آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیر (پاپ تست): 

  • هر چند وقت یکبار به انجام پاپ اسمیر نیاز دارید
  • پرسش و پاسخ در مورد تست پاپ اسمیر
  • تعداد تکرارهای پاپ اسمیر
  • آماده سازی
  • روش
  • نتایج
  • HPV

بررسی اجمالی

آزمایش پاپ اسمیر که به آن پاپ تست نیز گفته می شود، یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم است. این آزمایش وجود سلولهای سرطانی یا پیش-سرطانی سرویکس را مورد بررسی قرار می دهد. سرویکس دهانه رحم است.مطابق روال معمول این تست، سلولهای دهانه رحم به آرامی برداشته می شوند و از نظر رشد غیر طبیعی بررسی می شوند. این عمل در مطب پزشک انجام می شود. این نمونه گیری ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد اما معمولاً درد دراز مدتی ایجاد نمی کند.در ادامه مطلب خواهید دید که چه افرادی به انجام پاپ اسمیر نیاز دارند، چه مواردی را می توان از این تست انتظار داشت، چند بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام شود و غیره.

چه افرادی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

دستورالعمل های فعلی اخذ شده از منابع معتبر توصیه می کند که زنان از 21 سالگی به بعد به طور منظم هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. برخی از زنان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت قرار بگیرند. ممکن است به تعداد بیشتری آزمایش پاپ اسمیر نیاز پیدا کنید اگر:

  • HIV مثبت باشید
  • به علت شیمی درمانی یا پیوند عضو سیستم ایمنی ضعیف شده ای داشته باشید

اگر بیش از 30 سال دارید و پاپ تست غیر طبیعی نداشته اید، در هر 5 سال یک بار از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است این آزمایش باید با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه شود یا خیر.HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع 16 و 18 HPV  علل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید.زنان بالای 65 سال که در رابطه با نتایج پاپ اسمیر سابقه طبیعی دارند ممکن است در آینده نیازی به انجام این تست نداشته باشند.بدون توجه به میزان فعالیت جنسیتان کماکان لازم است که بر حسب سن خود بطور منظم  تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار گیرید. این امر بدین سبب است که ویروس HPV سالها می تواند خاموش باشد و به طور ناگهانی فعال شود.

هر چند وقت یکبار به انجام پاپ اسمیر نیاز دارید؟

اینکه چند وقت یکبار به انجام پاپ اسمیر نیاز دارید به عوامل مختلفی از جمله سن و ریسک ابتلای شما بستگی دارد.

سن فراوانی پاپ اسمیر
بالای 21 سال هیچ تعداد لازم نیست
21-29 سال هر 3 سال یکبار
30-65 سال هر 3 سال یکبار یا هر 5 سال یکبار آزمایش HPV یا هر 5 سال یکبار آزمایش پاپ و HPV
65 سال به بالا ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید؛ برای تعیین ضرورت یا عدم ضرورت آن باید با پزشک خود صحبت کنید

 

این توصیه ها فقط مربوط به خانمهایی است که واجد دهانه رحم هستند. زنانی که با هیسترکتومی دهانه رحم خود را برداشته اند و سابقه سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به این غربالگری ندارند.توصیه های متفاوت موجود است لذا مناسب بودن این توصیه باید بر اساس سیستم ایمنی بدن یا سابقه ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی برای هر زنی به طوراختصاصی تعیین شود.

نکاتی در رابطه با نحوه آماده شدن برای انجام پاپ اسمیر

  • در صورت قاعدگی به پزشک اطلاع دهید زیرا این امر می تواند نتایج شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • روز قبل از انجام آزمایش از مقاربت جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید.
  • آرام باشید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام باشید.

شما می توانید انجام پاپ اسمیر را طی معاینه سالانه زنان و زایمان خود طی یک قرار ملاقات جداگانه با متخصص زنان درخواست نمایید. پاپ اسمیر تحت پوشش اکثر بیمه ها قرار دارد، با این حال ممکن است مبالغی بپردازید.اگر در روز انجام آزمایش پاپ اسمیر دچار قاعدگی شدید، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش را برای زمان دیگری تنظیم کنید زیرا دقت نتایج در این وضعیت می تواند کمتر شود.روز قبل از انجام آزمایش خود سعی کنید از مقاربت جنسی ، دوش گرفتن یا استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید زیرا این امور ممکن است در نتایج شما تداخل ایجاد کنند.در بیشتر موارد، انجام پاپ اسمیر نرسیده به هفته 24 بارداری بی خطر است. این آزمایش پس از هفته 24 بارداری ممکن است دردناکتر باشد. همچنین برای انجام پاپ اسمیر باید 12 هفته پس از زایمان صبر کنید تا دقت نتایج شما بیشتر شود.از آنجا که در صورت شل بودن بدن، پاپ اسمیر راحت تر صورت می پذیرد، لازم است که در طول آزمایش آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

در طی آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

پاپ اسمیر می تواند کمی ناراحت کننده باشد، اما آزمایش بسیار سریع انجام می شود.در طول عمل فرد بر روی میز معاینه به حالت خوابیده قرار خواهید گرفت و پاهایش بر روی تکیه گاهی به نام استراکپس به صورت باز شده قرار داده می شود.پزشک به آرامی دستگاهی بنام اسپکولوم را در واژن فرد وارد می کند. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه می دارد و دسترسی به دهانه رحم را ممکن می کند.

