ازدواج فامیلی

 ازدواج فامیلی

 ازدواج فامیلی ازدواج بین خویشاوندان

ازدواج فامیلی اصطلاحی است که برای توصیف ازدواج بین خویشاوندان خونی به کار می رود که حداقل یک جد مشترک اما نه با نسبتی دورتر از والدین پدربزرگ و مادر بزرگ دارند.

احتمال داشتن فرزندان مبتلا به مشکلات سلامتی یا عارضه های وراثتی برای والدین خویشاوند بیشتر از والدین غیر خویشاوند است. دلیل این امر آن است که والدین خویشاوند یک یا چند جد مشترک دارند و بنابراین برخی از مواد ژنتیکی (وراثتی) یکسان را با خود حمل می کنند. اگر هر دو والد خویشاوند تغییر ژن ارثی یکسانی داشته باشند، احتمال اینکه فرزندان آنها به عارضه ژنتیکی مربوط به آن ژن تغییر یافته مبتلا شوند بیشتر است.

ارتباط خویشاوندی دارای درجه بندی های متفاوتی است، می باشد ارتباط درجه اول ارتباط بین فرزندان و والدین و خواهران و برادران است، درجه دوم ارتباط بین عمو و برادر زاده و خاله و خواهر زاده و پدربزرگ و نوه می باشد و درجه سوم ارتباط بین پسر عمو و دختر عمو، پسر خاله و دختر خاله، پسر دایی و دختر عمه، دختر دایی و پسر عمه بوده و باشد درجه چهارم ارتباط بین نوه خاله با دختر خاله و نوه عمو با پسر عمو می باشد، ارتباط درجه پنجم نیز ارتباط بین نوادگان است. در خاورمیانه ازدواج درجه سوم بیشتر مرسوم است. بر اساس آمارهای جهانی 3 تا 4 درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ میدهد.  و در این میان نگرانی‌ هایی در رابطه با انتقالبیماریهای   ژنتیکی در ازدواج فامیلی وجود دارد چرا که در ازدواج فامیلی ریسک بروز بیماریهای ژنتیکی تقریبا 2 الی 2.5  برابر نسبت به ازدواج های غیر خویشاوندی افزایش پیدا می کند مثلاً اگر ریسک بروز بیماری‌ ای در دیگر افراد جامعه 3-2 درصد باشد، در فرزند حاصل از ازدواج خویشاوندی، به 6-5 درصد میرسد که این ریسک برای هر تولد به صورت مستقل وجود دارد، حتی اگر زوجین فرزند سالم داشته باشند. با احتمال تکرار معلولیت در فرزندان بعدی خانواده همراه می باشد؛ بنابراین در این نوع ازدواج ها مشاوره ژنتیک  و اکیدا توصیه میشود.

احتمال بروز چه بیماریهایی در فرزند پدر و مادری که ازدواج خویشاوندی داشته اند بیشتر است؟

به طور کلی احتمال بروز بیماری های ژنتیکی نادر با وراثت اتوزوم مغلوب در ازدواج های فامیلی افزایش پیدا میکند.

آزمایش ژنتیک ازدواج بر روی چه نمونه ای انجام میشود؟

10 سی سی نمونه خون آغشته در لوله های حاوی ماده ضد انعقاد خون EDTA

آیا برای انجام تست ژنتیک باید ناشتا بود؟

خیر نیازی نیست

آیا هر دو خانم و آقا با هم تست ژنتیک را باید انجام بدهند؟

در صورتی که زمان کافی وجود داشته باشد و زوجین قبل از بارداری مراجعه کرده باشند تست ژنتیک غربالگری پیشرفته (Expanded Carrier Screening) با بررسی حدود 23 هزار ژن ابتدا در نمونه خون خانم انجام می شود و در صورتیکه جهش ژنتیکی بیماریزایی شناسایی شد همان ژن را بر روی نمونه خون آقا بررسی میکنند در صورتیکه آقا هم برای همان جهش ژنی ناقل باشد مرحله بعدی بررسی همان جهش از نمونه پرز کوریونی جنین (cvs) یا مایع آمونیوتیکی در زمان بارداری می باشد. چنانچه مشخص شود جنین هر دو جهش ژنی بیماریزا را از والدین خود به ارث برده باشد. دستور سقط توسط پزشک ژنتیک داده می شود. همچنین لازم به ذکر است که بیماری شایع تحلیل عضلانی نخاعی بنام SMA که با روش های توالی یابی قابل تشخیص نمی باشد و جهش ژنی این ژن با استفاده از یک روش دیگری بنام MLPA ارزیابی می شود .که حذف های بزرگ را نشان می‌دهد.

ازدواج خویشاوندی با رابطه دور هم خطرناک می باشد؟

 ازدواج خویشاوندی از درجه 5 به بعد ریسک خطر همانند ازدواج غیر خویشاوندی دارد

زمان آزمایش ژنتیک برای ازدواج خویشاوندی چه موقع می باشد؟

 این تست را می شود قبل از ازدواج یا بعد از ازدواج ( قبل از بارداری انجام داد) اما توصیه میشود قبل از بارداری این تست انجام شود تا فرصت بیشتری وجود داشته باشد.

اگر فرزند اول سالم متولد شود، احتمال اینکه فرزند دوم مبتلا باشد، وجود دارد؟

چنانچه پدر و مادر برای یک جهش بیماریزا ناقل باشند احتمال تولد فرزند مبتلا در هر بارداری برای بیماری مورد نظر 25 درصد می باشد. و در صورتیکه فرزند اول سالم باشد خطر ریسک بیماری برای فرزند دوم را کم نمیکند. 

آیا برای انجام تست ژنتیک باید ناشتا بود؟

خیر نیازی نیست

هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی چقدر می باشد؟

آیا بیمه به آزمایش ژنتیک ازدواج خویشاوندی اختصاص می یابد؟ خیر

نتیجه ارسال آزمایش چه مدتی طول میکشد ؟

آزمایشگاه رازی با کاهش سرعت جواب دهی، نتایج این تست را در کمتر از ۲ ماه  حدود 3 ماه آماده میکند.

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی رازی تمام تست های مربوط به غربالگری پیشرفته را برای تمام زوجین با ازدواج خویشاوندی توصیه کرده و انجام میدهد.

