سوزاک چیست؟

سوزاک چیست؟

در این مطلب موارد زیر را از نظر خواهید گذراند...

سوزاک چیست؟

سوزاک یک عفونت باکتریایی شایع است که به راحتی با داروهای آنتی بیوتیکی درمان می شود. این بیماری مقاربتی بوده و اکثر مبتلایان به سوزاک علائمی ندارند.سوزاک یکی از شایع ترین بیماریهای مقاربتی استسوزاک - به ویژه برای نوجوانان و افراد 20 - 30 ساله - یک عفونت جنسی بسیار شایع است. سوزاک گاهی " تورم پوستی" یا "قطره" نامیده می شود.

سوزاک از طریق رابطه جنسی واژنی، مقعدی و دهانی انتقال می یابد. عفونت از طریق ترشحات جنسی - مانند مایع منی (آب)، پیشآب و ترشحات واژنی - منتقل می شود. سوزاک می تواند آلت تناسلی مردانه، واژن، دهانه رحم، مقعد، مجرای ادرار، گلو و چشم را آلوده کند (اما مورد چشم نادر است). اکثر مبتلایان به سوزاک علائمی ندارند و کاملاً خوب به نظر می رسند، بنابراین حتی نمی دانند که بدان آلوده اند.

سوزاک معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود اما اگر سوزاک را زود درمان نکنید، می تواند در آینده منجر به مشکلات جدی تری در سلامتی شود. و به همین دلیل آزمایش بیماری های مقاربتی بسیار مهم است - هر چه زودتر متوجه شوید به سوزاک مبتلا هستید، سریعتر می توانید از شر آن خلاص شوید.می توانید با استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، از ابتلا به سوزاک پیشگیری کنید.

ابتلا به سوزاک چگونه صورت می گیرد؟

معمولاً افراد بخاطر داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شخصی که مبتلا به عفونت است، سوزاک می گیرند. سوزاک از طریق ترشحات جنسی - مانند مایع منی (آب)، پیشآب و ترشحات واژنی - منتقل می شود. حتی اگر آلت تناسلی مردانه تماما در واژن یا مقعد فرو نرود نیز سوزاک می تواند منتقل شود.

اصلی ترین راه ابتلای افراد به سوزاک شامل رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی است. در صورت آلوده شدن دست به مایعات جنسی، می توانید سوزاک با لمس کردن چشم ، به چشم انتقال دهید. در صورتی که فرد باردار مبتلا باشد، ممکن است سوزاک را در هنگام تولد به کودک خود انتقال  دهد.

سوزاک از طریق تماس معمولی منتقل نمی شود، بنابراین فرد به خاطر استفاده از غذا یا نوشیدنی دهنی، بوسه، بغل کردن، دست دادن، سرفه، عطسه و نشستن روی سنگ توالت، کلامیدیا نمی گیرد.

بسیاری از مبتلایان به سوزاک علائمی ندارند، با این حال می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند. بنابراین استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسی ایمن بهترین راه جلوگیری از ابتلا به سوزاک است - حتی اگر شما و شریک زندگی تان کاملاً سالم به نظر برسید.

علائم سوزاک شامل چه مواردی است؟

سوزاک همواره دارای علائم نیست، بنابراین بسیاری از مردم نمی دانند که به آن مبتلا شده اند. با این وجود اگر متوجه علائم سوزاک شدید، سریعاً آزمایش سوزاک بدهید. علائم سوزاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزاک همواره دارای علائم نیست

سوزاک می تواند فریبنده باشد زیرا ممکن است شما یا شریک زندگی تان هیچ علامتی از آن نداشته باشید یا ممکن است علائم سوزاک آنقدر خفیف باشد که حتی متوجه آنها نشوید. گاها افراد علائم سوزاک را با علائم ناشی از سایر عفونت ها اشتباه می گیرند. بسیاری از مردم حتی نمی دانند که به سوزاک مبتلا شده اند – امری که تا حدی علت شیوع بالای این عفونت است (و دلیلی بر اینکه آزمایش آن چقدر مهم است).

در صورت عدم درمان سوزاک، می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی و حتی ناباروری شود. با این حال معمولاً با دارو بسیار آسان درمان می شود و به همین دلیل انجام منظم آزمایش برای بیماری های مقاربتی - فارغ از سلامتی ظاهری شما - مهم است.

