آزمایش باروری و درمان باروری

آزمایش باروری و درمان باروری

چگونه نتایج آزمایش باروری به تعیین مسیر درمان باروری کمک می کند؟

هنگامی که برای بچه دار شدن دچار دردسر شده اید، دلتان می خواهد پاسخ سوالات خود را بیابید و هر مسئله ای که سد راهتان شده را حل کنید. پزشکان ما در آزمایشگاه رازی یک ارزیابی کامل باروری را به منظور شناسایی مانع/موانع بارداری به عمل می آورند. با در دست داشتن نتایج آزمایش باروری، کارشناسان باروری می توانند بهترین نسخه درمانی را برای وضعیت خاص شما ارائه دهند.

آزمایش باروری را باید در چه هنگام مد نظر قرار دهید؟

به طور کلی، کارشناسان مراکز باروری پیشنهاد می کنند در صورتی که سن شما زیر 35 سال است پس از یک سال تلاش ناموفق برای بارداری، اقدام به انجام ارزیابی باروری نمایید. توان باروری زن با افزایش سن شروع به کم شدن می کند، بنابراین در صورتی که سن شما بالای 35 سال است پس از شش ماه تلاش ناموفق برای بارداری لازم است اقدام به انجام ارزیابی باروری نمایید. از آنجا که ناباروری می تواند هم زن و هم مرد را متأثر نماید، لازم است هر دو شریک زندگی ارزیابی اولیه خود را انجام دهند.

ممکن است لازم شود بیماران در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، آزمایش باروری را زودتر از زمانهای توصیه شده فوق الذکر مد نظر قراردهند.

  • چرخه نامنظم قاعدگی 

  • مشکلات تولید مثلی شناخته شده مانند بیماری التهابی لگن، اندومتریوز یا PCOS

  • سابقه سقط مکرر

  • حاملگی قبلی خارج رحمی 

  • موارد موید خطر بالقوه ناباروری مردان، مانند اختلال نعوظ یا مشکلات انزال

آشنایی با نحوه انجام آزمایش باروری

با مراجعه به آزمایشگاه رازی، پزشک شما یک مجموعه کامل از ارزیابی های باروری شامل آزمایش خون، معاینه فیزیکی، سونوگرافی - و گزینه های عمیق تر مانند تهیه هیستروسالپنگوگرام (HSG) به منظور تایید موارد مشکوک – به عمل خواهد آورد. شریک زندگی شما نمونه ای از اسپرمش را برای تجزیه و تحلیل مایع منی تحویل می دهد تا هرگونه ناهنجاری احتمالی در اندازه، شکل، تعداد و تحرک اسپرمهایش مشخص شود. نتایج آزمایش باروری می تواند سرنخ های مهمی در مورد اینکه چرا باردار نشده اید، ارائه دهد. هنگامی که پزشک شما نتایج را ملاحظه نمود، برای بحث در مورد نتایج این آزمایش یک جلسه مشاوره ترتیب داده خواهد شد.

گام بعدی پس از دریافت نتایج آزمایش باروری 

پزشک شما براساس نتایج، یک برنامه درمانی اختصاصی تهیه می کند. درمان ناباروری ممکن است شامل تغییرات شیوه زندگی، داروهای باروری یا جراحی باشد. بیماران در اغلب موارد از گزینه های مدرن فناوری تولید مثل مانند تلقیح داخل رحمی (IUI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF)، تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI)، اسپرم اهدایی یا تخمک های اهدایی استفاده می کنند.

اگر شما و شریک زندگی خود سعی کرده اید ولی موفق به بارداری نشده اید، برای تعیین وقت ملاقات با دفتر ما تماس بگیرید. متخصصان ما در آزمایشگاه رازی می توانند ارزیابی کاملی را برای مشخص کردن دلایل ناباروری به عمل آورند. سپس پزشک شما می تواند نتایج آزمایش را برایتان توضیح دهد و با شما همکاری کند تا بهترین گزینه های درمانی را برای تحقق یک بارداری موفق تعیین نمایید.