تشخیص زودرس سرطان

تشخیص زودرس سرطان

دستورالعمل انجمن سرطان آمریکا جهت تشخیص زودرس سرطان

از تست غربالگری برای یافتن سرطان قبل از بروز هرگونه علائمی در فرد، استفاده می شود. در اینجا توصیه های انجمن سرطان آمریکا به منظور کمک به شما هنگام مراجعه به دکتر خود و بحث پیرامون غربالگری برای بررسی برخی سرطان ها ارائه شده است.

سرطان پستان

  • • زنان 40 تا 44 ساله باید این امکان در اختیارشان باشد که در صورت تمایل از ماموگرافی (اشعه ایکس پستان) برای غربالگری سالانه سرطان پستان بهره مند شوند.
  • • زنان 45 تا 54 ساله باید هر ساله ماموگرافی شوند.
  • • زنان 55 سال به بالا باید هر 2 سال یکبار ماموگرافی شوند یا می توانند غربالگری سالانه را ادامه دهند.
  • • هر زنی تا زمانی که از سلامتی خوبی برخوردار است و انتظار آن می رود که 10 سال یا بیشتر عمر کند، باید غربالگری را ادامه دهد.
  • • همه زنان باید با فواید شناخته شده، محدودیتها و مضرات احتمالی مرتبط با غربالگری سرطان پستان آشنا شوند.

زنان همچنین باید با لمس سینه های خود فرم طبیعی آنها را به خاطر بسپارند و هر موقع تغییری در آنها احساس کردند فوراً آن را به پزشک معالج خود گزارش دهند.

برخی زنان، به دلیل سابقه خانوادگی، استعداد ژنتیکی یا برخی عوامل دیگر، باید علاوه بر ماموگرافی، از طریق MRI نیز مورد معاینه قرار گیرند (تعداد زنانی که انجام هر دوی ماموگرافی و MRI برایشان ضروریست، بسیار اندک است). با ارائه دهنده ارائه دهنده خدمات درمانی خود در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه خود و بهترین برنامه غربالگری مناسب شما صحبت کنید.

سرطان و پولیپ روده بزرگ و مخرج 

انجمن سرطان آمریکا به افرادی که برای ابتلا به سرطان کولورکتال در معرض خطر متوسطی قرار دارند، توصیه می کند غربالگری تشخیص زودهنگام این سرطان را از سن 45 سالگی بطور منظم شروع کنند. این کار یا از طریق آزمایش حساسی انجام می شود که در مدفوع شخص به دنبال علائم سرطان جستجو می کند (آزمایش مبتنی بر مدفوع)، یا یا از طریق آزمایشی صورت می گیرد که روده بزرگ و مخرج را مورد مشاهده قرار می دهد (بررسی بصری). در مورد اینکه کدام آزمایش ها می توانند برای شما گزینه های مناسبی باشند، با ارائه دهنده ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید و با طرف بیمه خود در مورد پوشش یا عدم پوشش آن گزینه ها صحبت کنید. اینکه کدام آزمون را انتخاب کنید مهم نیست، مهمترین مطلب این است که غربالگری شوید.

اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید، باید بطورمنظم تا 75 سالگی غربالگری را ادامه دهید.

لازم است افراد 76 تا 85 ساله با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در این مورد صحبت کنند که آیا ادامه غربالگری برای آنها صحیح است یا خیر. این افراد باید در هنگام تصمیم گیری ترجیحات شخصی ، سلامت عمومی و سابقه غربالگری گذشته خود را مد نظر قرار دهند.

برای افراد بالای 85 ساله انجام غربالگری سرطان کولورکتال دیگر لازم نیست.

اگر تصمیم گرفتید که با روش دیگری غیر از کولونوسکوپی آزمایش شوید، در صورت رویت نتیجه آزمایش غیر طبیعی، کار باید با کولونوسکوپی دنبال شود.

سرطان دهانه رحم

  •  آزمایش سرطان دهانه رحم باید از 21 سالگی شروع شود. زنان زیر 21 سال نباید آزمایش شوند.
  • زنان بین 21 تا 29 سال باید هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ (Pap test) انجام دهند. آزمایش HPV نباید در این گروه سنی مورد استفاده قرار گیرد، مگر زمانی که نتیجه آزمایش پاپ غیر طبیعی اعلام شود.
  • زنان بین 30 تا 65 سال باید هر 5 سال یکبار آزمایش پاپ را همراه با آزمایش HPV  (معروف به " آزمایش مشترک") انجام دهند. این رویه ارجح است، اما انجام آزمایش پاپ به تنهایی در هر 3 سال یکبار نیز مانعی ندارد.
  • زنان بالای 65 سال که در 10 سال گذشته به طور منظم آزمایش سرطان دهانه رحم را انجام داده اند و نتایج طبیعی داشته اند، نباید برای سرطان دهانه رحم آزمایش شوند. پس از متوقف شدن آزمایش، دیگر نباید آنرا مجددا شروع کرد. زنانی که در ابتلا به بافتهای پیش-سرطانی دهانه رحم (مانند پولیپ ها- مترجم) سابقه دارند، لازم  است حداقل 20 سال پس از تشخیص آنها - حتی اگر آزمایش پس از سن 65 سالگی باشد - همچنان برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم تحت آزمایش قرار بگیرند. 
  • زنی که رحم و دهانه رحم خود را برداشته است (برش کامل رحم) در حالتی که عدم انجام آزمایش تشخیص زودهنگام سرطان دهانه به دلایلی غیر از سرطان دهانه توصیه شود و همچنین در حالتی که برای سرطان دهانه رحم یا پیش-سرطان چنین زنی هیچگونه سابقه جدیای در دست نباشد، آزمایش تشخیص زودهنگام سرطان دهانه نباید انجام شود.
  • تمام زنانی که علیه HPV واکسینه شده اند باید همچنان توصیه های غربالگری مناسب گروه های سنی خود را دنبال کنند.

