آزمایش ژنتیکی تشخیص سرطان های ارثی

 آزمایش ژنتیکی تشخیص سرطان های ارثی

 آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سرطان های ارثی 

استعداد ابتلا به برخی سرطانها از طریق ژنهای جهش یافته به ارث می رسد. هدف آزمایش ژنتیک شناسایی یک تغییر وراثتی است که احتمال ابتلا به یک سرطان خاص را افزایش می دهد. این آزمایش بخصوص برای برخی از خانواده ها که خطر ابتلای ارثی به برخی سرطان ها را دارند، توصیه می شود.

توضیح سرطان ارثی 

ژن ها رشد، تقسیم و طول عمر تک تک سلولهای بدن را کنترل می کنند. ژنهای افراد به صورت جفت موجود است که از این دو،  یکی از مادر او آمده و دیگری از پدرش به ارث رسیده است.

بعضی از افراد ژنهای جهش یافته ای به ارث می برند که ممکن است آنها را مستعد ابتلا به سرطانهای خاصی کند. به عنوان مثال، زنی که یک نسخه تغییر یافته از یکی از ژنهای خاص سرطان پستان (معروف به BRCA1 و BRCA2) را به ارث برده، در مقایسه با زنی که دو نسخه طبیعی از همان ژن را به ارث برده ، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان پستان و تخمدان است. با این وجود تنها پنج مورد از هر صد مورد سرطان پستان ممکن است ناشی از استعداد ارثی باشد.

خطرات سرطانهای ارثی

معدودی از خانواده ها در معرض خطر بالاتری از ابتلا به برخی سرطانها مانند سرطان پستان، تخمدان و روده قرار دارند، زیرا آنها یک ژن تغییر یافته دارند. آزمایشگاه ژنتیک رازی می تواند در رابطه با خطر ابتلای شما به سرطان به شما توصیه هایی ارائه کند، به شما مشاوره دهد و در برخی شرایط از شما آزمایش ژنتیکی بگیرند.

سرطان پستان و تخمدان

خانواده هایی در معرض خطر بالایی از بروز سرطان پستان یا تخمدان هستند که در آنها سه یا بیشتر از سه خویشاوند مبتلا به سرطان پستان یا تخمدان موجود باشد.

خانواده هایی که در آنها دو یا بیشتر از دو خویشاوند مبتلا به سرطان پستان یا تخمدان باشند نیز به عنوان خانواده های در معرض خطر بالقوه بالا برای بروز این سرطان ها تلقی می شوند، به شرط آنکه این خویشاوندان مبتلا، به یکی از دسته های زیر تعلق داشته باشند:

دارای سرطان در هر دو پستان

شروع سرطان پستان قبل از 40 سالگی

دارای سرطان تخمدان در هر سنی

وجود همزمان سرطان پستان و تخمدان در یکی از این خویشاوندان 

سرطان پستان در یکی از خویشاوندان مرد

دارای اجداد یهودی

سرطان پستان دارای ویژگی های پاتولوژیکی باشد که حاکی از وجود استعداد ابتلای ارثی باشد.

سرطان روده

خانواده هایی که ممکن است بطور بالقوه در معرض خطر بالایی از سرطان روده باشند، شامل خانواده هایی می باشند که در یک سمت خانواده دارای سه یا بیشتر از سه خویشاوند خونی مبتلا به سرطان روده باشند.

خانواده هایی که در آنها دو یا بیشتر از دو خویشاوند مبتلا به سرطان روده وجود داشته باشند نیز به عنوان خانواده های در معرض خطر بالای بروز این سرطان تلقی می شوند، به شرط آنکه این خویشاوندان مبتلا، به یکی از دسته های زیر تعلق داشته باشند:

در یکی از این بستگان سرطان دیگری هم وجود داشته باشد.

شروع سرطان روده قبل از سن 50 سالگی باشد

یکی از بستگان مبتلا به سرطان آندومتر یا تخمدان باشد.

یکی از بستگان مبتلا به سرطان روده باشد و تعداد زیادی پولیپ روده داشته باشد.