پزشک نمونه اندکی از سلولهای دهانه رحم فرد را بر می دارد. پزشک می تواند به چند روش نمونه گیری کند:

  • برخی از ابزاری به نام اسپاتول (spatula) استفاده می کنند.
  • برخی از اسپاتول و برس (brush) استفاده می کنند.
  • برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتوبروش (cytobrush) استفاده می کنند که ترکیبی از اسپاتول و برس است.

بیشتر خانمها در طی نمونه برداری  مقداری فشار و سوزش احساس می کنند.نمونه سلولهای دهانه رحم فرد نگه داری و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا از نظر وجود سلولهای غیر طبیعی آزمایش شود. بعد از تست ممکن است بخاطر خراشی که در نمونه برداری وارد شده، اندکی احساس ناراحتی یا گرفتگی شکم داشته باشید. شما همچنین ممکن است بلافاصله پس از آزمایش، بطور خفیف خونریزی واژن تجربه کنید. در صورت ادامه ناراحتی یا خونریزی طی روز بعد از آزمایش، این مطلب را به پزشک خود اطلاع دهید.

پرسش و پاسخ در مورد تست پاپ اسمیر

سوال: سن من بالای 21 سال است و باکره هستم. در صورتی که به لحاظ جنسی فعالیتی ندارم همچنان انجام پاپ اسمیر برای من لازم است؟

پاسخ: بیشتر سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت ویروس HPV است، عفونتی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. با این حال تمام سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت های ویروسی نیستند. به همین دلیل توصیه می شود همه زنان  از 21 سالگی به بعد و هر سه سال یکبار غربالگری سرطان دهانه رحم را با استفاده از پاپ اسمیر شروع کنند.

نتایج پاپ اسمیر چه معنایی دارد؟

دو نتیجه احتمالی برای پاپ اسمیر قابل انتظار است: طبیعی یا غیر طبیعی.

پاپ اسمیر طبیعی

اگر نتایج شما طبیعی باشد بدان معناست که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. از نتایج طبیعی گاه تحت عنوان نتایج منفی نیز یاد می شود. اگر نتایج شما طبیعی است، احتمالاً به مدت 3 سال دیگر نیازی به پاپ اسمیر نخواهید داشت.

پاپ اسمیر غیر طبیعی

اگر نتایج آزمایش غیر طبیعی است، این بدان معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید بلکه بدان معناست که سلولهای غیرطبیعی در دهانه رحم یافت شده که برخی از آنها ممکن است سلولهای پیش سرطانی باشند. چندین درجه غیر طبیعی بودن برای سلولهای وجود دارد:

  • غیرعادی (آتیپی)
  • خفیف
  • در حد متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • سرطان درجا (in situ)

سلول های دارای درجه غیر طبیعی خفیف تر، شایع تر از ناهنجاری های شدید است.بسته به نتایج آزمایش، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر راتوصیه کند:

  • افزایش دفعات انجام پاپ اسمیرها

  • معاینه دقیق تر بافت دهانه رحم با روشی به نام کولپوسکوپی

پزشک در طی معاینه کولپوسکوپی از نور و بزرگنمایی برای واضح تر دیدن بافت های واژن و دهانه رحم استفاده خواهد کرد. پزشک همچنین در بعضی موارد ممکن است نمونه ای از بافت دهانه رحم را با روشی بنام بیوپسی بردارد.

نتایج چقدر دقیق هستند؟

تست های پاپ بسیار دقیق هستند. با غربالگری منظم پاپ می توان ابتلا به سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را تا حداقل 80 درصد کاهش داد. طی این تست ممکن است اذیت شوید اما ای ناراحتی مختصر می تواند به محافظت از سلامت شما کمک کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای HPV انجام می شود؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است؛ تغییراتی که می تواند توسط HPV ایجاد شود.با شناسایی سلول های سرطانی سرویکس در مراحل اوایل آن به وسیله پاپ اسمیر، می توان درمان آن را قبل از گسترش و تبدیل شدنش به یک نگرانی بزرگتر آغاز نمود. آزمایش HPV با استفاده از نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است.ممکن است HPV را از رابطه جنسی با مردان یا زنان بگیرید. برای کاهش این خطر، رابطه جنسی را با کاندوم یا دیگر روشهای دیگر محافشتی انجام دهید. تمام زنان فعال به لحاظ جنسی در معرض خطر گرفتن HPV هستند و حداقل باید هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند.این آزمایش سایر عفونتهای مقاربتی (STI) را تشخیص نمی دهد. تست پاپ اسمیر گاها می تواند حالتی از رشد سلولی را نشان دهد که نشانر دیگر سرطانهاست با این حال نباید برای این مقاصد بر روی این آزمایش حساب کرد.