تعداد نظرات : 90

  1. سلام‌من‌باپسرعمم‌ازدواج‌کردم‌الان‌یک‌ماهه‌باردارهستم‌این‌مشکلی‌ایجادمیکنه

  2. سلام ببخشید اگه با پسر عموی مادر ازدواج کنیم احتمال داره که برای بچه مشکلی پیش بیاد؟

    1. سلام، بله شانس فرزند دارای بیماری ژنتیکی در ازدواج خویشاوندی تقریبا دو برابر و بین ۶-۷٪ می‌باشد و با انجام مشاوره ژنتیک و آزمایش درخواستی میتوان به مقدار بسیار زیادی از بروز بیماری های ژنتیکی تک ژنی جلوگیری کرد.

  3. سلام من با همسرم پسرعمه دختر دای هستیم واسه بارداری میخوام اقدام کنم هزینه ای آزمایش چقدر درمیاد هیچ مشکلی هم نداریم نه از طرف خانواده ای من نه از خانواده ای همسرم مشکل ژنتیکی نداریم

    1. سلام، ریسک ازدواج خویشاوندی خیلی به سابقه در خانواده مربوط نیست. برای اطلاع بیشتر میتوانید به مشاوره ژنتیک مراجعه فرمایید

  4. سلام ببخشید هزینه ازمایش ژنتیک قبل از ازدواج برای ازدواج دختر عمو پسر عمو چقدره؟

    1. با سلام، برای مشاوره مراجعه فرمایید. هزینه آزمایش wes ۱۱ میلیون است

  5. سلام خسته نباشید ببخشید من با پسر خالم ازدواج کردم هیچ نوع بیماری هم وجود نداره واسه بچه تو خانوادمون الان کن باید قبل بار دار شدن حتما مراجعه کنم با نه

    1. سلام، آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود.

  6. من پدر و مادرم دختر دایی و پسر عمه هستند اگر من با دختر داییم ازدواج کنم آیا احتمال بروز مشکل وجود دارد

    1. سلام، بدون آزمایش مربوط به ازدواج خویشاوندی شانس ۲ برابری در بروز بیماریهای ژنتیکی نسبت به جمعیت وجود دارد.

  7. سلام وقت بخیر ببخشید ازدواج با پسرعمه‌ی پدر میتونه برای بچه مشکلی ایجاد کنه؟

    1. با سلام، هر گونه ازدواجی که افراد از نظر ژنتیکی به هم شباهت دارند و یعنی فامیل هستند با افزایش ریسک بیماری های ژنتیکی در ارتباط است.

  8. با درود" خواستم ببینم ازدواج با دختری که هم دختر عمو حق میشه و هم دختر خاله حق و پدرامون برادر و مادرامون خواهر هستند چجوره؟ و در مورد خطرات توضیح بدید و لطف کنید راه حلی برا ازدواج داریم؟

    1. درود، شباهت ژنتیکی در چنین ازدواجی خیلی زیاد است و ریسک بالایی برای بیماری های ژنتیکی وجود دارد. اصولاً چنین ازدواجی توصیه نمی‌شود.در صورت جدیت در ازدواج یک بررسی ژنتیکی کامل شامل WES و array برای شما توصیه می‌شود تا در حد توان علم ژنتیک از بروز ناهنجاری‌های شناخته شده ژنتیکی پیشگیری کرد و برای مشاوره ژنتیک میتوانید مراجعه بفرمایید.

  9. سلام وقت بخیر من و پسر پسر عموی پدرم میخواهیم باهم ازدواج کنیم وقتی ازدواج کردیم و من باردار شدم چقدر احتمال دارد بچمون ناقص شود

    1. سلام، تا وقتی آزمایشی انجام نشود امکان تخمین دقیق ریسک مشخص نیست اما به طور کلی بین ۵-۷٪

  10. سلام من داداشم میخواد با دختر دایم ازدواج کنه ک هم دختر دایمه هم دختر عمم داداشم هم پسر دایییشه هم پسر عمش بعد ما پدر من با مامان دختر دایم خواهر برادر و هم مامان من با پدر ایشون خواهر بردار پدر مادرامون باهم ازدواج فامیلی داشتن دختر عمه پسر دایی بودن احتمال مشکل برا اینا چقده؟میتونن ازدواج کنن

    1. با سلام، بطور کل در این موارد که نسبت خویشاوندی از دو سمت است ازدواج خویشاوندی توصیه نمی‌شود اما در صورت جدی بودن بررسی ژنتیکی کامل زن و مرد با WES و array توصیه می‌شود و میتوانید برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید.

  11. سلام میخاستم بدونم ازدواج با دختر دخترخالم میشه؟...یانه؟... ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، بله، میتونید برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  12. سلام من و نامزدم پسرعمه دختردایی هسیم بچه برادر ایشون سندروم رت دارن ازدواج پدر مادرش فامیلی بوده مثل ما پسرعمو کرولال داریم ک نتیجه ازدواج فامیلی است مابایدچیکارکنیم؟ توروخدا یه راهی بزارین جلو پامون خیلی همو دوس داریم ایاباPGD میشه بچه سالم بیاریم؟هزینش چقدره؟

    1. سلام، برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید. ایده آل انجام WES برای زوجین است اما به علت هزینه ۱۱ میلیونی هر تست معمولاً ابتدا یک نفر آزمایش WES را انجام میدهد و نفر دوم آزمایشی محدودتر. PGD خیلی هزینه برتر و زمانبر است و معمولاً سقط درمانی جنین بیمار توسط زوجین انتخاب می‌شود

  13. سلام وقت بخیر من قصد ازدواج با دختر خاله ام رو دارم و اینکه پدر و مادر من دختر عمو و پسر عمو بودند میخواستم ببینم که آیا امکان بروز نقص در فرزندمون هست و اینکه اگر هست میزانش چقدره و از طرفی دختر خالم کمبود آهن جزئی دارند و دارو مصرف میکنند و در کودکی زردی داشتند و خودم هم در زمان تولد ضعیف بودم اما به مرور زمان بهتر شدم ، خلاصه خواستم بدونم که آیا مشکلی در آینده بوجود میاد یا نه ؟

    1. سلام ، آزمایش ژنتیک برای جلوگیری از ابتلا فرزندتان به بیماری های ژنتیکی است.

