آزمایش باروری زنان

آزمایش باروری زنان

آزمایش باروری زنان

تلاش ناموفق برای بارداری می تواند احساس ناامیدی و دلسردی ایجاد کند. در مراکز باروری پیشرفته، زنان تحت ارزیابی و درمان باروری - شامل آزمایش باروری زنان - قرار می گیرند تا علت/علل ناباروری مشخص شود و درمان مناسب به آنها توصیه گردد.

مروری بر تولید مثل زنان

برخلاف مردان که در طول زندگی تا آخربه تولید اسپرم ادامه می دهند، زنان با تعداد محدودی تخمک به دنیا می آیند. در دوران بلوغ دختران، قاعدگی شروع می شود و بدن آنها هر ماه یک تخمک را برای آماده سازی لقاح و بارداری آزاد می کند. سن، عدم تعادل هورمونی، ناهنجاریهای جسمی و برخی عارضه های پزشکی می تواند روند طبیعی این فرایند را مختل کرده و مشکلاتی در توانایی باروری زن ایجاد کند.

چه هنگام باید آزمایش باروری زنان مد نظر قرار گیرد؟

به طور کلی، متخصصان باروری توصیه می کنند که زنان پس از 12 ماه تلاش ناموفق برای بارداری، با پزشک باروری در این رابطه مشورت کنند. زنان 35 ساله و بالاتراز آن باید بعد از 6 ماه تلاش جدی ناموفق، به پزشک باروری مراجعه کنند. هنگامی که بیماران به مرکز باروری پیشرفته مراجعه کنند، پزشکان باروری با انجام یک ارزیابی جامع - که شامل آزمایش باروری زن و مرد است – کار را شروع می کنند. 

مبانی آزمایش باروری زنان

ارزیابی باروری زنان شامل تهیه سوابق کامل پزشکی و آزمایش باروری زنان خواهد بود. همچنین آنالیز مایع منی برای شریک زندگی زن سفارش خواهد شد. نتایج این ارزیابی، اطلاعات لازم برای تدوین یک برنامه درمانی جامع را در اختیار پزشک باروری مربوطه قرار می دهد. 

هیچ آزمایش واحدی نمی تواند کل ابعاد قضیه را روشن نماید، لذا آزمایش باروری برای زنان شامل چندین بخش است:

  • بخش مربوط به خون. بررسی سطح هورمونی، درک حائز اهمیتی در رابطه با باروری زنان فراهم می نماید. پزشک می خواهد مطمئن شود که سطح هورمون زن مراجع در محدوده قابل قبول قرار دارد یا خیر.

  • بخش مربوط به معاینه جسمی. پزشک باروری با انجام معاینه فیزیکی قادر خواهد شد یک درک پایه ای از سلامت باروری فرد پیدا کند و به دنبال مشکل جسمی احتمالی باشد.

  • بخش مربوط به سونوگرافی ترانس واژینال. پزشک می تواند با استفاده از سونوگرافی، تخمدان ها و رحم زن را مشاهده کند و بدین وسیله آنها را برای مشکلات احتمالی معاینه کند.

  • Hysterosalpingogram ((HSG.  پزشک برای تهیه HSG، مقداری مواد رنگی از طریق دهانه رحم وارد می کند تا رادیولوژیست بتواند با استفاده از پرتوهای ایکس یک سری عکس از لوله های فالوپ و رحم تهیه کند. این آزمایش می تواند هرگونه انسداد یا ناهنجاری های رحمی را مشخص کند.

اگر در رابطه با بارداری مشکلی دارید، با آزمایشگاه رازی تماس حاصل نمایید تا بطور خاص در این مورد با شما بحث شود و مقدمات آزمایش باروری زنان برای شناسایی مشکلات شما تدارک دیده شود. در این مراکز برای ایجاد یک برنامه شخصی با شما و شریک زندگی شما همکاری خواهد شد تا بتوانید به هدف خود که یک بارداری سالم است، دست پیدا کنید.

تعداد نظرات : 2

  1. سلام وقت بخیر من ۴۰سالمه میخام بافردی درآلمان ازدواج کنم ولی ترسم ازاینکه که بچه دارنشم واز ازدواح قبلم هم یک پسر ۱۵ساله دارم ترسم بابت تخمدان پلی کیستیک هست که ۵ساله دارم.چه آزمایشی هست که من به تنهایی تخمک ها وتخمدان خودم رو بتونم بررسی کنم از صحتشون چون شریک جنسی ام خارج کشورهستند

  2. سلام من رفتم پیش دکتر برام آزمایش آنالیز اسپرم نوشته گفته ۳شب نزدیک نداشته باشم روز چهارم برام آزمایش ولی نمیدونم باید چند روز از داروهای که برام نوشته برم آزمایش یا قبل از قاعدگی باید انجامش بدم یا بعد قاعدگی میگه راهنمایم کنید

سوال خود را بپرسید؟

شماره موبایل شما نمایش داده نمی شود و جهت اطلاع رسانی می باشد. پر کردن موارد ستاره دار اجباری *