درمان کبد چرب

درمان کبد چرب

چه چیزهایی برای کبد چرب خوبه

بیماری کبد چرب غیر الکلی لغتی است که به درجات مختلف احتباس چربی در سلولهای کبدی گفته میشود و معمولا در افراد چاق دیده میشود. درجات خفیف کبد چرب مشکل جدی ایجاد نمی کند ولی در صورتیکه چربی کبد پیشرفت کند میتواند باعث صدمه جدی کبدی شامل سیروز آن نیز بشود. همچنین افزایش چربی کبد معمولا" با افزایش خطر مواردی مثل دیابت ، افزایش فشار خون و بیماری کلیوی همراه است.درصورتیکه شخص دیابتیک ، کبد چرب نیز داشته باشد باعث افزایش خطر مشکلات قلبی می شود.

درجات کبد چرب غیر الکلی

اکثرا افراد فقط کبد چرب درجه 1 دارند و اکثرا" چربی کبد آنها پاک نمی شود.درتعداد کمی از بیماران کبد چرب درجه 1 می تواند پیشرفت کرده و اگر تشخیص و درمان نشوند منجر به صدمه به کبد می شود.

مراحل اصلی کبد چرب غیر الکلی 

  1. کبد چرب ساده (Steatosis) انباشت بی خطر چربی در کبد است که در جریان بررسی برای موارد دیگر تشخیص داده می شود.
  2. هپاتیت چرب غیر الکل ((steatohepatitis شکل جدی تر بیماری کبد چرب غیر الکلی است که در آن کبد دچار آماس می شود . تخمین زده میشود که این مشکل در 5% مردم بریتانیا وجود دارد .
  3. فیبروز که در آن آماس طولانی مدت سبب تشکیل بافت فیبروز ، در اطراف سلولهای کبدی و عروقی خونی داخل آن می شود . ولی هنوز کبد میتواند بطور طبیعی کار کند .
  4. سیروز  شدیدترین مرحله است بعد از سالها آماس کبد بوجود می آید که در آن کبد کوچک و فیبروزه میشود این صدمه غیر قابل بازگشت است و منجر به نارسایی کبد و سرطان میشود.برای طی مراحل و تشکیل فیبروز و سیروز کبدی سالها وقت لازم است و مهم است که شخص در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

چه کسانی در خطر ابتلا به کبد چرب هستند  

  • کسانیکه چاق هستند بخصوص کسانیکه چربی شکل سیب دارند.
  • دیابتیک ها
  • پرفشاری خون
  • بالا بودن میزان کلسترول خون
  • کسانیکه سندرم متابولیک دارند ( ترکیبی از دیابت ، پرفشاری خون و چاقی )
  • افراد بالای 50 سال
  • کشیدن سیگار

البته کبد چرب غیر الکلی در افرادی فاقد موارد ذکر شده و حتی در جوانان نیز تشخیص داده میشودچاقی شکل گلابی به چاقی شکم گفته میشود که در آن چربی در اطراف شکم جمع میشود.

 

علائم بالینی

در مرحله اول بیماری علائمی وجود ندارد و احتمالا" در جریان بررسی برای علل دیگر تشخیص داده میشود.

  •  در مراحل پیشرفته علائمی مثل
  • احساس پری یا درد در قسمت فوقانی راست شکم.
  • خستگی زیاد
  • کاهش وزن غیرقابل توجیح
  • ضعف

و در صورت پیشرفت به سیروز علائم شدید مثل زردی ، خارش، تورم صبح پاها .

تشخیص

آزمایشات خون همیشه کبد چرب را تشخیص نمی دهندمی تواند در جریان سونوگرافی کبد تشخیص داده شود در صورتیکه در سونوگرافی کبد چرب تشخیص داده شود آزمایشات تخصصی برای تعیین مرحله آن التراسیون خاص مثل فیبرواسکن یا آزمایشهای خون خاص لازم شود.آزمایشات بالینی برای کبد چرب شامل AST, ALT  میباشد که اغلب افزایش خفیف نشان میدهند که معمولا" کم تر از  دو برابر نرمال میباشد .

درمان

خیلی از بیماران نیازی به درمان ندارند ولی موقعیکه چنین تشخیصی داده شد باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

  1. تغییرسبک زندگی
  2. درمان بیماری زمینه ای مثل فشار خون ، دیابت ، افزایش کلسترول.
  3. تغییر و سبک زندگی مهمترین عامل در بهبودی از مراحل اولیه کبد چرب است
  4. کاهش وزن ، کاهش 10% از وزن بدن باعث کاهش جربی کبد و بهبودی می شود. وزن را به شرایط ایده ال برسانید BMI مناسب 24.5 18.5 می باشد
  5. ورزش منظم ، حداقل 150 دقیقه در هفته با شدت متوسط ، ورزش حتما" اکر وزن نیز کاهش نیابد باعث بهبودی کبدچرب میشود.