علائم سوزاک

اکثرافراد دارای واژن که به سوزاک مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند. با این حال اگر علائمی از آن بروز دهند، علائم سوزاک در حدود یک هفته پس از اولین آلودگی ظاهر می شود و می تواند شامل این موراد باشد:

  • احساس درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشحات غیر طبیعی از مهبل (واژن)، که ممکن است زرد یا خونین باشد
  • خونریزی بین پریودها

افراد مبتلا به سوزاک دارای آلت تناسلی مردانه بیشتر در معرض بروز علائم هستند. علائم سوزاک در حدود یک هفته پس از اولین آلودگی ظاهر می شود و می تواند شامل این موراد باشد:

  • خروج ترشحات زرد رنگ، سفید یا سبز از آلت تناسلی مردانه
  • احساس درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد یا تورم در بیضه ها

همچنین در صورت داشتن رابطه مقعدی یا درصورت انتقال عفونت از قسمت دیگری از بدن مقعد (مانند پاک کردن مقعد در هنگام حمام)، سوزاک می تواند مقعد را آلوده کند. سوزاک مقعد اغلب علائمی ندارد. با این حال در صورت بروز علائم سوزاک در مقعد، این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش در داخل مقعد یا اطراف آن
  • خروج ترشحات از ناحیه مقعد
  • احساس درد هنگام دفع مدفوع

ندرتا عفونت سوزاک در گلو نیز می تواند باعث ایجاد علائم شود. اگر علائم سوزاک در گلو بروز کند، معمولاً فقط شامل گلودرد است.

اگر شما یا شریک جنسی (جنسی) شما هر یک از این علائم را دارا هستید، به یک پرستار، پزشک یا مرکز بهداشت والدین شدن برنامه ریزی شده مراجعه کنید. آزمایش سوزاک به ویژه در افراد باردار بسیار مهم است. تنها راه برای اطمینان از ابتلا به سوزاک، انجام آزمایش است.

آیا باید از نظر ابتلا به سوزاک تست شوم؟

تنها راه برای فهمیدن اینکه فرد سوزاک دارد یا خیر، انجام آزمایش سوزاک است. افرادی که رابطه جنسی دارند باید به طور مرتب برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوند. آزمایشات سوزاک معمولاً سریع، بدون درد و گاها رایگان است.

چگونه می توانم بدانم که سوزاک دارم یا خیر؟

شما نمی توانید صرفا با تکیه بر اوضاع و احوالتان و وضعیت ظاهری سلامتی خود با اطمینان بگویید که سوزاک دارید یا خیر، بلکه همانند همه بیماری های مقاربتی ها، تنها راه مطمئن اطلاع از این موضوع آزمایش است.

همچنین اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید یا فردی مبتلا به سوزاک رابطه جنسی داشته اید (حتی اگر علائمی از عفونت نمی بینید)، انجام آزمایش سوزاک ایده خوبی است. به طور کلی ، افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ، باید حدوداً یک بار در سال از نظر ابتلا به بیماری های مقاربتی - از جمله سوزاک - آزمایش شوند. اگر باردار هستید، در اولین ویزیت دوران بارداری خود درخواست آزمایش سوزاک بدهید. 

خوشبختانه آزمایش سوزاک معمولاً بسیار آسان و بدون درد است. می دانید بهترین قسمت در مورد آزمایش بیماری های مقاربتی کدام است؟ اینکه وقتی آزمایش را دادید، ذهنتان واقعاً راحت می شود. اگر سوزاک داشته باشید، بهتر است سریعاً از این موضوع مطلع شوید تا بتوانید در اسرع وقت داروهای آن را مصرف کنید و از شر آن خلاص شوید.

در طی آزمایش سوزاک چه اتفاقی می افتد؟

آزمایش سوزاک می تواند به آسانی نوشیدن یک فنجان چای باشد. ممکن است پرستار یا پزشک ترشحات مجرای ادراری، مهبل یا مقعد شما را آزمایش کند. گاهی برای برداشتن نمونه های سلولی از آلت تناسلی مردانه، دهانه رحم، مجرای ادراری، مقعد یا گلو از سواب استفاده می کنند. سپس نمونه ها از نظر وجود باکتریهای سوزاک آزمایش می شوند.