انواع دیگر سرطان ها

در مورد انواع دیگر سرطان ها، افراد در دسته در معرض خطر بالا در نظر گرفته می شوند، اگر:

چندین خویشاوند مبتلا به یک نوع سرطان یا سرطان های مرتبط باشند.

خویشاوندی پیدا شود که دارای یک ژن تغییر یافته خاص باشد.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیکی بخصوص برای تعداد کمی از خانواده ها که در معرض بیشترین خطر ابتلا به سرطان وراثتی هستند، توصیه می شود. به طور عام، ابتدا لازم است شخصی را که مبتلا به سرطان بوده آزمایش نمود تا تغییرات ژنتیکی ایجاد کننده سرطان در خانواده را تشخیص داد. اگر تغییری ژنتیکی پیدا شد، این یافته تأیید می کند که سرطان در آن خانواده ناشی از استعداد ارثی برای ابتلا به سرطان است.

سپس خویشاوندان خونی که علائم سرطان را ندارند، می توانند تصمیم به آزمایش بگیرند تا بدینوسیله ببینند که ژن تغییر یافته ای که معلوم شده خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان را بالا می برد را به ارث برده‌اند یا خیر. اگر آنها استعداد ابتلا به سرطان را به ارث برده باشند، مركز مشاوره یک برنامه شخصی را که برای کنترل خطر ابتلای آنها طراحی شده، تهيه خواهد كرد.

اگر در فرد مبتلا به سرطان تغییری ژنتیکی پیدا نشود، هنوز هم ممکن است که یک استعداد ژنتیکی به سرطان در خانواده وجود داشته باشد. متاسفانه تمامی تغییرات ژنتیکی قابل تشخیص نیستند. مرکز مشاوره به اعضای خانواده در مورد احتمال ابتلا به سرطان و کارهایی که می توانند برای کاهش خطر انجام دهند، توصیه هایی ارائه می کند.

آزمایش ژنتیکی که توسط آزمایشگاه ژنتیک ارائه می شود فقط همراه با مشاوره قبل و بعد از آزمایش ارائه می شود تا به این طریق در مورد محدودیت ها و همچنین مزایای احتمالی این آزمایش بحث شود.

ابتدا به مشاوره ژنتیک مراجعه کنید

اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به سرطان خانوادگی هستید، به مشاوره ژنتیکی خود مراجعه کنید. آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی رازی دارای کادر حرفه ای شامل متخصصان ژنتیک، مشاوران ژنتیک و ارتباطات قوی با متخصصان دستگاه گوارش ، جراحان و انکولوژیست ها (متخصصان سرطان) می باشد. کارکنان کلینیک میتوانند به هرگونه سوالی پاسخ دهنده، در مورد گزینه های پزشکی پیش روی شما بحث کنند و با شما در مورد امکان انجام آزمایش ژنتیک صحبت کنند.

تعداد نظرات : 22

  1. با سلام الان حدود یکسال است که دو خواهر از یک خانواده به سرطان ریه دچار شده و یکی از آنها فوت شدند و پسر یکی دیگر از خواهرهای دیگرشان نیز به این سرطان ریه مبتلا گردیده . آیا سرطان ریه میتواند از نوع سرطانهای ارثی باشد؟

    1. سرطان ریه عمدتا ارثی نمیباشد، البته در کمتر از ۱۰٪ موارد احتمالا استعدادهای ژنتیکی نقش دارند و محیط مشترک آسیب زا میتواند در تجمع خانوادگی نقش داشته باشد و به احتمال زیاد قابل شناسایی از طریق آزمایش ژنتیکی نیستند البته اگر درخواست بفرمایید بررسی انجام می‌شود اما احتمال شناسایی جهش بیماری زا کم است

  2. سلام یکی از برادرم سرطان خون ودیگری مری وبرادز زاده م سرطان کبد داشته ایا ماهم باید آزمایش تشخیص سرطان بدهیم سه نوع سرطان خانواده داشته هرسه تاشون هم فوت شدن

    1. سلام ، شما باید مشاوره ژنتیک بشوید و آزمایش های مربوطه برای شما درخواست شود. برای تنظیم وقت مشاوره ژنتیک میتوانید به آزمایشگاه تماس بگیرید.