  14. پس چجوری میگن اگ مشکلی باشه باPGDمیشه بچه دارشد؟ ازمایش کل اگزوم چنددرصد قابل اعتماداست؟

    1. اول WES انجام میشه برای تشخیص جهش ژنتیکی بیماری زا و بعد در PGD اون جهش ژنتیکی مشخص بررسی میشه و سلول تخم یا زیگوتی که سالم باشد کاشته می‌شود، یا در روش دیگر میگن فرد باردار بشه و حین بارداری جنین بررسی میشه و اگر بیمار بود سقط درمانی صورت می‌گیرد.

  15. باسلام خب اگر ازمایش انجام شد و مشکلی نبود و حین بارداری جنین مشکلی نداشت یا ب عبارتی مشکلش دربارداری قابل تشخیص نبود باید چیکارکنیم؟

    1. با سلام مجدد، هیچ آزمایشی قدرت تشخیصی صد درصد ندارد و به همین دلیل به طور کلی ازدواج خویشاوندی توصیه نمی‌شود. توصیه های مشاوره ژنتیک برای کاهش معنی دار ریسک در فرزند شماست اما این شانس به 0 نمی‌رسد. آزمایش Wes بیماری های تک ژنی را با قدرت حدود ۸۵٪ بررسی میکند و سایر ناهنجاری های کمپلکس از جمله بعضی از مشکلات قلبی و کلیوی خارج از حیطه تشخیصی علم ژنتیک میباشد.

  16. سندروم رت نتیجه ازدواج فامیلی‌است؟ من‌چجوری میتونم نامه فرزند بیمار ک درخانوادوجود دارد را برای شماارسال کنم؟

    1. خیر سندرم رت الگوی توارث غالب دارد در 99% موارد بصورت جهش خودبخودی رخ میدهد و رخ داد مجدد آن در در فرزند شما مانند جمعیت بوده و بسیار کم است. در ازدواج های خویشاوندی الگوی توارث مغلوب معمولاً منجر به بیماری میشود.

  17. ایا سرطان ریه ارثی است؟ پدر و پدربزرگ و دخترعموی نامزد من سرطان دارن البته پدربزرگشون فوت کرده ولی پدرشون درقیدحیات هستن و شیمی درمانی میشن

    1. سلام، در ۱۰-۱۵ ٪ موارد تجمع خانوادگی و ده ها مستعد کننده برایش گزارش شده، که قابل شناسایی هستند اما ارزیابی اهمیت نقششون پیچیده است و الزاما به این معنی نیست که کسی که واریانتی برایش گزارش نمیشود ۱۰۰٪ بیمار می‌شود و یا کسی که واریانتی برایش گزارش نمیشود ۱۰۰٪ سالم میماند. با این حال درصورت درخواست اجرا میشود. البته اگر سرطان در سنین بالایی بوده و یا شغل مستعد کننده ای وجود داشته خیلی جای نگرانی نیست.

  18. سلام خسته نباشید ...من و پسر عموم دوسال هست ک ازدواج کردیم و متاسفانه آزمایش ژنتیک ندادیم.و پدر و مادر من پسر عمو دختر عمو هستن و همچنین با پدرومادر همسرم هم پسرعمو دختر عمو هستن ..و اینک برادر من ی بیماری ژنتیک دارن ب اسم ویلسون کبد ک نادر هست..میخاستم درصد مشکلی ک بچه من می‌تونه داشته باشه رو بپرسم آیا ریسک خطرناکی هست یا قابل درمان هست حتا اگر مشکل داشته باشیم ..درمان شدنیه؟؟؟؟

    1. سلام، برای مشاوره ژنتیک و آزمایش ازدواج خویشاوندی اقدام فرمایید. عمده بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند و تنها میتوان از بدنیا آمدن فرزند بیمار حین بارداری جلوگیری کرد یا با PGD که هزینه برتر هست فقط سلول تخم سالم را کاشت.

  19. باسلام پدربزرگ نامزد من سرطان داشتن فوت کردن پدر نامزدم و دخترعموش هم سرطان دارن ک شیمی درمانی میشن ایاازمایشی هس ک من بفهمم نامزدم هم خدایی نکرده دراینده سرطان میگیرن یا ن؟ درضمن پدرنامزد بنده. ۷۰سال دارن

    1. سلام، سرطان در سنین بالا نیاز به پیگیری ندارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  20. سلام می خوام با دختر عموی خودم ازدواج کنم راسته میگن بچتون ناقص میشه چون ازدواج فامیلیه

    1. سلام، بله ریسک ۲ برابری وجود دارد. میتوانید با آزمایش مخصوص ازدواج خویشاوندی این ریسک را نکنید

  21. سلام من با دختر عمه و دختردایی خودم در شرف ازدواج هستم میخواستم بدونم ما مستعد اختلال ژنتیکی هستیم با اینکه عمه من ناتنی هست و دایی تنی و سابقه فامیلی عمه ازدواج فامیلی دارند و بچه های سالمی دارند و در فامیل خودم هیچونه اختلالی نداریم

    1. هرچقدر ارتباط خونی بیشتری با زوج مقابل داشته باشید ریسک بیشتری وجود دارد.

  22. سلام من و همسرم دختر خاله پسر خاله ایم یه بچه سالم داریم بچه دوممون به دلیل مشکلات ژنتیک فوت شد حالا ازمایش wesدادیم ۳ژن مشترک داریم دکتر برا ازمایش سنگر نوشتن و اون هم دادیم حالا دکترمون میگه اقدام کن و با امینو سنتز متوجه میشیم ولی من میترسم میگم یا بریم تخمک اهدایی بگیریم یا پی جی دی . لعنت به ازدواج فامیلی

    1. ام، چیزی که دکتر براتون خواستند همون روند نرمال هست. البته اگر تشخیص ۳ ژن مشترک «بیماری زا» در شما درست باشد، به ازای هر ژن مشترک ۲۵٪ شانس فرزند مبتلا وجود دارد که یعنی برای ۳ ژن احتمال ۷۵٪ وجود دارد که فرزندتان مبتلا شود. این ریسک بالایی است و انتخاب با شماست. البته خوب هست این ۳ ژن مشترک بیماری زا در مرکز معتبر دیگری تایید شود چراکه تعدادشان نامعمول زیاد است. بعضی مراکز به اشتباه VUS را هم بیماری زا درنظر می‌گیرند.