سوزاک می تواند علائمی در بدن فرد مبتلا بروز دهد که مشابه علائم سایر بیماری های مقاربتی متداول مانند کلامیدیا باشد، بنابراین پرستار یا پزشک ممکن است شما را از نظر ابتلا به دیگر بیماری های مقاربتی معاینه کند.

فکر آزمایش شدن ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما سعی کنید از این ذهنیت اجتناب کنید. آزمایش بیماری های مقاربتی یک بخش معمولی از مسئولیت پذیری و مراقبت از سلامتی خودتان است. خبر خوب این است که سوزاک با دارو کاملاً قابل درمان است - بنابراین هرچه زودتر نسبت به ابتلا به آن خبردار شوید، سریعتر می توانید از شر آن خلاص شوید.

از کجا می توانم تست سوزاک بدهم؟

شما می توانید در آزمایشگاه پاتوبیولوژی رازی کرج، مطب پزشک، کلینیک های بهداشت، بخش بهداشت، یا مرکز بهداشت مخصوص والدین شدن برنامه ریزی شده آزمایش سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی ها بدهید. در برخی ایالت ها می توانید یک ویزیت آنلاین ترتیب دهید و در منزل تست سوزاک انجام دهید.

آزمایش بیماری های مقاربتی جزء ثابت معاینات منظم یا معاینه زنان و زایمان نیست بلکه باید آن را درخواست نمایید. با پرستار یا پزشک خود صادق باشید تا آنها بتوانند به شما کمک کنند آزمایشات لازم برای شما را به درستی مشخص کنند. در این مسائل خجالت نکشید: پزشک شما برای کمک به شما آنجاست، نه قضاوت شما.

چگونه می توانم تحت معالجه سوزاک قرار بگیرم؟

سوزاک را می توان به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. شرکای جنسی شما نیز باید تحت معالجه قرار گیرند. اگر سوزاک را درمان نکنید، می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

درمان سوزاک چیست؟

معمولاً رهایی از سوزاک بسیار آسان است. پرستار یا پزشک شما برای درمان این عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می کند. برخی از سویه های سوزاک در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت می کنند و درمان آنها دشوار است، بنابراین ممکن است پزشک برای شما دو نوع آنتی بیوتیک، یکی به صورت تزریقی و یکی به صورت قرص، تجویز کند. بعضی اوقات فقط  مصرف یک قرص کفایت می کند. در سایر درمان های سوزاک با قرص، مصرف قرص باید به مدت 7 روز انجام شود. پزشک به شما در تشخیص اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است، کمک می کند.

اگر تحت درمان سوزاک هستید، بسیار مهم است که شرکای جنسی شما نیز تحت مداوا قرار گیرند. در غیر این صورت ممکن است عفونت را نوبتی به همدیگر یا به افراد دیگر منتقل کنید. گاها پزشک برای شما و همسرتان به طور جداگانه دارو تجویز می کند.

دانستن چه مطالبی در رابطه با درمان سوزاک لازم است؟

اگر تحت درمان سوزاک هستید:

  • تمام داروهای خود را درست به همان شکلی که پزشک گفته است مصرف کنید، حتی اگر علائم زودتر از بین رفتند. عفونت تا زمانی که آنتی بیوتیک ها را به طور کامل تمام نکنید، در بدن شما باقی می ماند.
  • شریک زندگی شما نیز باید از نظر ابتلا به سوزاک مورد آزمایش قرار گرفته و تحت درمان قرار گیرد تا اینکه شما همدیگر یا شخص دیگری را آلوده نکنید.
  • به مدت 7 روز رابطه جنسی نداشته باشید. اگر فقط 1 دوز دارو دارید، پس از مصرف آن تا یک هفته بعد رابطه جنسی برقرار نکنید. اگر به مدت 7 روز دارو می خورید، تا زمانی که تمام قرص های خود را تمام نکرده اید رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • مجدداً در 3 ماه آینده آزمایش شوید تا مطمئن شوید که آیا عفونت شما از بین رفته است یا خیر.
  • داروی خود را با کسی به اشتراک نگذارید. پزشک ممکن است برای شریک زندگی شما نیز یک دوز جداگانه آنتی بیوتیک تجویز کند. اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما داروی تجویز شده را تماما مصرف می کنید.
  • اگر بعد از اتمام درمان هنوز علائمی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • حتی اگر درمان خود را تمام کنید و سوزاک کاملاً از بین رفته باشد ، ممکن است دوباره به سوزاک مبتلا شوید. سوزاک یک معامله یک بار نیست. بنابراین از کاندوم استفاده کنید و مرتباً آزمایش کنید.