  3. سلام خاله و پدر بزرگ من براثر سرطان خون به رحمت خدا رفتن سوال من اینه امکان داره من هم مبتلا بشم علائم خستگی دانه های قرمز روی بدن و معده درد و پادرد رو هم دارم

    1. با سلام. احتمال ارثی بودن سرطان خون کم هست ولی زمینه ژنتیکی کمی شما رو از جمعیت مستعد تر میکند. تاکید میکنم کمی. علائمتان به هیچ وجه تیپیک سرطان خون نیست. برای معده درد به دکتر گوارش وبرای دانه های پوستی به دکتر پوست مراجعه شود. معمولا سرطان خون با یک آزمایش خون ساده مشخص میشود که به راحتی میتوانید انجام دهید و استرس بیهوده نداشته باشید.

  4. سلام...برای تست ژنتیک سرطان چه مدت جواب آماده می شود؟

    1. سلام، اگر منظورتان شناسایی ژن های ارثی سرطان در فرد است حدودا ۲ ماه زمان میبرد.

  5. سلام خسته نباشید خواهرم ۱۲سال پیش سرطان سینه داشت من هم یکساله درگیرسرطان سینه شدم ایاامکان داره ارثی باشدچگونه بفهمیم سرطان ما ارثی هست وبقیه خواهراچیکارکنن ممنون

    1. سلام، احتمال ارثی بودن کم نیست. برای مشاوره ژنتیک میتونید مراجعه فرمایید تا توضیحات و درخواست آزمایش داده شود.

  6. سلام. در آزمایش مشخص میشه فرد ژن سرطان تیرویید رو داره یا نه؟ اصلا سرطان تیرویید ارثی هست؟

    1. تقریباً ۵٪ سرطان های تیرویید ارثی هستند و اگر سابقه چندین فرد با سرطان در سنین زیر ۴۰ داشتید آزمایش ژنتیکی به شما توصیه می‌شود.

  7. سلام وقتتون بخیر، پدر من در سن ۵۰ سالگی دچار GBM شدن، عمه ام و دخترشون هم در اثر سرطان روده فوت شدن، میخواستم بدونم ایا ممکنه به من ارث رسیده باشه؟و دقیقاچه اقدامی باید انجام دهم؟

    1. سلام، بله با توجه به سابقه قوی خانوادگی احتمال ارثی بودن این نوع سرطان وجود دارد و برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید.

  8. پدربزرگم در سن ۴۵سالگی به دلیل بیماری سرطان در گذشتند و مادرم در همین سن بر اثر سرطان سینه درگذشتند.خاله ام در همین سن دچار سرطان سینه شدند و با جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی حدود ۶سال است که کنترل شده بود اما الان دچار متاستاز استخوان شده اند.راهنمایی بفرمایید من به چه پزشکی برای بررسی ژنتیک باید مراجعه کنم؟شهر مشهد هستم.

    1. سلام، شما برای مشاوره ژنتیک و بررسی پنل سرطان پستان باید به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه بفرمایید.

  9. با سلام پدر من سرطان خون داشت ۱۰سال پیش..خداروشکر با عمل مغز استخوان بهتر شد..اما مادرم ۵سال پیش سرطان پستان وریه گرفت فوت شد..دکتر گفته شما باید هر ۶ماه آزمایش ژنتیک انجام بدید ما انجام ندادیم احتمال داره به منم ارث برسه

    1. سلام، سن ابتلا به سرطان برای بررسی اینکه سرطان ارثی می‌باشد اهمیت دارد. آزمایش ژنتیک برای هر بیماری از خون را فقط یکبار در طول زندگی انجام میدهند.

