود هنوز هم داشتن رابطه جنسی ایمن تر با استفاده از کاندوم و آزمایش منظم بیماریهای مقاربتی برای حفظ سلامتی شما مهم است.

اگر کسی را می شناسید که به شپش های خرچنگی آلوده شده، تا زمانی که درمان خود را تمام نکرده و تمام وسایل خود را نشسته، از به اشتراک گذاشتن لباس، حوله و تختخواب خود با آنها خودداری کنید. اگر در یک ماه قبل با آنها رابطه جنسی داشته اید، برای آنکه مطمئن شوید شپش های خرچنگی را به همدیگر منتقل نمی کنید هر دوی شما به طور همزمان درمان خود را شروع کنید.

چگونه می توان از انتشار شپش های ناحیه تناسلی جلوگیری کرد؟

تمام مراحل مربوط به درمان شپش های خرچنگی را با دقت اجرا کنید. تا زمانی که شما و شریک زندگی تان تمام مراحل درمان شپش های ناحیه تناسلی را تمام نکرده اید، رابطه جنسی برقرار نکنید و از تماس بدنی با  سایر افراد خودداری کنید. تا زمانی که که کاملاً از شپش های خرچنگی خلاص نشده اید و تا زمانی که همه چیز را کاملا نشسته اید، لباس و ملافه هایتان را با هم به اشتراک نگذارید.