  23. یعنی ازمایشی نیس برای پیشگیری ازسرطان خب سرطان ارثی هس ب نظرم هم پدربزرگ هم پدر هم دخترعموش دارن....

    1. ابتدا باید ارثی بودن سرطان مشخص شود و سپس در صورت تایید ارثی بودن پروتکل پیشگیرانه مربوط به آن نوع سرطان ارثی انجام می‌شود.

  24. سلام آقای دکتر من و دختر عموم میخوایم با هم ازدواج کنیم پدر و مادر من هم نسبت فامیلی دارن اونا دختر دایی و پسر عمه بودن و از طرفی مادرم و عموم دختر دایی پسر عمه هستن حالا من برای ازدواج با دختر عموم آزمایش ژنتیک انجام بدیم اگر مشکلی وجود داشته باشه آیا راه حلی برای اون هست ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام، بله بعد از شناسایی ژن های مشترک بیماری زا امکان سقط درمانی و یا PGD وجود دارد.

  25. سلام اگر با پسرخاله ی مامان ازدواج کرد واسه بچه مشکلی پیش میاد ؟

    1. سلام ، ریسک های مربوط به ازدواج خویشاوندی مطرح است.

  26. چجوری خب ارثی بودن اون باید مشخص بشه از طریق چ ازمایشی؟ اگ ارثی بودنش مشخص شد پروتکل پیشگیرانش ایا نتجیه‌ای هم داره؟

    1. با آزمایش ژنتیک، اگر جهش های ژن هایی که مرتبط با سرطان ارثی هستند شناسایی شوند سرطان ارثی شناخته میشود و بسته به سرطان اقدامات پیشگیرانه می‌توانند جلوگیری کنند. مثلاً برداشت پستان و تخمدان در سرطان های ارثی مربوطه خطر سرطان را تقریباً به ۰ میرساند.

  27. هزینه PGD چقدره؟ کسی ک‌ازمایش ژنتیک‌بده و جهش مشخص بشه بخواد اقدام‌ب پی‌جی‌دی‌کنه هزینش چ قدره؟ لطفا یه قیمت کلی بهم‌بگین

    1. آزمایش PGD که در حین IVF و لقاح در شیشه انجام می‌شود هزینه بر بوده و حدود 40 میلیون هزینه دارد.

  28. PGDp فقط مخصوص اونایی هس ک جهش یا ژن بیماری زا دارن یاافراد دیگه هم‌میتونن؟ و اینکه رده سنی‌ان‌چقدر هس؟

    1. آزمایش PGD صرفا برای والدینی که ناقل جهش بیماری زایی هستند توصیه می‌شود

  29. سلام برای اینکه‌بفهمیم کسی ژن سرطان را ب ارث برده است یا خیر چ‌ازمایشی‌باید انجام بدیم؟ و اینکه اون‌ازمایش قیمتش چقدره؟ و چقدر قابل قبول هس؟چنددرصد میشه رواون ازمایش‌اعتماد کرد؟

    1. سلام، اگر شرایط سرطان ارثی از جمله سرطان های متعدد در خانواده و سرطان در سنین زیر ۵۰ سال را داشتید کاندید آزمایش ژنتیکی میشوید. برای انواع سرطان در مشاوره ژنتیک آزمایش های مختلفی درخواست میشود و عموما هزینه چند میلیونی دارند. درصورتیکه آزمایش روی فردی از بستگان یا خود مراجعه کننده که سرطان دارد انجام و جهشی تشخیص داده شود ۱۰۰٪ قابل اطمینان است.

  30. اگ کسی بخواد فامیلی ازدواج کنه و با پی جی دی بچه دار بشه میشه؟

  31. سلام ازدواج دختر عمو و پسر عمو ناتنی یعنی پدرامون از مادر یکی نستن تا چه حد خطرناکه؟ با توجه به اینکه دختر عمو و پسر عموی بابام(پدراشون از مادر یکی بودن ولی از پدر نه) بچشون بیماری پروانه ای داشته هم دختر هم پسر. ما این آزمایش رو انجام دادیم و ما ناقل اون ژن بیماری زا نبودیم آیا نیاز هست تمام آزمایشات ژنتیک رو انجام بدیم؟

    1. سلام، خطر کمتری نسبت به حالت تنی دارید وخطر بیشتری نسبت به جمعیت. ۲۵۰۰۰ ژن وجود دارد، شما یکیشون را بررسی کرده اید. به هرحال آزمایش مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه زوجین با جد مشترک توصیه می‌شود.

  32. سلام دخترعمو نامزدم توسن۴۰سالگی سرطان دارن و پدرش هم درسن۷۰سالگی متوجه منظورتون نشدم ک گفتین ازمایش روی فردازبستگان یاخود مرجعه کننده سرطاندارد انجام بشه و ..... یعنی چی؟ من میخام‌نامزدم ازمایش بدن ن کسی ک‌سرطان داره

    1. سلام، برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  33. سلام وقت بخیر من دختر خالم آزمایش عادی دادیم و گفتن شما مبتلا به بیماری تلاسمی هستین درجه من ۴.۵درجه دختر ۵ و من فقط مادرم تلاسمی بود و پدر و مادر دختر اصلن تلاسمی نیستن چطور دختره در ازمایش تلاسمی در آمد

    1. سلام، تالاسمی ندارند، ناقل تالاسمی هستند و چون شما هم ناقل هستید ۲۵٪ شانس فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور وجود دارد. برای اینکه این اتفاق نیافتد برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید.

  34. سلام وقت بخیر من و همسرم دخار عمو پسر عمو هستیم قبل از عقد ازمایش ژنتیک انجام دادیم برای بارداری اولم ک ناخواسته بود دکتر ازمایش قبل عقد رو قبول کردن برای بارداری دومم باید مجدد لزمایش زنتیک بدم یا همون ازمایش اول کافیه خدارو شکر دخترم هیچ مشکلی نداره

    1. سلام، هر تست ژنتیکی نباید بیش از یکبار درخواست شود. اما تست های ژنتیکی زیادی وجود دارند و معلوم نیست شما چه آزمایشی انجام دادید.

