ویروس کرونا و آزمایش های تشخیصی

ویروس کرونا و آزمایش های تشخیصی

ویروس کرونا و آزمایش های تشخیصی

  • ویروس کرونا چیست؟
  • منبع آلودگیش
  • نحوه تشخیص
  • به کجا مراجعه کنیم؟
  • تست خودارزیابی کرونا
  • درمان
  • مراقبتهای بهداشتی

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که هم در انسان و هم در حیوانات یافت می شوند. افراد آلوده به این ویروس ها علائمی از قبیل سرماخوردگی خفیف تا بیماری های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه Middle East Respiratory Syndrome(MERS) و سندرم حاد تنفسی شدید Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) نشان می دهند. اما اخیرا نوع جدیدی از ویروس کرونا بنام (COVID-19) شیوع پیدا کرده که قبلا در انسان شناسایی نشده بود. شیوع این ویروس اولین بار در ماه دسامبر 2019 در شهر ووهان چین گزارش شد. همانند سایر بیماری های تنفسی، عفونت با نوع جدید ویروس کرونای (COVID-19) میتواند موجب علائم خفیفی از جمله آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و تب شود. این علائم در برخی افراد ممکن است شدیدتر باشد که موجب ذات الریه و یا مشکلات تنفسی شود. لازم به ذکر است که این بیماری به ندرت و کمتر از ۳٪ موارد ابتلا می تواند کشنده باشد. اما به نظر می رسد افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های همچون دیابت و بیماری های قلبی و عروقی می‌باشند در معرض ابتلا به بیماری شدیدتر از این نوع ویروس می باشند. 

مسئولین بهداشت و سلامت به همراه همکارانشان در تلاش هستند تا منبع اصلی آلودگی ویروس کرونای جدید (COVID-19  یا کوید-۱۶) را شناسایی کنند. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان میدهد که منشا این ویروس خفاش ها می باشند. اما اینکه این ویروس به طور مستقیم عامل انتقال عفونت بوده یا از طریق یک حیوان میزبان عفونت به انسان سرایت کرده هنوز مشخص نمی باشد. 

ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می شود؟

مشخص نمودن ابتلا به ویروس کرونای جدید (COVID-19) از طریق نمونه برداری با سواپ از گلو یا برداشت مایع از ریه ها تشخیص داده می شود. در حال حاضر کیت تشخیص این ویروس در اختیار دو آزمایشگاه ویژه در کشور قرار دارد.

برای انجام معاینات رایگان ابتلا به کرونا به خانه‌های بهداشت مراجعه کنید. 

آیا مشکوک به کرونا در خود هستید؟ برای ارزیابی خودتان و اینکه آیا مبتلا هستید یا نه به http://corona.research.ac.ir/corona-screening مراجعه کنید.

در حال حاضر هیچگونه واکسنی جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تهیه نشده است. همچنین درمان خاصی برای این ویروس وجود ندارد. تشخیص زودرس و مراقبت های عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. در بیشتر مواقع علائم به خودی خود برطرف می شوند. افرادی که دارای بیماری با عوارض جدی هستند میتوانند در بیمارستان تحت مراقبت قرار گیرند.

بهترین راه برای محافظت از خود همان راهی است که می توانید در برابر هر گونه عفونت تنفسی داشته باشید. بهداشت خوب را از طریق عوامل زیر اجرا کنید:

  1. دستان خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون یا محلول الکل ضد عفونی کنید. 
  2. بینی و دهان خود را هنگام سرفه با آرنج خمیده بپوشانید
  3. از تماس نزدیک با افراد دارای علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا خودداری کنید. 
  4. در مراکز عمومی از ماسک های مدل N مثل N95 یا سری FFP که ذرات خشک بسیار ریز را فیلتر میکنند استفاده کنید.

 

آزمایشگاه رازی ارائه دهنده خدمات آزمایش کرونا سرولوژی و PCR در کرج