  10. سلام من دو سال پیش مبتلا به سرطان سینه شدم و درمان شدم. خاله و مادر بزرگم (مادر مادرم) از سرطان دستگاه گوارش فوت شدند. چقدر احتمال وجود ژن سرطان در من وجود دارد؟

    1. سلام احتمال HDGC که سرطانی ارثی است وجود دارد، برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  11. سلام وقت بخیر ..مادر من در سن ۶۰ و خاله ام نیز در همین سن به کانسر برست مبتلا شدن ، و داییم هم در ۵۵ سالگی به کانسر کولون ، من الان ۴۵ سال دارم و سالی یکبار مامو و سونو انجام میدم نیاز هست ازمایش ژنتیک انجام بدم ؟ ممنون از راهنماییتون

    1. سلام، ارتباطی بین سرطان روده و سرطان پستان وجود ندارد و سن سرطان پستان هم در خانواده شما بالاست و اندیکاسیون انجام آزمایش ژنتیکی سرطان ارثی را ندارید. با این حال علاوه بر پیشنهاد کلی برای انجام هر ۱۰ سال کلونوسکوپی از ۴۵ سالگی با توجه به سابقه مثبت سرطان کولون در بستگان شما، پیشنهاد میشد شما از ۴۰ سالگی کلونوسکوپی را هر ۱۰ سال انجام دهید.

  12. سلام. خواهر من ۴۹ سالشه و درگیر سرطان سینه‌س. من سونوگرافی و ماموگرافی و ام‌آرآی داینامیک انجام دادم و فعلا مشکلی نداشتم، فقط بهم گفتن هر ۶ ماه یه بار برم چک‌آپ. با این وجود، یکی از دکترهایی که بهشون مراجعه کردم گفتن بهتره تست ژنتیک انجام بدم. آیا این‌کار واقعا لازمه؟

    1. سلام، توصیه می‌شود ابتدا خواهر شما آزمایش ژنتیک انجام دهند .

  13. سلام پدربزرگ و خاله ام به دلیل سرطان کبد و مادرم به علت سرطان مجرای صفراوی فوت شدند احتمال زیاد این موارد در خانواده ما ارثی هست میخواهیم آزمایش ژنتیک انجام دهیم اما واقعا انجام این آزمایش چه کمکی به ما میکند؟

    1. سلام، سن ابتلا به سرطان برای غربال کردن افرادی که درخواست آزمایش ژنتیکی برای سرطان ارثی دارند اهمیت دارد. سرطان در سنین بالا طبیعی است.

  14. سلام‌ من از خانواده و فامیل مادرم افراد زیادی مبتلا به سرطان شدن مادرم متاسفانه فوت کرد گروه خونی مامانم b+ و من b1 هستم ممکن هست این ژن رو به ارث برده باشم

    1. سلام، برای مشاوره ژنتیک و مشخص شدن وضعیت شجره تان مراجعه بفرمایید

  15. با سلام من مجردم و 57 سالمه از سال 96 درگیر سرطان تخمدانم چند بار درمان شدم سپس عود کرده. عموی مادرم از سرطان مری و دو تا از دختر عموهاشون از سرطان تخمدان و رحم فوت کردند . مادر بزرگ پدرم نیز از سرطان رحم فوت.کردند. با توجه به مجرد بودنم آیا لازم است تست ژنتیک بدهم.

    1. سلام، طبق گایدلان ها انجام آزمایش ژنتیک برای کسانی که سرطان تخمدان دارند با هر سنی توصیه می‌شود و می‌تواند در روند درمانی شما نیز موثر باشد .

  16. با سلام،مادر بزرگ مادری من از سرطان خون فوت شدن ومادرم هم از سرطان معده یا من باید آزمایش ژنتیک بدم؟

    1. سلام، اگر در کمتر از ۵۰ سال دچار سرطان شدند برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  17. سلام همسر من سرطان كليه و بعد از درمان حالا كبدش درگير هست و فاميل هايش سرطان هاي مختلفي داشتند ايا ما بچه دار بشيم ممكن هست در اينده دچار سرطان بشه ؟لطفا راهنماييم كنين خيلي نگرانم

    1. سلام، ممکن است، برای مشاوره ژنتیک و دادن اطلاعات کامل سرطان خانواده و بستگان مراجعه بفرمایید

  18. سلام.خواهر من دکتر در سن ۳۸سالگی هست و هشت ماهه سرطان پستان سه گانه منفی در یک پستان خود گرفته ک تا حالا هیچ سابقه فامیلی نداشتیم. من خودم ۴۰سالمه.چقدر باید نگران باشم.بدجور دلشوره و ترس گرفتم.