    1. یک تکنیک ژنتیکی برای شناسایی حذف های مشخص بزرگ.

  35. ایا سرطان ریه حنجره و معده ارثی هس؟ یعنی از پدر ب ارث‌میرسه یا مادر؟

    1. بسیاری از سرطان ها ارثی هستند اما در واقعیت وقتی از ارثی استفاده میکنیم منظور داشتن الگوی توارث مشخص و ژن مشخص است. سرطان معده با ژن CDH1 این خصوصیت را دارد. برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید. انواع سرطان های ارثی که در حقیقت الگوی وراثت و ژن های شناخته شده دارند در زیر درج شده، اگر در بستگان خود تجمع این سرطان ها را در سنین زیر ۵۰ دارید هشیار باشید و برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید. سرطان سینه سرطان روده سرطان معده سرطان رحم سرطان پوست سرطان تخمدان سرطان پانکراس سرطان پروستات

  36. باسلام یعنی کسی ک ازمایش ژنتیک میده وجهش ژنتیکی براش پیدامیشه اونوقت MLPA ب چ دردی میخوره؟

    1. سلام ،مبحث تخصصی است.‌ اگر جهشی برای ژنی پیدا شد برای اون ژن دیگر نیازی به MLPA نیست.

  37. س. منو همسرم هم پدر هامون هم مادر هامون با هم خواهر و برادر هستن مشاوره گفت ازدواج نکنیم اما ما کردیم یه پسر سالم دارم تحت نظر دکتر بودم قبل پسرم دوبار سقط داشتم بعد پسرم بعد ۸ سال یه سقط دیگه من خیلی میترسم بارداربشم هیچ دکتری بهم تظمین نمیده بچه ام سالم باشه میگن باید جنین برسی بشع لطفا کمکم کنین چیکار کنم قسط بارداریم بخاطر پسرم که خیلی دوست داره و من بارداری سختی با امپول و قرص زیاد بود ؟

    1. سلام، ازدواج پر ریسکی است و خوشحالم که یک پسر سالم دارید. برای جلوگیری از بدنیا آمدن فرزند بیمار بررسی کامل ژنتیکی با اولویت WES و سپس array و ترجیحاً هر دو توصیه می‌شود.

  38. سلام من این بررسی کامل ژنتیکی انجام بدم جوابش ۱۰۰ درصد هس یا احتمال این که چند درصد کم یا زیادش رو میگه و جدا از این که گفتم پدر و مادرامون با هم خواهر و برادر هستن پدرو مادر باهم فامیل هستن مادربزرگ مادرم با پدر پدر من خواهر برادر بودن و ازدواج فامیلی زیاد هس در هر دو طرف و بچه ناقص هم هس . واقعا فکر مون خرابه و خیلی مترسیم از بارداری و خداروشکر یه پسر سالم داریم

    1. سلام، خیر در آزمایش های مربوط به ازدواج خویشاوندی بیماری مشخصی هدف نیست و همه اختلالات قابل بررسی نیستند، بلکه همه بیماری های ژنتیکی تک ژنی گزارش شده با وراثت مشخص مورد بررسی قرار میگیرد. به هر حال اگر قصد فرزند آوری مجدد دارید توصیه می‌شود آزمایش هایی که گفتم را هم شما و هم و هم همسرتان با هم در آزمایشگاهی معتبر انجام دهید و یک نمونه خون فرزند سالم هم برای بررسی بیشتر گرفته شود.

  39. سلام خدمته شما سوال من ازخدمته شمااین هست که اگربعدازآزمایش ژنتیک درزوج های فامیل مشکل کمی وجودداشته باشدآیاعلم پزشکی میتونه بهشون کمک کنه که فرزندسالمی داشته باشند

    1. سلام، بله با PGD و سقط درمانی امکان فرزندآوری سالم وجود دارد

  40. سلام وقتتون بخیر باشه. ازدواج میخوام بکنم ازدواج بنده ازدواج پسر عمو و دختر عمو هست به همراه دختر عمو رفتیم مشاوره و مشاور بعد از کشیدن شجره نامه و سوالات متداول گفتند که برای آزمایش فامیلی باید آزمایش غربالگری فامیلی wes انجام بدم .آیا برای تمام ازدواج های فامیلی همه باید این آزمایش را انجام دهند یا آزمایش های دیگری هم وجود دارد . چون این آزمایش wes آزمایش پر هزینه است. ممنون از لطفتون

    1. سلام، بله برای ازدواج فامیلی در درجه اهمیت اول آزمایش WES انجام می‌شود و برای زوجینی که بررسی قوی ترین نیز میخواهند در مرحله بعد CGH Array. هزینه آزمایش WES در آزمایشگاه رازی حدود ۳۵۰ دلار می‌باشد.

  41. سلام خسته نباشین اگر بخواهم با دختر دختر خاله ی مانانم ازدواج کنم مشکلی نداره فامیل خیلی دور به حساب میاد

  42. سلام وقت بخیر-ببخشید میخواستم بدونم ازدواج دختر با پسردایی مامانش رابطه خویشاوندی محسوب میشه؟

    1. با سلام، بله هر نوع ازدواجی با بستگان ازدواج خویشاوندی می‌باشد اما با دوری رابطه میزان خطر هم کاهش پیدا میکند

  43. سلام. برای آزمایش ژنتیک قبل ازدواج باید ناشتا بود؟

  44. سلام اقای دکتر من میتونم بادختر خالم که دختر عموم هم هست ازدواج کنم ؟

    1. سلام، هیچ کسی نمیتواند مانع شما بشود، اما ریسک ها را هم باید بپذیرید و آزمایش های مربوطه هم توصیه می‌شود.

  45. سلام, من در سوئد زندگی میکنم. متاسفانه هیچ دکتر اینجا من را نمیتواند کمک کند. من همراهه دختر دایی خود نامزد هستم. به خاطره اینکه ازدواج فامیلی هست باید تست ژنتیکی رو انجام بدیم. لطفآ نام تست که باید انجام شود را برایم بنویسید. تشکر از شما.