برخی زنان - به خاطر سابقه داشتن مسائلی در حوزه سلامت (داشتن عفونت HIV، پیوند عضو، قرار گرفتن در معرض DES و غیره) - ممکن است به یک برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم متفاوت نیاز داشته باشند. در مورد سابقه خود با طرف خدمات درمانی خود صحبت کنید.

سرطان آندومتری

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که باید به همه زنان در زمان یائسگی، راجع به خطرات و علائم سرطان آندومتر اطلاع رسانی شود. این زنان باید هرگونه خونریزی مهبلی یا خونریزی غیر منتظره را به پزشکان خود گزارش دهند.

ممکن است لازم شود که برخی زنان - به دلیل سابقه آنها - بیوپسی سالانه آندومتر داشته باشند. لطفاً در مورد سابقه خود با طرف خدمات درمانیتان صحبت کنید.

سرطان ریه

انجمن سرطان آمریكا به برخی افراد در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان ریه، غربالگری سالانه سرطان ریه با استفاده از سی تی اسكن دوز پایین (LDCT) توصیه می كند، این افراد برای آنکه مشمول این توصیه شوند باید شرایط زیر را داشته باشند:

سنشان بین 55 تا 74 باشد و از سلامتی نسبتاً خوبی برخوردار باشند ودر حال حاضر سیگار بکشند یا 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند و قبل از آن سیگار کشیده باشند و حداقل 30 سال سابقه مصرف سیگار داشته باشند. (هر یک بسته-سالانه عبارت است از مصرف روزانه 1 بسته سیگار به مدت یک سال است. مصرف یک بسته در روز به مدت 30 سال یا 2 بسته در روز به مدت 15 سال هر دو معادل 30 بسته-سالانه است.)

لازم است قبل از غربالگری، با طرف خدمات درمانی خود راجع به موارد زیر صحبت کنید:

  • احتمال ابتلای شما به سرطان ریه 
  • چگونگی ترک سیگار برای شما،  اگر هنوز سیگار می کشید 
  • مزایا ، محدودیت ها و مضرات احتمالی غربالگری سرطان ریه
  • محلی که می توانید آنجا تحت غربالگری قرار گیرید

همچنین باید با طرف بیمه خود در مورد پوشش/عدم پوشش غربالگری صحبت کنید.

سرطان پروستات

انجمن سرطان آمریكا به مردان توصیه می كند درمورد اینكه آزمایش غربالگری سرطان پروستات انجام دهند یا خیر، با مشورت پزشك معالج خود تصمیمی آگاهانه بگیرند. تحقیقات هنوز این را که مزایای بالقوه چنین آزمایشی بیش از ضررهای آزمایش و درمان احتمالی متعاقبش است را اثبات نکرده اند. ما اعتقاد داریم که مردان نباید بدون اطلاع از خطرات و فواید احتمالی آزمایش و درمان احتمالی متعاقبش، تحت آزمایش غربالگری سرطان پروستات قرار گیرند.

مردان باید از سن 50 سالگی گفتگو با پزشک معالج خود را در مورد جوانب مثبت و منفی آزمایش غربالگری سرطان پروستات آغاز کنند تا راجع به اینکه آیا این آزمایش برای آنها مناسب است یا خیر، قادر به تصمیم گیری شوند.

اگر فردی آفریقایی آمریکایی باشد یا فردی باشد که پدر یا برادرش قبل از 65 سالگی مبتلا به سرطان پروستات بوده، لازم است بحث راجع به آزمایش غربالگری سرطان پروستات را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود را از 45 سالگی شروع کند.

اگر تصمیم به انجام این آزمایش گرفتید، لازم است آزمایش خون PSA را انجام دهید خواه همراه با معاینه مخرج خواه بدون معاینه مخرج. اینکه چند وقت یکبار آزمایش شوید به میزان PSA شما بستگی دارد.

سلامتی خود را کنترل کنید و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنید.

  • از مصرف تمامی انواع دخانیات خودداری کنید.
  • بدن خود را به یک وزن سالم برسانید و در آن وزن بمانید.
  • با یک فعالیت بدنی منظم حرکت کنید.
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات سالم بخورید.
  • مقدار مصرف الکل خود را (اگر اصلاً الکل مینوشید) محدود کنید.
  • از پوست خود محافظت کنید.
  • خودتان را، سابقه خانوادگیتان را و خطرات تهدیدکننده خود را بشناسید.
  • خود را تحت معاینات منظم و آزمایشات غربالگری سرطان قرار دهید.