در صورتی که تحت معالجه سوزاک قرار نگیرید، چه اتفاقی می افتد؟

سوزاک شایع است و همواه ایجاد علائم نمی کند، با این حال اگر درمان نشود می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

سوزاک می تواند در لوله‌های رحمی و فالوپ منتشر شود و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID ممکن است در ابتدا هیچ علائمی نداشته باشد اما می تواند باعث آسیب دائمی شود، آسیبی که ممکن است منجر به درد مزمن، ناباروری یا حاملگی خارج رحمی شود. در صورت انجام آزمایش سوزاک، می توان خطر ابتلا به PID را به شدت کاهش داد.

اگر عفونت سوزاک در مردان تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به اپیدیدیمس (لوله ای که اسپرم را از بیضه حمل می کند) منتشر شود، امری که می تواند باعث بیضه درد شود و گاها به ندرت می تواند مرد را نابارور کند.

همچنین ابتلا به سوزاک باعث افزایش احتمال ابتلای فرد به ویروس HIV یا ویروس عامل ایدز می شود. ندرتا اگر سوزاک درمان نشود ممکن است در خون، پوست، قلب یا مفاصل منتشر شود و منجر به مشکلات جدی سلامتی یا حتی مرگ شود.

اگر فرد بارداری به سوزاک مبتلا باشد و ان را درمان نکند، می تواند هنگام تولد آنرا به کودک خود منتقل کند. این امر می تواند برای کودک مشکلاتی از جمله کوری، عفونت مفاصل یا عفونت خونی ایجاد کند که می تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از همه این مشکلات، آزمایش و معالجه زودهنگام سوزاک است.

چگونه می توان از ابتلا به سوزاک پیشگیری کرد؟

سوزاک از طریق تماس جنسی انتقال می یابد. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از سوزاک، آزمایش منظم و استفاده از کاندوم در صورت داشتن رابطه جنسی است.

چگونه می توان از ابتلا به سوزاک جلوگیری کرد؟

سوزاک از طریق مایعات جنسی مانند مایع منی (آب)، پیشآب و مایعات واژنی منتشر می شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی ها این است که به هیچ وجه رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی برقرار نکنید. با این حال بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می کنند، بنابراین اطلاع از چگونگی برقراری رابطه جنسی امن تر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین استفاده از پوشش های محافظتی در هنگام رابطه جنسی، واقعاً به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک می کند.

آزمایش منظم بیماری های مقاربتی یکی دیگر از روشهای مهم حفظ سلامتی است.

چگونه می توانم مطمئن شوم که هیچ کس را به سوزاک مبتلا نمی کنم؟

اگر پی بردید که سوزاک دارید، وحشت نکنید. سوزاک قابل درمان است و برای کسب اطمینان نسبت به عدم انتقال آن به افراد دیگر چندین روش موجود است:

  • به شرکای جنسی قبلی و کنونی خود اطلاع دهید که به سوزاک مبتلا هستید تا بدین ترتیب آنها نیز تحت آزمایش و معالجه قرار گیرند.
  • تا اتمام دوره درمانی خود با هیچ کس رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • شرکای جنسی شما نیز لازم است قبل از برقراری رابطه جنسی با شخص دیگری مورد آزمایش سوزاک قرار گیرند.
  • هنگامی که درمان خود را تمام کردید و دوباره رابطه جنسی برقرار کردید، کماکان این ایده می تواند برای شما خوب به حساب آید که: در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

رساندن خبر ابتلای شما به سوزاک به سایرین آسان نیست اما در نظر داشته باشید بکه این عفونت واقعاً واقعا شایع است و به راحتی قابل درمان است. بنابراین سعی کنید در مورد آن خجالت نکشید و این موضوع را زیاد بزرگ و جدی نکنید. هر دوی شما می توانید پس از این گفتگو تحت معالجه قرار بگیرید و زندگی عادی خود را ادامه دهید.