    1. سلام، سپاسگزارم. درخواست Expanded carrier screening را اعلام بفرمایید. در کشورهای خارجی که هزینه ها به نسبت کمتر است برای این درخواست زوجین هر دو آزمایش WES را انجام میدهند.

    1. سلام، احتمال کمی وجود دارد، اما وجود دارد.

  46. باسلام چ ازمایشی برای پیشگیری از سرطان وجوددارد؟ اسم اون ازمایش چی هس؟ و اگر ژنی پیداشد ک درگیر باسرطان بود ایا ژن درمانی کمک کننده است؟هزینش چقدره؟

    1. با سلام، اگر سابقه خانوادگی سرطان ندارید آزمایشی توصیه نمی‌شود .

  47. باسلام من با پسر عمو ازدواج کردیم چند ماهی میشه ولی قبل ازدواجمون آزمایش ژنیتکی ندادیم پدر و مادر خودم پسر عمو . دختر عمو هستند من خودم بعد هفت سال به دنیا اومده نامزدم هم بعد شش سال الان لازم هست ما بریم آزمایش انجام بدیم یا نه ؟؟ ممنون

    1. سلام، آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود .

  48. سلام سابقه خانوادگی سرطان داریم.... لطفااسم اون ازمایشی ک بایدانجام بدم و بگین و چ دکتری بایدرفت

    1. سلام، برای مشاوره ژنتیک باید مراجعه بفرمایید.

  49. باسلام خب ازمایشی وجود دارد یا ن ؟برای پیشگیری ازسرطان میخایم ببینیم ژن سرطان ب ارث برده یا ن

    1. با سلام، بله میتونید آزمایش WES بدهید که همه ناهنجاری های تک ژنی روا چک میکند، اما بدون سابقه اندیکاسیون ندارد. انتخاب خودتان است

  50. سلام ازدواج پسر عمو با دختر عمو مشکل ایجاد می کنه مادر من از خانواده دور از پدر منه و مادر اون از اقوام دور از طایفه دیگه اییه سن من من ۲۰ اون ۲۱ سال است اگر مشکل ایجاد میشه میشه چلوگیری کرد چه مشکلی ایجاد میشه

    1. سلام، بله، انواع بیماری های تک ژنی ممکن است رخ دهد. با شناسایی ژن های بیماری زا میتوان با سقط درمانی قبل از ۱۹ هفته مانع بدنیا آمدن فرزند بیمار شد

    1. یعنی اگر سابقه در خانواده نباشد از نظر علمی لزومی ندارد و ما توصیه نمی‌کنیم، البته خودتان مختار هستید

  51. خب درخانواده سابقه هس چ ازمایشی باید داد؟ مشخص میشه ک ناقل ژن سرطان هستن یا ن؟

    1. بله با آزمایش ژنتیکی مشخص می‌شود، ابتدا باید برای مشاوره ژنتیک مراجعه بفرمایید

  52. سلام وقت بخیر اقای دکتر در ازدواج فامیلی میگن ک باید هم اقا و هم خانم قرص اسید فولیک ۵ مصرف کنند درسته یا ن واینکه اگراسید فولیک ۱ استفاده بشه اشکالی نداره باتشکر

    1. سلام، این برای همه ازدواج ها برای بارداری توصیه می‌شود و ما ۱ میلی گرم را توصیه میکنیم.

  53. اسید فولیک ۵ استفاده بشه هم پدر و مادر مشکلی نداره

  54. سلام ازمایش ژنتیک برای تشخیص ناقل بودن ژن سرطان چنددرصدتشخیص میدهد؟ برای کسی ک سرطان گرفته نیس برای اعضای اون خانواده هس

    1. سلام، ترجیحا بهتر است ابتدا کسی که سرطان گرفته آزمایش انجام دهد. تشخیص برای ژن هایی که برای سرطان مشخص شده اند بیش از ۹۰٪ است

  55. سلام ببخشید من میخوام با نوه عموی پدرم ازدواج کنم امکان بروز مشکل چقدره؟؟؟؟

  56. سلام براي ازدواج با دختر دايي هزينه آزمايشي كه بايد انجام بديم چقدر هست؟

    1. سلام، در آزمایشگاه رازی آزمایش WES، ۱۱ میلیون تومان هزینه دارد

  57. سلام ازدواج با بادختر پسر عموی پدر آیا این امر هم نیاز به آزمایش ژنتیک دارد

    1. سلام، برای جلوگیری از ابتلا فرزندتان به بیماری های ژنتیکی انجام آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود.

  58. سلام من با پسر داییم ازدواج کردم ما یه دختر سالم نه ساله داریم الان میخوام دوباره باردار بشم باید حتما آزمایش ژنتیک بدم خواهر شوهرام همه مینور هستن بارداری خوبی هم داشتم هیچ مکشلی نداشتم

    1. سلام، آزمایش مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی صرف نظر از بارداری طبیعی قبلی توصیه می‌شود

  59. سلام ایا ازدواج فامیلی با کسی ک پدرش سرطان دارد خطر داره؟

    1. سلام، خیر، سرطان در سنین بالا با سبک زندگی امروزه تقریباً طبیعی است

  60. ببخشید هزینه آزمایش ژنتیک چقدر هستش و اینکه ما بیمه تکمیلی داریم میتونیم استفاده کنیم

    1. سلام، باید نوع آزمایش مشخص شود، از 1 میلیون تا 11 میلیون ، از بیمه تکمیلی تون باید بپرسید ولی معمولا پوشش نمیدهند

  61. سلام یعنی سرطان پدرشون و نسبت فامیلی ک داریم خطری نداره؟

    1. سلام مجدد، سرطان پدر ایشان در سنین بالا ارتباطی با ازدواج شما ندارد، اما برای خود ازدواج خویشاوندی به شما توصیه میکنم آزمایش های ژنتیکی مربوط به ازدواج خویشاوندی را انجام دهید

  62. سلام من مادر و پدرم دختر عمه وپسر دایی هستن. منم میخوام با دخترخالم ازدواج کنم. اایا مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام، آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود

  63. سلام یعنی امکان نداره ک خدایی نکرده بچمون سرطان بگیره؟ اگ ناقل باشه یه موقع توازمایشات نشون میدع؟ و اجازه سقط میدن؟

    1. سلام، اگر خیلی نگران هستید میتونید آزمایش ناقلی را برای سرطان انجام دهید، احتمال ناقلی به طور کلی پایین است. خیر اجازه سقط برای ناقلی ژن سرطان وجود ندارد

  64. درود برشما ، دلیل عدم رشد جنین در هفته ۶ و ۷ بارداری چی میتونه باشه و چطوری میشه دلیلش رو متوجه شد؟؟؟

    1. سلام، دلایل متعددی می‌تواند باشد که اختلالات ژنتیکی تنها یکی از آنها است، از پزشک متخصص خود پیگیری بفرمایید

  65. سلام آزمایشات ژنتیک قبل ازدواج اگه بگه مشکلی نیست تو آزمایش یعنی بعد بارداری بچه سالم میشه مشکلی پیش نمیاد یعنی احتمال خطایی آزمایش ژنتیک وجود نداره؟

    1. سلام، هیچ آزمایش ژنتیکی وجود ندارد که تضمین ۱۰۰٪ یی داشته باشد و آزمایش WES هم درصد بالایی از جهش های بیماری های صرفا تک ژنی را بررسی‌ میکند

  66. باسلام ازمایش جهت تشخیص ناقلین سرطان برای کسانی ک درخانواده هاشان سرطان وجوددارد ؛چنددرصدقابل اعتمادهس؟ یعنی چقدر میتونه تشخیص بده؟

    1. سلام، بسته به نوع سرطان، ژنهایی که بررسی میشود یا اینکه رویکرد WES و بررسی همه ژن ها باشد متفاوت است و در بهترین حالت حدود ۹۰٪ می‌باشد

  67. سلام با دختر عموم ازدواج کردم بچه‌دار نمیشیم براثر ژنتیک قلب تشکیل نمیشه آیا ژنتیک درمان دارد

    1. سلام، ژن ها را نمیتوان تغییر داد اما میتوان با PGD از ورود ژنهای معیوب به فرزند جلوگیری کرد

  68. با سلام ببخشید من یه سوالی داشتم داداشم با نوه عمم ازدواج کرده موقع آزمایش بهش گفتن سالمه آزمایش ژنتیک لازم نیست چون درجه یک نیستن فرزند اولشون رو سقط کردن چون قلب تشکیل نشد فرزند دوم مشکل سندرم نونان داشت و به خاطر نارسایی قلبی تو سه سالگی فوت شد فرزند سوم دوباره قلب تشکیل شد ولی ضربان نداشت آیا راهی هست برای اینکه فرزند سالم گیرشون بیاد

    1. سلام، توصیه می‌شود آزمایش ژنتیکی مربوط به ازدواج خویشاوندی را انجام بدهند.

  69. سلام من با پسر داییم ازدواج کردم،الان میخام برای بارداری اقدام کنم،خیلی استرس دارم،لازم هست ک آزمایش ژنتیک بدم؟؟؟راستی پدرمادم خودمم پسردایی دخترعمه بودن،وهمچنین پدرمادر همسرمم پسرعمو دخترعمو بودن،هزینه آزمایش چقدره؟؟؟

    1. سلام، آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود

  70. سلام زوجی رو میشناسم ک عمو و برادرزاده هستن پدرش با پدر او یک پدر دارند اما از دو مادر هستن . ناخاسته در رابطه شون صاحب فرزندی شدن ک اصرار بر نگهداریش دارند .باید چیکار کنن همچین بچه ای تا حالا سالم بدنیا اومده؟؟؟

    1. سلام، با توجه به شرایطی که فرمودید ریسک ازدواج از نظر ژنتیکی چیزی شبیه ازدواج دختر عمو پسر عمو هست. و بله احتمال فرزند سالم حدود 90% است

  71. سلام من و همسرم پسرعمه دختردایی هستیم پچه اول مان بیماری نادر داشت درسن ۲۴ سالگی فوت کرد پسر دوم‌ سالم هست ایا میتونه با دختری که نوه عمه من میشود ار طرف دیگرم نوی خاله همسرم میشود ازدواج کرد

    1. سلام، انتخاب خودشان است. مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود.

  72. سلام من میخوام با پسر عموی مامانم ازواج کنم اینا آقا پسر عموی مامانم واقعی و با پدرم هم پسر، پسر عموی پدربزرگم هستن چقدر احتمال داره ک ما مشکل داشته باشم میشه توضیح بدین

    1. سلام، حدود 10% احتمال وجود اختلالی در فرزندتان وجود دارد که با انجام آزمایش غربالگری پیشرفته ازدواج خویشاوندی به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

  73. سلام آقای دکتر ازمایش حتما میدهیم ولی سوال این که باین شرایط که پسرم بیماری موکوپلی ساکاریدوز داشته داداش میتون ازدواج فامیلی داشته باشن یا نه چون هنوز اقدام نکردن درحد پیشنهادکردن دختر خانم من در باره سوال بال از شما راهنمای میخواهم ممنون میشم از لطف شما راهنمای کنید

    1. سلام، ما نمی‌توانیم مانع ازدواج کسی شویم. تنها میتونیم راهنمایی کنیم که ریسک کمتری داشته باشید. آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی ریسک شما را بسیار کاهش میدهد.

  74. سلام وقتتون بخیر برای اطمینان کامل از اینکه فرزندان ازدواج دخترعمو و پسر عمو مشکل ژنتیکی پیدا نکنند چه آزمایش هایی لازم است ؟

    1. آزمایش غربالگری پیشرفته ازدواج خویشاوندی که با WES انجام می‌شود

  75. سلام دایی من بادختردایش ازدواج کرده والان من ودختردایم نامزداستیم آیا لازمه بریم تست ژنتیک بدیم یانه آیا برامون مشکلی پیش میادبعدازدواج آیا راه حلی برای ازدواج خویشاوندی وجود داره ذهنم خیلی درگیره میشه لطف کنین جوابمو بدین ممنون

    1. سلام، آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی یا همان WES به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود.