    1. سلام، با توجه به اینکه خواهرتان TNBC دارد و همینطور زیر ۴۵ سال است که در صورت وجود هر کدام از اینها توصیه به انجام آزمایش ژنتیک پنل سرطان پستان میشود، ابتدا خواهرتان باید آزمایش ژنتیک بدهند، ترجیحا ابتدا آزمایش روی بیوپسی بافت در شرایطی که جهش جدیده که برای درمان خودشون هم کمک کنه چراکه داروهای خوبی برای جهش هایBRCA1&2 وجود داره و بعد از خون. اگر جهش خون مثبت شد آنگاه خانواده برای صرفا اون جهش باید غربال بشوند.

  19. سلام دکتر من ۴۴ سالمه ،خواهرم در ۴۵ سالگی خیلی خیلی زود به دلیل اینکه عمل زیبایی سینه کرد بافت سینه رو دادن برای پاتوبیولوژی به اندازه ۳سر سوزن گفتن سلول بدخیم داره که ۲۰ جلسه پرتودرمانی کرد الان هم قرص فمورا میخوره ۱۰سال دوتا خاله هام در سن بالای ۵۰ یکیشون سرطان سینه و اون یکی لنف گرفتن و درمان شدن ولی پدر و مادرم سرطان نداشتن و عمه و عموی خودم هم ندارن ولی دختر عموی بابام سرطان تیرویید داشته من هرسال مامو و تسکن میکنم ازمایش ژنتیک لازمه ممنون میشم

    1. سلام، با توجه به سابقه خانوادگیتان و تعداد افراد دچار سرطان پستان و سن سرطان آزمایش پنل ژنتیکی سرطان پستان به شما توصیه می شود.

  20. سلام وقت بخیر ببخشید من پدر بزرگم درسن ۷۵ سالگی و خاله و مادرم در سن ۵۷ سالگی به سرطان ریه مبتلا شدن آیا این بیماری ارثی هستش؟؟؟

    1. با سلام، حدود ۱۰٪ سرطان های ریه ناشی از مجموعه ژن های مستعد کننده هستند اما نمیتوان بر اساس آنها افراد را غربال کرد. علاوه بر فاکتور ژنتیک، محیط و در تعامل با عوامل سرطان زا، سم ها، دود سیگار و ... نیز میتواند تجمع خانوادگی را منجر شود. درصورتیکه که اطمینان دارید محیط نقش کمی داشته طبق سایر مطالعات انجام CT با دوز پایین برای غربالگری توصیه شده است

  21. با سلام و احترام برادرم در سن حدود 45 سالگی دچار سرطان روده با متاستاز کبد شدند و فوت کردند. نتیجه آزمایش پاتولوژی MSI-H بوده. با توجه به این که خاله و مادربزرگ هم بر اثر سرطان گوارش از دنیا رفته اند، آیا احتمال ارثی بودن وجود دارد؟

    1. سلام، بله، شما هم پر خطر هستید و حتما به مشاوره ژنتیک تشریف مراجعه بفرمایید

  22. سلام پسرم سال گذشته به خاطر سرطان خون در عرض بیست روز از دنیا رفت هفت سالش بود الان دختر 15 ساله دارم آیا نیاز به آزمایش ژنتیک داره؟ همچنین برای بارداری مجدد من و همسرم باید آزمایش ژنتیک بدهیم ؟ ضمنا در خانواده ما هیچکس دچار سرطان خون نشده و فقط خاله من در اثر سرطان پستان فوت شد

    1. سلام ، متاسفم، سرطان خون در کودکان شایع ترین سرطان می‌باشد. در عمده موارد و در صورتی که پسرتان سندرم ژنتیکی دیگری نداشته نیازی به پیگیری ژنتیکی وجود ندارد. با این حال ریسک خواهر و یا برادرش به علت زن های مستعد کننده احتمالی کمی افزایش پیدا میکند