  76. سلام وقتتون بخیر من بخام با پسردور فامیل مادرم ازدواج کنم بچه دچارمشکل میشه؟

    1. سلام، هر چقدر فامیل دورتری باشد خطر بروز اختلال در فرزند کمتر است

  77. سلام وقت بخیر اگر در آزمایش ژنتیک مشکل حادی وجود نداشته باشد امکان تشکیل بچه سالم هست ؟؟(دختر خاله/پسر خاله)

    1. سلام، بله حدود ۹۰٪ ازدواج های خویشاوندی هیچ مشکلی ندارند و حتی اگر مشکلی دیده شد هم قابل مدیریت است

  78. سلام ببخشید من قصد ازدواج با دختر دایمو دارم البته یکی از داداش هاش مشکل ژنتیکی داره و دایش هم مشکل ژنتیکی داشته توصیتون چی هست در این مورد ممنون

    1. سلام، مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی با توجه سابقه خانوادگیتان به شما توصیه می‌شود.

  79. سلام وقت بخیر یکی از دوستام میخواد با پسر داییش ازدواج کنه که پسر داییش تو بچگی قند داشته ولی الان خداروشکر خوبه بنظرتون مشکلی به وجود میاد ؟!

    1. سلام آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی و همه زوجین با ازدواج شوندی توصیه می شود تا از بروز اختلالات در فرزندان جلوگیری شود

  80. سلام من با پسر خاله خودم ازدواج کردم و نه فامیل پدری من نه تو فامیل پدری اون مشکلی نیست ولی تو فامیل مادریمون یکی از دختر خاله هام مشکل ریه داشت و فوت شده آیا بچه دچار مشکل میشه ؟

    1. سلام، اگر مشکل ژنتیکی داشتند احتمال دارد. آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی به همه ازدواج های خویشاوندی توصیه می‌شود

  81. سلام من و همسرم پسر عمه دختر دایی هستیم، ولی مادر ایشون با پدر من خواهر و بردار نانتنی هستن پدر بزرگ هامون مشترکه فقط چند درصد احتمالش هست فرزندمون بیمار باشه؟

    1. سلام، به طور کلی حدود ۷-۱۰٪. اما اگر ناقل یک جهش بیماری زا باشید به ازای هر جهش بیماری زا ۲۵٪

  82. سلام وقتتون بخیر.ببخشید من قراره با پسر عموی پدرم ازدواج کنم .عموی من با دختر عمه ی خودش ازدواج کرده بود و بچشون معلول شد چقد احتمالش هست ک بچه ی من و پسر عموی پدر ناقص به دنیا بیاد مشاوره ژنتیک رفتیم گفتنم خطرش کمه ولی خب من نگرانم خواستم از شمام ک پزشک معتبری هستین سوال کنم لطفاً برسی کنید این مسئله ی مارو سپاس گذارم.

    1. سلام، اگر بیماری تک ژنی باشد، ۴٪ احتمال بروز صرفا آن بیماری وجود دارد و احتمال بروز بیماریهای ژنتیکی دیگر مربوط به ازدواج خویشاوندی همچنان وجود دارد که حدود ۸٪ است

  83. سلام ، ببخشید من قرار است با دختر خاله ام ازدواج کنم و من هم پسر خاله او می شوم ، خواستم ببینم که خطر بچه دار نشدن یا بیماریزا شدن ما چقدر است . لطفاً پاسخ دهید ، با تشکر رضا .

    1. سلام، بدون انجام آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی WES، ۷-۸٪ خطر وجود دارد

  84. سلام ممنون از پاسخ گوییتون من کاربر ساحل گلی هستم . دکتر منو همسرم پسر خاله دختر خاله هستیم بچه خونمون فوت شد رفتیم ازمایش دادیم ۳ ژن مشترک داشتیم . دکتر ما کرمانشاه ازمایش دادیم ایا ممکنه تهران میدانیم جواب ازمایش ها متفاوت باشه منظورم ازمایش هولگزوم هستش . شما گفتیم ژن ها تون غیر معمول زیاده اگر صلاح میدانید تا تهران دوباره انجام بدیم و اینکه گفتین وی یو اس رو اشتباه میگیرن .ینی من میتونم جواب ازمایش ها رو بیارم تهران برا بررسی مجدد شاید اینجا تشخیص اشتباه باشه

    1. سلام، بله متاسفانه یکسری شرکت ها هستند که داده هایی که میدهند پرخطا است و گروه هایی هم هستند که پرخطا آنالیز میکنند. جهش های مشترک شما با سکانس سنگر تایید شدند؟ اگر مشکوک هستید میتونید فایل VCF تون را از آزمایشگاه بگیرید و برای آنالیز مجدد تشریف بیاورید یا اینکه اگر صرفا به ۳ ژن گزارش شده شک دارید جواب آزمایش wes تون را به واتساپ آزمایشگاه ارسال بفرمایید تا بگیم VUS بودند یا خیر

  85. سلام دختر عمو پسر عمو با هم ازدواج کرده اند و دو دختر مشکل دار دارند ایا سومی اگر پسر باشد هم مشکل دارد

    1. سلام، قبل از انجام آزمایش هیچ چیز مشخص نیست و به احتمال زیاد ارتباطی بین بیماری و جنسیت وجود ندارد

  86. سلام من و پسر خالم یک ماه عقد کردیم و هردو ما کم خونی ارثی داریم بعد همسرم برا ازمایش ژنتیک راضی نیست که بیاد باید چیکار کنم ؟

    1. سلام یا باید شانس ابتلای فرزندان به بیماری را قبول کنید یا برای آزمایش ژنتیک تشریف بیاورید در هر دو حالت تصمیم گیری با شماست

  87. سلام من و دختر عموم دوساله که ازدواج کردیم ولی آزمایش ژنتیک انجام ندادیم و قصد بچه دار شدن داریم حالا اگر آزمایش ژنتیک انجام بدیم و از نظر ژنتیکی مشکل داشته باشیم چه کار باید بکنیم

    1. سلام، بسلامتی، بعد از آزمایش ژنتیک مربوط به ازدواج خویشاوندی WES با تشخیص پیش از تولد یا PGD میتوان از تولد فرزند بیمار جلوگیری کرد.